zesentwintigste zondag door het jaar B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 18 Sep 2009 01:08:35 -0700 (PDT)
Title: Message

?Wie niet tegen ons is, is voor ons? (Mc. 9,40)

 

Johannes zit gewrongen omdat iemand van buiten de compagnie duivels in naam van Jezus uitdrijft.  Hij weet geen weg met die outsider, die goede werken doet. 

 

De reactie van Johannes in naam van de groep leerlingen tegen die persoon is tamelijk komisch.  Ze waren immers zelf niet in staat om de bezetene epilepticus te genezen (Mc 9,14-29).  Jezus gebood dan zelf de onreine geest uit de jongen weg te gaan.  Hij vatte de jongen bij de hand en richtte hem op.  Enkele verzen daarna komt de reactie van Johannes over die vreemde die in Jezus? naam duivels uitdrijft.

 

Wij mogen van onszelf denken dat wij de beste zijn.  Wij mogen daarom iemand anders niet kleineren en hem de kans ontnemen om op zijn wijze goed te doen.  We kunnen altijd van anderen leren. 

 

Mozes gaf een heel wijs antwoord, wanneer een jongen hem kwam vertellen dat Eldad en Medad profeteerden.  Deze waren immers niet in de tent, toen God over de zeventig oudsten was neergedaald.  Mozes sprak geen verbod uit over die twee mannen, maar zei: ?Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk!  Profeteerde iedereen maar!? (Num. 11,24-29).

 

Jezus was misschien door dit oudtestamentisch voorbeeld beïnvloed als hij aan Johannes antwoordt: ?Wie niet tegen ons is, is voor ons.?  De man die in Jezus? naam duivels uitdrijft, pleegt geen misbruik.  Hij handelt niet zoals de zeven zonen van Skevas, rondtrekkende Joodse duivelsbezweerders met wie Paulus in de clinch ligt (Hdn. 19,13-17).

 

Hoofdzaak is dat het werk van de Heer erkend wordt, niet dat van de eigen groep.  Wij handelen in dienst van Jezus en niet in eigen naam.  Gods handelen is ruimer dan zijn georganiseerde kerk.  Boven solidariteit, liefde en gerechtigheid moet geen kleur en vlag hangen.  Jezus verdraagt religieus pluralisme, zo het goede gebeurt.  In de jonge missiekerk was het zinvol de concurrentie om te vormen tot samenwerking.  De verdeeldheid van de christenen schaadt hun missionaire kansen. 

 

Dit inzicht wordt door velen gedeeld.  Zo is een zin toegekend aan Caesar: ?Wij hebben u horen zeggen: niet alle als tegenstanders te beschouwen die niet met ons zijn, maar veeleer ze als de uwen te zien die niet tegen ons zijn.?  Op een papyrus is volgende zin te lezen: ?Wie vandaag ver is, kan u morgen nabij zijn.?

 

Wie niet tegen is, is voor ons.  Het lijkt een te gemakkelijke veralgemening.  Wij mogen de anderen tegen hun wil in niet inlijven.  In ieder geval, anderen, die niet van ons gezelschap zijn, kunnen goede dingen doen.   Gelukkig maar, want zonder hen zou er nog minder goeds geschieden in de wereld.

 

God spreekt mij eveneens aan in mensen die niet tot de Kerk behoren.  Hij werkt in alle mensen.  Alle mensen zijn familie van God.  Ze zijn door Hem als goed geschapen, en bijgevolg in staat dit uit te stralen.

 

De Kerk opent voor ons de weg naar God, maar de toegang van God naar ons is niet beperkt tot zijn Kerk.  Jezus is voor een open Kerk.  Belangrijk is de relatie van mensen tot Christus.  Maar belangrijker nog is de relatie van Jezus tot de mens.  Zijn blik is ruimer dan de onze.

 

Jezus geeft dan een voorbeeld hoe zijn leerlingen vanwege onbekenden zelf goede dingen kunnen ontvangen.  De geprezen beker koud water staat voor het onthaal van predikanten van het evangelie. 

 

Deelnemers aan de voettochten van Warschau naar Czestochowa bewaren goede herinneringen aan de beker koud water, aan de tas thee (herbata), aan de appelen hun aangereikt langs de weg.  Sebastien De Fooz stapte van Gent naar Jeruzalem in 184 dagen.  Hij was in Jordanië, reeds dicht bij zijn doel.  Hij blikt terug en schreef: ?Ik doorkruis liefelijke dorpjes waar ik telkens weer op de eeuwige Arabische gastvrijheid word getrakteerd: een vriendelijke oude man biedt me wat te drinken aan.  Hoeveel glaasjes thee kreeg ik ondertussen onderweg al aangeboden.  En hoeveel keer heb ik zoveel vriendelijkheid niet moeten weigeren?  Indien ik elke uitnodiging zou hebben aanvaard, dn zat ik nu nog ergens op de Anatolische hoogvlakte? (S. De Fooz, Te voet naar Jeruzalem).

 

De milde woorden van Jezus krijgen bij Marcus plots een strenge wending als hij denkt aan de ergernis die wij aan mensen berokkenen.  Door het verzwakken van de geloofsijver in de jonge gemeente kwamen daardoor eenvoudige mensen in gevaar.  Marcus neemt hier waarschuwingen en raadgevingen over die langs Paulus bekend zijn (Rom. 14 en 15, 1-6).  ?Maak het voornemen je broer en zuster geen aanstoot of ergernis te geven? (Rom. 14,13).  Zorg ervoor dat je kleine, fragiele mensen met zwak geloof niet te val brengt (1 Kor. 8,9).

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.