22°zojaar | <– Date –> <– Thread –> |
From: Heidi Deceuninck (Heidi.Deceuninck![]() |
|
Date: Wed, 26 Aug 2009 03:31:52 -0700 (PDT) |
Bij het lezen van het evangelie over
reiniging, dacht ik ‘veiligheid’. Tegenwoordig zijn we daar met zijn
allen erg mee bezig. Daar zijn we het over eens. Een tijdje geleden moesten peuters
niet alleen in kinderstoelen maar nu ook kinderen tot 1m35. Ja. dat is veiliger De verkoop van autozitjes steeg. Dat
was een schot in de roos. En elke oma die kleinkinderen en die van de buren
meenam in haar auto bleef zat ermee. Nu kan je niet zomaar veilig je
kleinkinderen vervoeren tenzij je een genoeg zitje(s) hebt of je doet het op
eigen risico. Trouwens kleine wagens zijn niet gemaakt op veel zitjes. Als je dan merkt hoe dat voor
bepaalde bedrijven goed uitkomt en bepaalde mensen verweesd achterblijven bij
die wetten. Mensen moeten die nieuwe dingen kopen.(punt) Dan stel je je
toch vragen: hoe omwille van -de door ons allen hoog in het vaandel gedragen- veiligheid,
zomaar nieuwe regels worden ingevoerd (niet eens echt bediscussieerd, hoeft
niet… want over veiligheid zijn we het eens). Je vraagt je af: ‘wie dienen
wij hier?’, ‘Is dit een terechte vraag naar
basisveiligheid?’ Het is een heel gevoelige materie…
‘Heb eens een accident met je
kleinkind dat niet in een zitje zit maar gewoon in de gordel...’ Omwille van de kern van waarheid die
veiligheid bevat, is discussie erover taboe, is de mond snel gesnoerd: ‘We
willen toch allemaal veiligheid.’ Dat was wellicht wat Jezus deed met
de schriftgeleerden, de discussie aangaan, in vraag
stellen. ‘Waar zijn jullie eigenlijk mee
bezig?’ Met de goede levengevende regels of met
jullie eigen idee, eigen voordeel?’ ‘Reinigingsregels’ zijn
OK maar … ze horen van God te komen. (cf lezing 1) Ze zijn bedoeld om leven te geven, niet om leven te beknotten, anderen uit te sluiten of te
veroordelen. …In principe… Uit hoofde
van de wet… heeft de ‘regelaar’ (bij Jezus de schriftgeleerden) altijd
gelijk. De regel namelijk beschermt een goede
diepe waarde, die we allen koesteren. Dat maakt déze lezing zo moeilijk en
leven ernaar ook. Niet alleen toen maar ook nu. Je kan de achterliggende waarde, de
basis ervan niet ontkennen,… Je kan er zelfs inkomen en toch… *Die verplichte veiligheidsschoenen
op het werk (Ze knellen ongelofelijk en bemoeilijken het werken. Trouwens er is
vroeger nog nooit iets gebeurd,…) *Registratie van alles en nog
wat… *Een zoveelste onderzoek (om mijn
gezondheid op peil te houden),… Regels, gebruiken die ontstonden om
een goed te beschermen, en een eigen leven gaan leiden…
Niemand herinnert zich wanneer en hoe… De regel leeft maar het goede waar is
dat gebleven?? Opeens merk je: ‘Voor mij is dat
te veel van het goede…’ Er een grens gepasseerd… Het misbruik ervan is sluipend, zo
fijn én bovenal het kan zo goed verkocht worden omdat… het steeds een kern van
waarheid bevat. Wij, mensen, zijn erg gevoelig voor
de waarheid. Er wordt van ons een goed
oordeelsvermogen verwacht tussen ‘waar en té…’ Je moet uitzoeken tot waar de regel
voor jezelf levengevend is en waar niet, zelf zoeken naar de Gods waarheid in
je hart. Dat wordt hier eenvoudiger gezegd dan
het zich in werkelijkheid aandient. Want –de werkelijkheid- houdt altijd
een risico in. Jezus eindigt: ‘echte reinheid
begint van binnen, komt vanuit het hart.’ Daar begint het: ‘ Het gebod
van God binnenin de mens.’ Dit is moeilijk in absolute wetten,
regels -of wat dan ook- te vatten. We kunnen wel raad aanbieden, op zoek gaan naar de diepste waarden binnen
onszelf en voor elkaar. We kunnen richtlijnen(regels)
aanbieden en ook naleven. En vooral steeds onthouden dat dit
richtlijnen zijn die het Hoogste Goed dienen namelijk Gods gebod geborgen in het
diepst van ons hart. Als ze dit verliezen is hun zin weg,
hoe goed ze in se ook zijn. Amen |
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.