Drievuldigheid B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 30 May 2009 11:04:56 -0700 (PDT)
Title: Message

                In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest (Mt. 28,19)

 

De laatste zullen de eerste zijn.  Dit gaat op voor het slot van het evangelie van Matteüs.  Jezus zendt zijn leerlingen in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest.  Die woorden zijn bij christenen vaak de beginwoorden van hun dag of de aanvang van hun werk.  Wij beginnen met die woorden de eucharistie en voegen er vaak, in het spoor van Paulus, een trinitaire zegenwens aan toe.

 

Het eucharistische hooggebed richt zich tot de Vader van Jezus en onze Vader, het herneemt het verhaal van Jezus bij zijn heengaan en het voltrekt de heilige handelingen in de kracht van de Geest.  Het eucharistisch gebed eindigt met een doxologie aan de Vader door de Zoon in de Heilige Geest.

 

Meestal gaat het uitspreken van die woorden gepaard met het maken van een kruisteken.  In het levensverhaal van Jezus, vooral in zijn levenseinde, is het mysterie van de Drie-eenheid aan het werk.  Het is geen abstractie, maar een mysterie met beweging en dynamiek.  Het is de christelijke kijk op God.

 

Paus Alexander II (+ 1073) zou zich verzet hebben tegen een eigen feestdag van de heilige Drie-eenheid, zoals hij evenmin wou horen van een bijzonder feest voor de heilige Enigheid van God.  Elke zondag, ja elke dag mogen wij God de Drie-enige loven, prijzen en eren. 

 

Het Feest van de Drie-eenheid is er toch gekomen onder Johannes XXII, toen paus in  Avignon.  Het werd voor de ganse kerk voorgeschreven.  Het komt de zondag na Pinksteren en is een dankbare terugblik op het heilsmysterie, gevierd in de Paascyclus.  Het feest mag zich niet beperken tot die éne keer.  We behoren tot één volk, dat zijn oorsprong heeft in de heilige Drie-eenheid.  Het tweede Vaticaans concilie situeerde daar de oorsprong van de Kerk en haar taak.  Gemeenschap uitstralen omdat onze God gemeenschap is.

 

In een rokerslokaal in Caritas/Melle zaten vier jonge gasten.  ?Pastoor, ik ben orthodox?, zei de jongen uit Georgië.  ? Ik bid veel.?  Een tweede zei daarop dat hij ook christen was en dat in de groep nog een jongen was die moslim was en ook bad.  ?Ja, zei de jongen uit Georgië daarop: Het is bij allen dezelfde God.?  Waarom zou ik dat tegenspreken?  Temeer dat ik die dag een tekst onder ogen had gekregen van Gandhi, een soort charter door hem geschreven, dat ondermeer Tagore inspireerde bij de stichting van de Ashram Santiniketan.

 

?Ik zal in alle gerechtigheid, trachten liefdevol, waarheidlievend, eerlijk en zuiver te zijn, niets te bezitten dat ik niet nodig heb, mijn loon te verdienen door mijn werk.  In eten en drinken zal ik matig zijn, tegenover de anderen moedig en verdraagzaam, door voorrang te geven aan het goede in hen.

Ik zal alle godsdiensten eerbiedigen als de mijne. Ik zal plichtsgetrouw en in dienende broederliefde in de gemeenschap aanwezig zijn.?

 

Wij denken niet allen op dezelfde wijze over God.  Kardinaal Tauran is voorstander van een existentiële dialoog tussen christenen en moslims en niet van een theologische.  Hij vertelt over twee jonge gasten in het station van Bordeaux: ?Zeg me eens?, aldus een jongen uit de Magreb aan zijn Franse kameraad: ?Hoe kan God een zoon hebben en hoe kan die dan mens worden??  De menswording en de heilige Drievuldigheid zijn voor een moslim onbegrijpelijk, evenzeer als een christen moeilijk kan bijtreden dat de Koran rechtstreeks door God is gedicteerd en niet mag geïnterpreteerd worden.

 

Beide groepen kunnen echter van elkaar leren.  ?Christenen kunnen van moslims iets leren over de publieke manifestatie van het geloof.  Wij kunnen hun ook iets bijbrengen van onze ervaring met de rechten van de mens, de gewetensvrijheid, een gezond begrip van laïciteit? (Le Monde, 07.09.07). 

 

Op 15 januari overleed Olivier Clément (1921-2009).  Afkomstig uit een atheïstisch midden, ontdekte hij tijdens zijn studies in Montpellier werken van Russische denkers (Paul Evokimov, Vladimir Lossky).  Deze brengen hem bij de orthodoxe mystiek en bij het mysterie van de heilige Drie-eenheid.  Hij vindt er wat hij tot dan toe had gezocht: zowel de eigenheid van de menselijke persoon als de uitstorting van Gods genade en de goddelijke transcendentie.  

 

Als vriend van Taizé schreef hij daarover een mooi getuigenis: ??Vertrouwen? is een sleutelwoord in Taizé.  Het woord ?vertrouwen? is wellicht een van de meest bescheiden, meest alledaagse en eenvoudigste woorden die denkbaar zijn, maar tegelijkertijd een van de meest wezenlijke.  In plaats van over ?liefde? (agapè), of zelfs over ?gemeenschapszin? (koïnonia), dus over grote, inhoudsvolle begrippen te spreken, spreekt men van ?vertrouwen?.  In het woord ?vertrouwen? zijn de eerstgenoemde begrippen namelijk aanwezig.  In het vertrouwen zit het mysterie van de liefde vervat, het mysterie van de gemeenschapszin en uiteindelijk het mysterie van God als Drie-eenheid.?

 

In februari 2009 werd Ignaas Lindemans begraven.  Hij was jarenlang hoofd van de studiedienst van het ACV.  Hij was voorzitter geweest van Pax Christi Vlaanderen.  In zijn uitvaartdienst klonken liederen uit Latijns-Amerika, maar ook het lied ?Alta Trinitas beata?. 

 

Antoine Rubbens


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.