eenentwintigste zondag door het jaar B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 13 Aug 2009 22:49:21 -0700 (PDT) |
?Wilt ook gij soms weggaan?? (Joh. 6,67)
De broodvermenigvuldiging was een ontmoetingsfeest met
velen.
s? Avonds trekt Jezus zich alleen terug in het
gebergte.
De dag nadien verklaart hij in de synagoge van Kafarnaüm
de zin van de brooddeling aan de overkant.
Het gesprek verloopt moeilijk. Het applaus verandert in
gemor.
Jezus slikt zijn woorden niet in. Integendeel hij bevestigt dat hij de
gezondene is van de Vader.
Hij zegt dat ze zijn vlees moeten eten. Hiermee bedoelt hij niet dat ze
menseneters worden. Hem eten, dit
is met hem in communie treden. Hem
eten is hem ontmoeten als de Verrezene.
In de communie worden wij wie hij is.
Dit alles is niet vanzelfsprekend. Het verwondert niet dat zijn woorden
reacties oproepen. Als overtuigde
Joden, die houden aan de enigheid van God, weten de toehoorders van Jezus geen
weg met hem als hij zich situeert als gezonden door de Vader.
Jezus verliest door zijn uitspraken een aantal van zijn
leerlingen. Dit raakt hem, al zegt
hij het niet. Hij dwingt niemand in
hem te geloven. Je moet trouwens
niemand smeken om te blijven, want dan word je van hen afhankelijk.
Die is geen stoïcijnse houding van Jezus. Het behoort tot het risico van zijn
boodschap.
Wie verkondigt, houdt rekening met ontgoocheling.
Al mag niet elke afwijzing op rekening van de boodschap
worden geplaatst.
Het kunnen ook de blunders zijn van wie
verkondigt.
In het begin van 2009 hebben mensen afgehaakt. De houding van een bisschop-negationist
heeft velen geschokt.
De aanduiding door het Vaticaan van een hulpbisschop in
Linz zonder rekening te houden met de voorgestelde drie kandidaten leidde in
Oostenrijk tot meerdere uittredingen uit de kerk.
De steen die we zelf oprapen, vermijdt dat andere deze
steen naar ons gooien.
Jezus vertrouwt in de broodrede erop dat wie in hem
gelooft trouw blijft.
Hoe houden wij stand bij storm en wind? Wankelen wij wanneer medemensen Jezus
verlaten?
De broodrede eindigt met een keuze. Elke ontmoeting met God is een
uitnodiging om te kiezen. ?Wie wil je dienen??, vroeg Jozua aan de twaalf
stammen. ?Blijven jullie mijn
volgelingen?? vraagt Jezus in Kafarnaüm.
Wij danken Petrus om zijn antwoord, daar gegeven. Met Petrus zeggen wij: ?Heer, naar
wie zouden we gaan. Gij hebt
woorden van eeuwig leven.? Ik
blijf ervan overtuigd dat hij mij niet op het verkeerde pad heeft geleid. Ik heb geen behoefte om andere paden te
proberen, alsof het gras daar zoveel groener zou zijn. In deemoed vraag ik dat de Heer mijn
hart mag behoeden opdat het op hem gericht blijft. Mij treft telkens het lied, dat jonge
mensen zingen op de melodie van Taizé: ?Herr, wohin sollen wir gehen? Du hast Worte ewigen Lebens.?
Dank aan mensen die aan de Heer hun jawoord hebben
gegeven en er van leven. Eind
februari stierf in de zustergemeenschap Caritas/Melle zuster Alice. Ze was 97 jaar oud. Ze was geprofest als Zuster van Liefde
en had in Dalhousie (India) haar eeuwige geloften afgelegd. Ze verbleef meer dan zestig jaar in
India. Ze zou op 20 augustus 2009,
feest van sint Bernardus, haar 75 jaar kloosterjubileum hebben gevierd. In het vooruitzicht daarvan had zij een
tekst geschreven, die bij haar uitvaart is meegegeven als
gedachtenisprentje:
?Al die jaren, Heer, was U aan mijn zijde. U nam mijn hand in de uwe, bewaarde me
in uw liefde ondanks al mijn zonden en gebreken. Daarom, Heer, dank, vereer, bemin en
prijs ik U. Terwijl ik langzaam
maar zeker het einde van mijn aardse reis bereik, bid ik met psalm 130/131:
?Als een kind bij zijn moeder geborgen, zo voelt zich mijn ziel.? Voor alle genade en zegeningen die ik
van U ontving, Heer, zing ik: ?Te Deum laudamus.? In U, Heer, heb ik mijn vertrouwen
gesteld. Mijn vertrouwen zal niet
beschaamd worden.?
Tot op de dag van haar sterven heeft zij dagelijks de
eucharistie ontvangen, dankbaar dat deze elke dag in haar gemeenschap gevierd
wordt.
De twaalf die in Kafarnaüm voor Jezus hebben gekozen,
zijn, op één na, bedienaars van de eucharistie geworden. ?Sinds de tijd van de apostelen komen
de christenen op de eerste dag van de week samen voor de viering van de
eucharistie. Ze sluiten zich aan
bij de grote dankzegging van Christus.
Ze luisteren naar Gods Woord en vieren de Maaltijd des Heren tot
gedachtenis aan zijn dood en verrijzenis.
Van daaruit worden zij gezonden om te midden van de mensen te getuigen in
woord en daad van Gods menslievendheid.
Veel is in de kerk onderhevig aan de wisseling der tijden, maar deze
samenkomst op zondag voor de eucharistie behoort tot haar grondstructuur. Daar wordt duidelijk wat ,,kerk''
betekent en waartoe ze door God is geroepen. Het eenvoudig gebeuren van het
samenkomen op zondag toont op zich al waar het in heel de zending van de kerk om
gaat: dat God alle mensen wil verzamelen, zonder onderscheid en zonder iemand
uit te sluiten, en hen allen roept te leven in verbondenheid met Hem en in
gemeenschap met zijn Zoon. De
samenkomst van christenen op zondag drukt symbolisch uit wat God op het
oog heeft met alle mensen.? Dit
staat in een beleidsnota van het bisdom Gent. Wat echter met gemeenschappen die op
zondag geen eucharistie meer hebben?
Vanuit Kafarnaüm blijven we op weg met het verlangen naar het verborgen
manna (Op. 2,17) van de eindtijd.
Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.