vierentwintigste zondag door het jaar B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 4 Sep 2009 01:23:19 -0700 (PDT)
Title: Message

Een keerpunt (Mc 8,27-35)

 

Amos Oz (1929) is een gekende Joodse schrijver.  Zijn boek Een verhaal van liefde en duisternis gaat over zijn jeugd in Jeruzalem en over de pijn van een moeder, die door zelfdoding hem en zijn vader heeft verlaten.  De lezer verneemt veel over het leven en de sfeer in de toen nog jonge staat Israël.  Jozef Klausner, een oom van Amos Oz was een van eerste Joden om een positief beeld te brengen over Jezus.  Amos Oz vertelt over zijn oom, alsook over twee Finse zendelingen, tante Rauha en tante Aili en over de grote dienstbaarheid van deze dames.  Dat zette de schrijver er toe aan hun te vragen wie Jezus was.

 

?Een keer vatte ik moed en vroeg tante Aili (ook al wist ik het antwoord): ?Wie was Jezus??  Haar mondhoeken trilden een beetje toen ze mij aarzelend antwoordde dat hij niet ?was? maar nog steeds bestond, en dat hij hield van ons allemaal, en vooral van degenen die hem verachtten en bespotten, en als ik mijn hart zou vullen met liefde, zou hij ook in mijn hart komen wonen en mij lijden brengen, maar ook een diep geluk, en uit het lijden zou het geluk stralend oplichten.

 

Deze woorden vond ik zo vreemd en zo vol tegenstrijdigheden dat ik de noodzaak voelde om het ook aan papa te vragen.  Papa nam mij bij de hand en bracht me naar de matras op de keukenvloer, het schuilhoekje van oom Josef, en vroeg de beroemde auteur van het boek Jezus van Nazareth om mij, in een notendop, uit te leggen wie en wat Jezus was.

 

Oom Josef bleef op zijn matras liggen, uitgeput, somber en bleek, met zijn rug tegen de beroete muur en zijn bril op zijn voorhoofd.  Zijn antwoord was heel anders dan dat van tante Aili: in zijn visie was Jezus van Nazareth ?een van de grootsten van het volk Israël aller tijden, een wonderbaarlijke moralist die een afschuw had van de onbesnedenen des harten en heeft gestreden om het jodendom zijn oorspronkelijke eenvoud terug te geven en het te onttrekken aan de handen van allerlei haarklovende rabbijnen.?

 

Ik wist niet wie de onbesnedenen des harten en de haarklovende rabbijnen waren.  Ik wist ook niet hoe ik de Jezus van oom Jozef, met zijn afschuw en zijn strijdlust, moest rijmen met de Jezus van tante Aili, die niet verafschuwde of streed, maar precies andersom, juist hield van de zondaars en van degenen die hem verafschuwden.?

 

Wie is Jezus?  Enkele stellen deze vraag vanuit een historische belangstelling.  Ze geven Jezus een plaats onder de grote figuren van de mensheid.  Christenen, die van geboorte of door keuze in zijn invloed zijn gekomen, zijn ermee begaan.  Jezus nodigt immers uit hem te volgen.  Wie is hij, deze Jezus?  Marcus plaatst deze vraag in het midden van zijn evangelie.  Hij neemt de lezer mee naar een belangrijk keerpunt, waar Jezus zelf die vraag stelt en van zijn leerlingen een antwoord verwacht.  Jezus is op weg naar Jeruzalem.  Voor het eerst erkent een volgeling de identiteit van Jezus.  Hij zegt niet wat anderen zeggen, maar brengt een persoonlijke belijdenis.  Marcus beschouwt dit gesprek als het centrum van zijn evangelie, waar zich een beslissende wending voltrekt.  Benoît Standaert bespreekt de dramatische compositie ervan.  ?De belijdenis van Petrus in de omstreken van Cesarea Filippi betekent binnen de dramatische structuur van het Marcusverhaal de eerste ware herkenning van wie Jezus is.?  Tot dan leek elkeen onbekwaam om dit te onderkennen.  Met de uitspraak van Petrus: ?Gij zijt de Christus? dekt de evangelist het opschrift van zijn evangelie.  Marcus koppelt aan deze belijdenis van Petrus zijn eerste aankondiging van het lijden dat Jezus noodzakelijk tegemoet gaat.  Dit veroorzaakt een dramatische spanning.  Op het moment dat Petrus denkt te vatten wie Jezus is, openbaart Jezus hem het komende lijden en de gewelddadige dood. 

 

?Jezus, zopas geïdentificeerd als de persoonlijke vervulling van alle messiaanse beloften, scheurt even de sluier verder open en maakt het geheim van het schandelijke kruis dat Hem te wachten staat, bekend.  Zo knoopt Marcus zijn verhaal tot één dynamisch proces: wie Jezus tot op dit punt is gevolgd, kan nu niet anders meer dan Hem met zijn lijdensbestemming aanvaarden.  Het proces van Petrus vergroot slechts de spanning.  Het verandert niets aan de weg die Jezus en alwie zich op Hem beroept, moeten gaan.? (B. Standaert, Marcus, Geweld en genade, p. 105-106).

 

Jezus vraagt meer dan een belijdenis, hoe oprecht en diep ze mag zijn.  Hij vraagt hem te volgen tot in Jeruzalem.  Hij richtte zijn vraag tot navolging niet enkel aan de groep van zijn directe leerlingen.  Gans het volk mag het horen.  Wij mogen er nu onze oren niet voor sluiten, al zijn we geneigd te zeggen: ?Non troppo Signore.  Lijden zint ons niet.?  Het gevaarlijkste voor de leerlingen en voor de christengemeente is dat zij het kruis negeren of afwijzen.  De kerk is ontstaan uit leerlingen die het niet begrepen.  Zij wordt door Marcus gewaarschuwd om het lijdensverhaal van Jezus niet om te buigen tot een geschiedenis van overwinnaars.  ?In zijn naam werd onvoorstelbaar veel goeds gedaan, veel nood gelenigd, veel hoop gegeven.  Ik wil daarmee de ogen niet sluiten voor het vele kwaad dat in zijn naam en in naam van de Kerk gedaan werd.  Wanneer Jezus minder gevolgd wordt en de Kerk minder aantrekkingskracht heeft, dan zal onze harde wereld nog veel harder en vooral geestelijk armer worden.? (Michel Cloet, in een jubileumuitgave U.P uit 1989, Wie is Jezus voor jou?)  Jezus, wie zijt gij voor mij?  Maak me bereid daar elke dag metterdaad op te antwoorden. 

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.