negentiende zondag door het jaar B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Tue, 28 Jul 2009 07:27:26 -0700 (PDT)
Title: Message

?Ik ben het brood des levens? (Joh. 6,48)

 

Een pastoor midden de vijftig houdt een krachtige toespraak de eerste zondag na zijn aanstelling.  Ze valt in de smaak en de parochianen zijn gespannen naar de volgende week.  Mijnheer pastoor zegt echter hetzelfde als de eerste keer.  Zo eveneens de derde, de vierde en de vijfde zondag.  Dit werd teveel voor de goeie gemeente en een van de parochianen verwoordt het ongenoegen.  ?Hochwürden, waarom preekt ge altijd het zelfde??  Mijnheer pastoor antwoordt: ?Waarom leven jullie nog zoals zes weken geleden?  Pas als jullie in daden zullen omgezet hebben wat het evangelie verkondigt, zal ik jullie iets nieuws vertellen? (Willy Hoffsümmer, Kurzgeschichten, Mainz).

 

Tijdens de vijf achtereenvolgende zondagen in gezelschap van Johannes voelen we ons enigszins in de compagnie van de Duitstalige parochie.  Gans de broodrede gaat over hetzelfde, over Jezus in wie wij mogen geloven en die zichzelf als voedsel aanreikt.  Drie keer horen wij Jezus in zijn broodrede verklaren: ?Ik ben het brood van het leven? (Joh. 6,35.48.51).  Toch is ze niet louter herhaling.  Er is progressie.  We zijn overgestapt van het brood dat werd gedeeld naar het verlangen naar levend brood.  Jezus zegt dat hij dit brood van leven is.  De eucharistische inslag neemt van keer tot keer toe.  Eveneens vergroot de tegenstand van de toehoorder op wat hij zegt.

 

Jezus komt van hierboven.  Wij stoten echter op het menselijke in Jezus.  Hij is verbonden met onze geschiedenis.  ?Wij kennen zijn vader en zijn moeder.?  Hij is de zoon van Jozef.  Dit is ongehoord.  Het christelijk geloof verbindt Gods aanwezigheid met een heel concreet iemand.  Die man uit Nazareth is de gezondene van de Vader.  In plaats van het manna en de Thora, waarvan het manna beeld is, geeft de Vader ons Jezus als brood tot leven.  Wij moeten ons voeden met het brood dat uit de hemel komt om eeuwig te leven. 

 

De toehoorders morren en verliezen daardoor tijd.  Ze verspelen de genade die God aanreikt.  De Vader wil elkeen onderrichten en elkeen van ons aantrekken.  Hoe komt het dat dit aanbod ons voorbij gaat?  Zonder ontvankelijkheid komen we er niet.  Dit vatten alleen de kleinen en de deemoedigen (Mt. 11, 28).  God, de schijnbaar afwezige, de onzichtbare, is aanwezig in Jezus.  Wanneer wij ons voor Jezus openstellen, zijn wij op weg naar God.  Wij kunnen ons op die weg wagen.  Het is er een van geven en communicatie.  Jezus is levend brood.  Wij kunnen hem eten omdat hij vlees is geworden en zich helemaal gegeven heeft.  Hij werd gemalen tot het uiterste.  Die weg schept dynamiek.  Van op het plekje in Kafarnaum worden onze ogen gericht op gans de wereld. 

 

Jezus ontwierp geen van de zeven wereldwonderen.  Hij heeft geen Chinese muur gebouwd en geen akropolis.  Anderen hebben voor hem dicht bij de stadsmuur van Jeruzalem een paal opgericht.  In de man die daar werd opgehangen, erkennen velen dat hij brood ten leven is.  Zijn sterven bewerkte een ommekeer.  Wie in die dynamiek binnentreedt, verandert de wereld.  Hij plaatst het geven boven het krijgen.  Vooraleer aan die paal te sterven, had Jezus de avond voordien in een bovenzaal van Jeruzalem brood gebroken en gezegd: ?Neem en eet dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt.?

 

Bij Jezus ontspringt een bron.  Zij brengt ons bij het wezenlijke.  Dit hebben velen aangevoeld tijdens de Taizé-ontmoeting in Brussel.  Mgr. De Kesel heeft dit fijn verwoord: ?In het leven van de gemeenschap van Taizé, in haar liturgie en haar ontmoetingen, in alles wat ze zegt en doet, voel je altijd twee zaken die onafscheidelijk zijn.  Het gaat altijd om de verzoening met God en om de verzoening met je medemens. 

 

Het eerste is de ontmoeting met God.  Je voelt dat het in Taizé altijd daarom gaat: zoeken naar God, Hem ontmoeten, luisteren naar zijn woord.  En dus ook altijd om de ontmoeting met Christus.  Niet als een theorie, maar als een levende persoon.  Vandaar de grote nadruk op het gebed, het gezamenlijk gebed, maar ook het persoonlijk gebed in stilte.  Die stilte was op de ontmoetingsdagen indrukwekkend.  Ze is wezenlijk.  Het is deze ontmoeting met God die vrede brengt in het hart en ook bron is van groot vertrouwen.  Het is dat vertrouwen dat deze ontmoetingsdagen zo hebben gekenmerkt.  Er zijn in onze wereld veel spanningen en uitdagingen.  Er is de armoede, het onrecht, het zinloos geweld. Velen zijn beangstigd, vertwijfeld of zonder uitzicht.  Hier voel je: geloof schenkt hoop en vertrouwen.  Het onmogelijke is mogelijk.

 

Het gaat in Taizé niet uitsluitend om de ontmoeting met God.  Er is een diepe godsdienstigheid en een intens zoeken naar God, maar tegelijkertijd een grote bekommernis om de wereld en deze aarde, om de samenleving en de mens.  Er wordt ons niet de les gespeld, niet gemoraliseerd.  En toch worden we altijd aangesproken op onze verantwoordelijkheid als burger in de samenleving.  In  het zoeken naar God gaat het ook om het zoeken naar het ware geluk van de mens, wat ons tot vrede strekt, wat de samenleving menselijker maakt en het leven beter en mooier.  In onze gewone kerkelijke en pastorale praktijk zijn die twee er ook wel altijd.  We leggen zelfs grote nadruk op de sociale inzet et zorg voor de medemens in nood.  Maar het is niet altijd zo duidelijk hoe het alles te maken heeft met een authentiek zoeken naar God.  De band met de bron is soms zoek.  Het is alsof het spreken over God en het zoeken naar God ? toch het hart van alle godsdienstigheid ?hun pertinentie verloren hebben en er ons alleen nog een ethisch discours rest.  Maar losgekomen van de bron, verliest ook dat discours zijn christelijke pertinentie.?

 

Antoine Rubbens


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.