drieëntwintigste zondag door het jaar B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Thu, 27 Aug 2009 08:55:47 -0700 (PDT)
Title: Message

?Effeta.  Ga open? (Mc 7,34)

 

Marcus gebruikt drie maal een aramees woord: ?effata?, ?talita kumi? en 'abba'.  Had hij kunnen voorzien dat hij hiermee zoveel succes zou halen?  Het eerste woord ?effata, effeta? is tamelijk veel aangewend, hetzij als titel van een brochure of publicatie, als naam van een centrum, als opdracht voor een gemeenschap, als naam voor therapieën.  Effata, Ga open: dit houdt een gans programma in.

 

Een van de paviljoenen in Caritas/Melle droeg meer dan 25 jaar deze naam.  Het krijgt onder de naam Branding een nieuwe functie voor forensische kinder- en jeugdpsychiatrie.

 

Het verhaal van Marcus gaat over een doofstomme.  Jezus geneest in Dekapolis, in een uitgestrekte heidense streek.  De genezing verloopt niet zo gemakkelijk.  Jezus neemt de man apart.  Waar het woord van Jezus meestal effectief is en geen andere middelen worden gebruikt, komen hier tekenen en gebaren bij.  Met speeksel raakt hij de tong aan.  Een gebedstherapie. 

 

De zintuigen zijn onze vensters op de wereld.  Voegen we er deze geleerde zin aan toe: ?nihil in intellectu quod non prius fuerit in sensu.?  We komen niet tot inzicht en begrip, als we het voordien met onze zintuigen niet hebben gevat.

 

Ons contact met de wereld vermindert zo onze zintuigen in gebreke blijven.  Iemand kan vanaf zijn geboorte doof zijn.  Het ouder worden confronteert ons met het verzwakken van de zintuigen, ?wanneer de deuren naar de straat worden gesloten, de molen geen geluid meer maakt, het fluiten van de vogels ijl van toon wordt? (Pred. 12,4).

 

Lieve was een vriendelijke bewoonster in het psychiatrisch centrum, waar ze jarenlang verbleef.  Niemand hoorde haar daar ooit spreken.  Dat wou ze niet meer sinds de dag van haar gedwongen opname.  Wij kunnen doof zijn en stom worden in een wereld met te veel geluiden, waar elkeen babbelt en niemand luistert.

 

Dove menen zijn vaak buitenstaanders in de christelijke gemeenschap.  In Vlaanderen zijn twee- tot drieduizend gebarentaalgebruikers (M. Broesterhuizen, Geloof in de dovencultuur, Collationes, 2004, n° 1).

 

Het verhaal van Marcus gaat ook over de leerlingen die als kleingelovigen moeite hebben om te verstaan wat Jezus hun zeggen wil.  Marcus geeft de boodschap dat wij moeten open staan voor Gods woord.  Zijn verhaal plaatst zich in een context van ongeloof bij leerlingen.  Jezus kan hun het begrip schenken, dat nodig is om te verstaan en te geloven.

?Effata?, hiermee richt Jezus zich tot de ganse mens, niet alleen tot zijn zintuigen en organen.  Guido Gezelle heeft onbevangen het mooie vers neergeschreven: ?als de ziele luistert, is het al een taal dat spreekt.?

 

Horen we de taal van het leven?  Verstaan we de zin van de dingen?  Staan we open voor het woord dat de Schrift ons aanreikt?  De Duitse predikant Tom Kleffmann (Göttingen) schrijft in zijn internetsermoen: ?De ganse wereld is vol van taal.?  Maar we hebben oren en horen niet.  ?De ganse wereld spreekt en verhaalt, maar we verstaan haar taal niet.  We zijn al zo lang doof en stom.?  Hij haalt er Luther bij met een preek van 8 september 1538: ?Die ganze Welt ist voller Sprache? ? aber wir sind taub und stumm.  ?Schafe, Kühe, Bäume, wenn sie blühen, sprechen: Hepetha!  Alle Kreaturen rufen zu dir? ? aber du bist taub.  Mein Gott, ?wir sind nicht würdig, einen Vogel singen und eine Sau grunzen zu hören.?  

 

De ganse wereld is vol van luister.  Het spreekt al een taal.  Schapen, koeien, bomen, ze nodigen uit om te horen en te spreken.  Maar doof en stom zijn we.  Vandaar dat we geen vogel horen zingen en geen varken horen knorren.  Verstopte zintuigen waardoor we de taal niet horen van de stilte in het heelal en voorbij gaan aan de grootsheid van de sterrenhemel.  Even zijn we geraakt door beelden, uitgezonden door ruimtetelescoop Hubble.  Ze wekken onze verbazing over deze oneindige ruimtes.

 

?Effata?, dit woord geeft een doelstelling weer van het evangelie van Marcus.  Jezus opent en schept ruimte.  De Geest die hem het ganse evangelie door drijft, opent horizonten.  ?Alles moet voor die ongekende stuwkracht wijken: midden in het evangelie horen we roepen: Effata!  Ga open!  Jezus zelf slaakt die kreet in diep verzuchten terwijl hij van een doofstomme de oren opent en de tong bevrijdt.  De menigte onderkent meteen dat de Messiaanse profetieën in vervulling gaan en dat het oorspronkelijk goed van de eerste schepping opnieuw, als teken van de eindtijd te ervaren is? (B. Standaert, De Jezusruimte).

 

Jezus legt opnieuw het zwijggebod op.  Toch eindigt het verhaal van de genezing met een loflied als van een koor dat zingt: ?Hij heeft alles goed gedaan.  Hij laat doven horen en stommen spreken? (Mc. 7,37).  Het klinkt als het loflied bij elke scheppingsavond: ?God zag dat het goed was.?

 

Het zijn heidenen die deze lof brengen, terwijl zijn leerlingen moeite hebben om Jezus te begrijpen (7,18).  Het is passend onze stem te verheffen om de Heer altijd en overal dank te zeggen.  Door te spreken en te luisteren bouwen mensen gemeenschap op.

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.