dertigste zondag door het jaar B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 16 Oct 2009 09:18:16 -0700 (PDT)
Title: Message

Hij wierp zijn mantel af (Mc. 10,50)

 

Bartimeüs is me een oude bekende.  ACIH (association chrétienne des invalides et handicapés) vierde in Heer-sur-Meuse haar twintigjarig bestaan.  De werkgroep had voor de eucharistie het evangelie gekozen van de blinde Bartimeüs.  Hij was immers een goed voorbeeld van assertiviteit.  Hij liet zijn stem horen, wanneer anderen hem afsnauwden en dwongen te zwijgen.  Hij zette door tegen de menigte in.  Hij is de man die het miserabilisme afwerpt en weigert handicap en bedelarij gelijk te stellen.  Jezus hoort hem en schenkt hem het zicht.

 

Een Nederlandse vereniging van slechtzienden koos de naam van de blinde man uit het evangelie van Marcus.  Marcus geeft de blinde van Jericho een naam.  Naast de apostelen en enkele vrouwen is hij een van de weinigen die in het evangelie met name wordt genoemd.  Wellicht was hij in de gemeente van Marcus bekend.

 

Het verhaal van Bartimeüs is bij Marcus het laatste wonderverhaal.  Het maakt ons opnieuw bewust van het belang van de zintuigen.  Jezus genas blinden en doven, lammen en stommen.  Wij begrijpen zo goed de bede: ?Heer maak dat ik zien kan.?  Ogen zijn zo belangrijk.  Daarom bidden we met de psalmist: ?Neem de sluier van mijn ogen ? dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi uw wet is? (ps. 119,18).  Mensen zijn als Gods oogappel.  ?Bescherm mij als de appel van uw ogen, breng mij in de schaduw van uw vleugels? (ps. 17,8).

 

?Novalis noemt het oog het spraakorgaan van het gevoel.  De ogen zijn de klinkers van het menselijk uitdrukkingsvermogen.  De andere expressievormen kunnen we beschouwen als medeklinkers.  Wanneer iemand aan het spreken is, kijken we de mensen in de ogen.  Hierdoor vatten wij beter de gevoelsaccenten die hij in zijn woorden legt, want er wordt meer gezegd dan enkel gesproken zinnen.  Goethe spreekt van ?geestesogen?  Het oog blijft niet staan bij de oppervlakte van de dingen, maar zoekt ook naar het verborgene ?aangezicht? ervan.  Alleen fysiek kijken is voor de  mens niet toereikend.  Het wordt aangevuld met wat de kunstenaar noemt: het innerlijke kijken, het schouwen.

 

Een geoefend oog bemerkt dingen die ontsnappen aan het niet geoefende oog, zoals ook wij niet alles kunnen onthouden wat wij waarnemen.  De dingen die ons niet raken, vergeten wij onmiddellijk? (M.Delrue, Kunst en religie, p. 117).

 

Het gaat in het evangelie van Marcus om meer dan de ogen.  Het gaat over het zien en het begrijpen wie Jezus is.  Bartimeüs is voor Marcus een voorbeeld voor de leerlingen.  Zij lijken zo blind.  Na maanden met Jezus mee te gaan, vatten ze nog niet wie hij is.  Bartimeüs besefte wie Jezus was. 

 

Wie een week in Taizé verblijft, kan er in de namiddag deelnemen aan werkateliers.  In de zomer van 2008 kon wie wou kiezen voor het atelier ?het evangelie zonder woorden.?  Een Amerikaanse mimespeler stelde voor om het evangelie van Bartimeüs uit te beelden.  Hij nam daarvoor twee namiddagen.  Enkele bewegingen inoefenen om de kracht van de expressie te vatten en de energie die ons lichaam doorstroomt.  Wij moesten eerst het verhaal beluisteren en lezen en ons dan inleven in de verschillende figuren van het verhaal: Jezus die voorbijkomt, de man langs de weg, de menigte, die meetrekt, die verhindert, applaudisseert, die aanmoedigt.  Doordat velen aan het atelier wilden deelnemen, werd het verhaal meerdere keren geïnterpreteerd.  Telkens anders, maar toch steeds hetzelfde slot: ?Bartimeüs sluit zich bij Jezus aan op diens tocht naar Jeruzalem.?  Hij beantwoordt niet aan een uitdrukkelijke roeping door Jezus, maar sluit aan bij Jezus in het vooruitzicht van het kruis.  Hij is genezen om Jezus te zien en te volgen ? wat de apostelen nog niet is gelukt. 

 

Marcus schetst in Bartimeüs een geloofsgeschiedenis.  Hij laat hem zijn mantel afwerpen (Mc. 10,50).  Het is een vaarwel aan zijn staat van bedelaar en een breuk in zijn leven.  ?De blinde had zijn bedelmantel voor zich afgeworpen om naar Jezus toe te snellen!  Zo?n gebaar vangt vele voorafgaande aansporingen tot ?alles prijsgeven?, ?rijkdom en bezittingen opzeggen?, ?zichzelf en zijn eigen leven voor niets houden? in één trek zuiver en spontaan op.  De blinde is op zichzelf, nog vóór men hem ertoe moet aanzetten, de verwezenlijkte vrije volgeling die Jezus tegemoet gaat!? (B. Standaert, Genade en geweld, p. 120).

 

Jezus stelt hem dezelfde vraag als die hij stelde aan de twee zonen van Zebedeüs: ?Wat wil je dat ik voor u doe?? (Mc. 10,52).  Bartimeüs krijgt het zicht en daarbij de kracht om Jezus te volgen.  De ontmoeting met Jezus geeft aan de blinde de gezondheid en veel meer.  « Le salut intègre la santé et la dépasse » (Cahier de l?Evangile, 133) 

 

Bartimeüs geeft de juiste houding aan van de leerling.  Zijn verhaal sluit bij Marcus het hoofdstuk af over de navolging. 

 

?Heer, maak dat ik zie?: een gebed zowel van zienden als slechtzienden.  Het is daarbij een oproep om slechtzienden te helpen en de organisaties die zich voor hen inzetten.  Op de synode van 2008 over het Woord Gods bracht kardinaal Danneels het verzoek over van blinden en slechtzienden  om ?hen niet te vergeten en alles te doen wat mogelijk is om hen ook de toegang tot de Schrift mogelijk te maken.?

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.