Twaalde zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Wed, 10 Jun 2009 03:18:54 -0700 (PDT) |
De slapende Jezus (Mc. 4,38)
Bij een bedevaart naar het land waar Jezus leefde, hoort
een boottocht op het meer van Galilea.
Meestal een verpozend, innig moment in de terechte overtuiging dat je
ogen en zintuigen delen in wat Jezus daar heeft gezien. De woorden die hij er heeft gezegd,
dringen gemakkelijker binnen in het gemoed.
Er wordt in het evangelie heel wat heen en weer gevaren
op het meer. Een kleine
optelling. Je vindt bij Marcus in
19 verzen 19 keer de vermelding van een boot. Bij Matteüs kom je aan 14 keer, bij
Johannes 6 keer en bij Lucas 5 keer.
Het scheepje van toen was van eenvoudige makkelij. Het had niets weg van het luxeschip,
waar Sarkozy na zijn benoeming tot president op ?retraite? was. Het is een stipje ten overstaan van de
schepen van hedendaagse miljardairs.
Een boot op het water, het heeft altijd iets
avontuurlijks. De Titanic, gebouwd
om alle gevaren te trotseren, ging ten onder na een botsing met een
ijsberg. Het scheepje op het meer
van Genesareth was een visserssloep of een overzetboot. Heeft Jezus van daaruit zoals zijn
eerste volgelingen het net uitgeworpen en opgetrokken. Had dat hem
vermoeid?
De boot is voor hem vooral de plaats van waaruit hij
verkondigt. Het is zijn kansel op
het meer. ?Ein Seekanzel?
(J. Gnilka). Hij keert moe terug
van de overkant (van bij de heidenen).
Hij slaapt terwijl het rondom hem onrustig is en de storm in alle
heftigheid opkomt. Daarmee drukt de
evangelist de soevereiniteit uit van Jezus. Het is hem gegund te slapen zelfs bij
onrust. Slapen en toch de situatie
meester blijven, wie kan dat? Dit
kon Jona niet, want de bootlui wierpen hem over boord.
Dat het kan stormen, dat is geen uitvinding van de
evangelist. Het hoort bij de
natuurverschijnselen. In Gentse
kringen is lang het verhaal vertelt van de twee Leuvense exegeten op het meer
van Genesareth. Een Palestijn
roeide het bootje. Deze was er heel
gelaten bij. Inshalla, terwijl de
twee exegeten dachten dat hun einde nabij was! Zouden ze niet biechten om met een
zuiver geweten bij de Heer te komen?
Een tijdje nadien ging de storm liggen en de twee exegeten bekenden dat
zij vanuit paniek toch overdreven hadden met hun
schuldbelijdenis.
Wat zeggen hedendaagse
exegeten bij een natuurwonder zoals het stillen van de storm? ?Natuurwonderen zijn vaak
gebeurtenissen die de lezer een hint geven dat het de verteller niet zozeer te
doen is om historische exactheid.
Bij natuurwonderen gaat het om de diepere vragen aangaande de identiteit
van Jezus. Van deze verhalen wordt
over het algemeen aangenomen dat zij ontstaan zijn na Jezus? dood. Ze zijn uitdrukking van de discussies
die in de eerste groepen van Jezus? volgelingen aan de orde waren. Zo ook het verhaal van de stilling van
de storm. De leerlingen zijn
angstig omdat deze onrustig is. Het
verbaast hen dat Jezus slaapt.
Wanneer hij wordt gewekt, beveelt hij de storm te gaan liggen. Hij gebruikt de zelfde woorden als
wanneer hij de demonen het zwijgen oplegt. ?Zwijg, Weest stil? (Geert Van
Oyen, De Marcuscode, p.163).
?De evangeliën stellen de natuurmirakelen voor als
tekenen van overwinning. De natuur
wordt door Jezus in bedwang gehouden en onderworpen. Een oud motief in de godsdiensten van
het Midden-Oosten was het bedwingen van ?de diepte? door God (of een van
de goden). ?De diepte? was
de oerzee; ze werd beschouwd als een gevaarlijke vijand. Een van Gods eerste scheppingsdaden was
het bedwingen en onderwerpen van de wateren (Gn. 1,2.6). De psalmen stellen God ook voor als
degene die de zee bedwingt (cfr. Ps. 107, 25-30).? (E.P. Sanders, Jezus,
mythe en werkelijkheid, p. 202)
In het verhaal van de storm
wijst Marcus erop dat Jezus de heerschappij bezat over de natuur die eigen was
aan God. Het vertrouwen van de
evangelisten in de overwinning van het kwaad vloeit bij hen voort ?uit de
christelijke zekerheid dat God Jezus had opgewekt.? (Ibid, p.
203). ?Deze slapende
Jezus staat voor hen aan de kant van God, die ooit ? in
Genesis 1 ? de wateren van elkaar gescheiden heeft? (G.C. den
Hertog, in Wapenveld, jrg. 53).
?De Slapende Christus,
ontwaakt door het gebed. Als er
geen nood is, is er ook geen waar zuchten.
Zo gaat het met een ieder kind van God. Eerst gaat het door de diepte en wordt
het alles donker om hem heen; en in zijn angst en verloren toestand roept hij
tot de levende God; en zie, daar daagt het in het Oosten; er gaat een licht op
in zijn ziel en de zondaar weet zich voor eeuwig behouden? (een vrome
gedachte van Samuel Rutherford, Schots theoloog XVI° eeuw).
De leerlingen snappen bij
Marcus echter niet wie die Jezus is. Hij hekelt hun lauwheid, misschien zelfs
hun lafheid (Feigheit), zoals later de schrijver van de apocalyps een lauw
geworden kerk berispt.
De franciscaans geïnspireerde gemeenschap van Lavaux Ste
Anne koos voor de naam la Tiberiade.
Het altaar in hun kapel is een bootje. Het verwijst naar de prediking van Jezus
op het meer van Tiberias en op onze moeilijke tocht over het water. De eucharistie is de Heer Jezus die mee
gaat op de tocht door het leven.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.