Drievuldigheid B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 30 May 2009 11:04:56 -0700 (PDT) |
In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest (Mt. 28,19)
De laatste zullen de eerste zijn. Dit gaat op voor het slot van het
evangelie van Matteüs. Jezus zendt
zijn leerlingen in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest. Die woorden zijn bij christenen vaak de
beginwoorden van hun dag of de aanvang van hun werk. Wij beginnen met die woorden de
eucharistie en voegen er vaak, in het spoor van Paulus, een trinitaire zegenwens
aan toe.
Het eucharistische hooggebed richt zich tot de Vader van
Jezus en onze Vader, het herneemt het verhaal van Jezus bij zijn heengaan en het
voltrekt de heilige handelingen in de kracht van de Geest. Het eucharistisch gebed eindigt met een
doxologie aan de Vader door de Zoon in de Heilige
Geest.
Meestal gaat het uitspreken van die woorden gepaard met
het maken van een kruisteken. In
het levensverhaal van Jezus, vooral in zijn levenseinde, is het mysterie van de
Drie-eenheid aan het werk. Het is
geen abstractie, maar een mysterie met beweging en dynamiek. Het is de christelijke kijk op
God.
Paus Alexander II (+ 1073) zou zich verzet hebben tegen
een eigen feestdag van de heilige Drie-eenheid, zoals hij evenmin wou horen van
een bijzonder feest voor de heilige Enigheid van God. Elke zondag, ja elke dag mogen wij God
de Drie-enige loven, prijzen en eren.
Het Feest van de Drie-eenheid is er toch gekomen onder
Johannes XXII, toen paus in
Avignon. Het werd voor de
ganse kerk voorgeschreven. Het komt
de zondag na Pinksteren en is een dankbare terugblik op het heilsmysterie,
gevierd in de Paascyclus. Het feest
mag zich niet beperken tot die éne keer.
We behoren tot één volk, dat zijn oorsprong heeft in de heilige
Drie-eenheid. Het tweede Vaticaans
concilie situeerde daar de oorsprong van de Kerk en haar taak. Gemeenschap uitstralen omdat onze God
gemeenschap is.
In een rokerslokaal in Caritas/Melle zaten vier jonge
gasten. ?Pastoor, ik ben orthodox?,
zei de jongen uit Georgië. ? Ik bid
veel.? Een tweede zei daarop dat
hij ook christen was en dat in de groep nog een jongen was die moslim was en ook
bad. ?Ja, zei de jongen uit Georgië
daarop: Het is bij allen dezelfde God.?
Waarom zou ik dat tegenspreken?
Temeer dat ik die dag een tekst onder ogen had gekregen van Gandhi, een
soort charter door hem geschreven, dat ondermeer Tagore inspireerde bij de
stichting van de Ashram Santiniketan.
?Ik zal in alle gerechtigheid, trachten liefdevol,
waarheidlievend, eerlijk en zuiver te zijn, niets te bezitten dat ik niet nodig
heb, mijn loon te verdienen door mijn werk. In eten en drinken zal ik matig zijn,
tegenover de anderen moedig en verdraagzaam, door voorrang te geven aan het
goede in hen.
Ik zal alle godsdiensten
eerbiedigen als de mijne. Ik zal plichtsgetrouw en in dienende broederliefde in
de gemeenschap aanwezig zijn.?
Wij denken niet allen op
dezelfde wijze over God. Kardinaal
Tauran is voorstander van een existentiële dialoog tussen christenen en moslims
en niet van een theologische. Hij
vertelt over twee jonge gasten in het station van Bordeaux: ?Zeg me eens?, aldus
een jongen uit de Magreb aan zijn Franse kameraad: ?Hoe kan God een zoon hebben
en hoe kan die dan mens worden?? De
menswording en de heilige Drievuldigheid zijn voor een moslim onbegrijpelijk,
evenzeer als een christen moeilijk kan bijtreden dat de Koran rechtstreeks door
God is gedicteerd en niet mag geïnterpreteerd
worden.
Beide groepen kunnen echter van elkaar leren. ?Christenen kunnen van moslims iets
leren over de publieke manifestatie van het geloof. Wij kunnen hun ook iets bijbrengen van
onze ervaring met de rechten van de mens, de gewetensvrijheid, een gezond begrip
van laïciteit? (Le Monde, 07.09.07).
Op 15 januari overleed
Olivier Clément (1921-2009).
Afkomstig uit een atheïstisch midden, ontdekte hij tijdens zijn studies
in Montpellier werken van Russische denkers (Paul Evokimov, Vladimir
Lossky). Deze brengen hem bij de
orthodoxe mystiek en bij het
mysterie van de heilige Drie-eenheid.
Hij vindt er wat hij tot dan toe had gezocht: zowel de eigenheid van de
menselijke persoon als de uitstorting van Gods genade en de goddelijke
transcendentie.
Als vriend van Taizé schreef hij daarover een mooi
getuigenis: ??Vertrouwen? is een sleutelwoord in Taizé. Het woord ?vertrouwen? is
wellicht een van de meest bescheiden, meest alledaagse en eenvoudigste woorden
die denkbaar zijn, maar tegelijkertijd een van de meest wezenlijke. In plaats van over ?liefde? (agapè),
of zelfs over ?gemeenschapszin? (koïnonia), dus over grote,
inhoudsvolle begrippen te spreken, spreekt men van ?vertrouwen?. In het woord ?vertrouwen? zijn
de eerstgenoemde begrippen namelijk aanwezig. In het vertrouwen zit het mysterie van
de liefde vervat, het mysterie van de gemeenschapszin en uiteindelijk het
mysterie van God als Drie-eenheid.?
In februari 2009 werd Ignaas Lindemans begraven. Hij was jarenlang hoofd van de studiedienst van het ACV. Hij was voorzitter geweest van Pax Christi Vlaanderen. In zijn uitvaartdienst klonken liederen uit Latijns-Amerika, maar ook het lied ?Alta Trinitas beata?.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.