drieëntwintigste zondag door het jaar B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 27 Aug 2009 08:55:47 -0700 (PDT) |
?Effeta. Ga open? (Mc
7,34)
Marcus gebruikt drie maal een aramees woord: ?effata?, ?talita kumi?
en 'abba'. Had hij kunnen
voorzien dat hij hiermee zoveel succes zou halen? Het eerste woord ?effata, effeta? is
tamelijk veel aangewend, hetzij als titel van een brochure of publicatie, als
naam van een centrum, als opdracht voor een gemeenschap, als naam voor
therapieën. Effata, Ga open: dit
houdt een gans programma in.
Een van de
paviljoenen in Caritas/Melle droeg meer dan 25 jaar deze naam. Het krijgt onder de naam Branding
een nieuwe functie voor forensische kinder- en
jeugdpsychiatrie.
Het verhaal van Marcus gaat over een doofstomme. Jezus geneest in Dekapolis, in een
uitgestrekte heidense streek. De
genezing verloopt niet zo gemakkelijk.
Jezus neemt de man apart.
Waar het woord van Jezus meestal effectief is en geen andere middelen
worden gebruikt, komen hier tekenen en gebaren bij. Met speeksel raakt hij de tong aan. Een gebedstherapie.
De zintuigen zijn onze vensters op de wereld. Voegen we er deze geleerde zin aan toe:
?nihil in intellectu quod non prius fuerit in sensu.? We komen niet tot inzicht en begrip, als
we het voordien met onze zintuigen niet hebben gevat.
Ons contact met de wereld
vermindert zo onze zintuigen in gebreke blijven. Iemand kan vanaf zijn geboorte doof
zijn. Het ouder worden confronteert
ons met het verzwakken van de zintuigen, ?wanneer de deuren naar de
straat worden gesloten, de molen geen geluid meer maakt, het fluiten van de
vogels ijl van toon wordt? (Pred.
12,4).
Lieve was een vriendelijke bewoonster in het
psychiatrisch centrum, waar ze jarenlang verbleef. Niemand hoorde haar daar ooit
spreken. Dat wou ze niet meer sinds
de dag van haar gedwongen opname.
Wij kunnen doof zijn en stom worden in een wereld met te veel geluiden,
waar elkeen babbelt en niemand luistert.
Dove menen zijn vaak buitenstaanders in de christelijke
gemeenschap. In Vlaanderen zijn
twee- tot drieduizend gebarentaalgebruikers (M. Broesterhuizen, Geloof in de
dovencultuur, Collationes, 2004, n° 1).
Het verhaal van Marcus gaat ook over de leerlingen die
als kleingelovigen moeite hebben om te verstaan wat Jezus hun zeggen wil. Marcus geeft de boodschap dat wij moeten
open staan voor Gods woord. Zijn
verhaal plaatst zich in een context van ongeloof bij leerlingen. Jezus kan hun het begrip schenken, dat
nodig is om te verstaan en te geloven.
?Effata?, hiermee richt Jezus zich tot de ganse
mens, niet alleen tot zijn zintuigen en organen. Guido Gezelle heeft onbevangen het mooie
vers neergeschreven: ?als de ziele luistert, is het al een taal dat
spreekt.?
Horen we de taal van het
leven? Verstaan we de zin van de
dingen? Staan we open voor het
woord dat de Schrift ons aanreikt?
De
Duitse predikant Tom
Kleffmann (Göttingen) schrijft in zijn
internetsermoen: ?De ganse wereld is vol van taal.? Maar we hebben oren en horen niet. ?De ganse wereld spreekt en verhaalt,
maar we verstaan haar taal niet. We
zijn al zo lang doof en stom.?
Hij
haalt er Luther bij met een preek van 8 september 1538: ?Die ganze Welt ist
voller Sprache? ? aber wir sind taub und stumm. ?Schafe, Kühe, Bäume, wenn sie blühen,
sprechen: Hepetha! Alle Kreaturen
rufen zu dir? ? aber du bist taub.
Mein Gott, ?wir sind nicht würdig, einen Vogel singen und eine Sau
grunzen zu hören.?
De ganse wereld is vol van luister. Het spreekt al een taal. Schapen, koeien, bomen, ze nodigen uit
om te horen en te spreken. Maar
doof en stom zijn we. Vandaar dat
we geen vogel horen zingen en geen varken horen knorren. Verstopte zintuigen waardoor we de taal
niet horen van de stilte in het heelal en voorbij gaan aan de grootsheid van de
sterrenhemel. Even zijn we geraakt
door beelden, uitgezonden door ruimtetelescoop Hubble. Ze wekken onze verbazing over deze
oneindige ruimtes.
?Effata?, dit woord geeft een doelstelling weer
van het evangelie van Marcus. Jezus
opent en schept ruimte. De Geest
die hem het ganse evangelie door drijft, opent horizonten. ?Alles moet voor die ongekende
stuwkracht wijken: midden in het evangelie horen we roepen: Effata! Ga open! Jezus zelf slaakt die kreet in diep
verzuchten terwijl hij van een doofstomme de oren opent en de tong
bevrijdt. De menigte onderkent
meteen dat de Messiaanse profetieën in vervulling gaan en dat het oorspronkelijk
goed van de eerste schepping opnieuw, als teken van de eindtijd te ervaren
is? (B. Standaert, De Jezusruimte).
Jezus legt opnieuw het zwijggebod op. Toch eindigt het verhaal van de genezing
met een loflied als van een koor dat zingt: ?Hij heeft alles goed
gedaan. Hij laat doven horen en
stommen spreken? (Mc. 7,37).
Het klinkt als het loflied bij elke scheppingsavond: ?God zag dat het
goed was.?
Het zijn heidenen die deze lof brengen, terwijl zijn
leerlingen moeite hebben om Jezus te begrijpen (7,18). Het is passend onze stem te verheffen om
de Heer altijd en overal dank te zeggen.
Door te spreken en te luisteren bouwen mensen gemeenschap op.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.