dertigste zondag door het jaar B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 16 Oct 2009 09:18:16 -0700 (PDT) |
Hij wierp zijn mantel af (Mc.
10,50)
Bartimeüs is me een oude bekende. ACIH (association chrétienne des
invalides et handicapés) vierde in Heer-sur-Meuse haar twintigjarig
bestaan. De werkgroep had voor de
eucharistie het evangelie gekozen van de blinde Bartimeüs. Hij was immers een goed voorbeeld van
assertiviteit. Hij liet zijn stem
horen, wanneer anderen hem afsnauwden en dwongen te zwijgen. Hij zette door tegen de menigte in. Hij is de man die het miserabilisme
afwerpt en weigert handicap en bedelarij gelijk te stellen. Jezus hoort hem en schenkt hem het
zicht.
Een Nederlandse vereniging van slechtzienden koos de naam
van de blinde man uit het evangelie van Marcus. Marcus geeft de blinde van Jericho een
naam. Naast de apostelen en enkele
vrouwen is hij een van de weinigen die in het evangelie met name wordt
genoemd. Wellicht was hij in de
gemeente van Marcus bekend.
Het verhaal van Bartimeüs is bij Marcus het laatste
wonderverhaal. Het maakt ons
opnieuw bewust van het belang van de zintuigen. Jezus genas blinden en doven, lammen en
stommen. Wij begrijpen zo goed de
bede: ?Heer maak dat ik zien kan.?
Ogen zijn zo belangrijk.
Daarom bidden we met de psalmist: ?Neem de sluier van mijn ogen ? dan
zal ik zien hoe wonderlijk mooi uw wet is? (ps. 119,18). Mensen zijn als Gods oogappel. ?Bescherm mij als de appel van uw
ogen, breng mij in de schaduw van uw vleugels? (ps.
17,8).
?Novalis noemt het oog het spraakorgaan van het
gevoel. De ogen zijn de klinkers
van het menselijk uitdrukkingsvermogen.
De andere expressievormen kunnen we beschouwen als medeklinkers. Wanneer iemand aan het spreken is,
kijken we de mensen in de ogen.
Hierdoor vatten wij beter de gevoelsaccenten die hij in zijn woorden
legt, want er wordt meer gezegd dan enkel gesproken zinnen. Goethe spreekt van ?geestesogen? Het oog blijft niet staan bij de
oppervlakte van de dingen, maar zoekt ook naar het verborgene ?aangezicht?
ervan. Alleen fysiek kijken is voor
de mens niet toereikend. Het wordt aangevuld met wat de
kunstenaar noemt: het innerlijke kijken, het
schouwen.
Een geoefend oog bemerkt
dingen die ontsnappen aan het niet geoefende oog, zoals ook wij niet alles
kunnen onthouden wat wij waarnemen.
De dingen die ons niet raken, vergeten wij onmiddellijk? (M.Delrue, Kunst en
religie, p. 117).
Het gaat in het evangelie
van Marcus om meer dan de ogen. Het
gaat over het zien en het begrijpen wie Jezus is. Bartimeüs is voor Marcus een voorbeeld
voor de leerlingen. Zij lijken zo
blind. Na maanden met Jezus mee te
gaan, vatten ze nog niet wie hij is.
Bartimeüs besefte wie Jezus was.
Wie
een week in Taizé verblijft, kan er in de namiddag deelnemen aan
werkateliers. In de zomer van 2008
kon wie wou kiezen voor het atelier ?het evangelie zonder woorden.? Een Amerikaanse mimespeler stelde voor
om het evangelie van Bartimeüs uit te beelden. Hij nam daarvoor twee namiddagen. Enkele bewegingen inoefenen om de
kracht van de
expressie
te vatten en de energie die ons lichaam doorstroomt. Wij moesten eerst het verhaal beluisteren
en lezen en ons dan inleven in de verschillende figuren van het verhaal: Jezus
die voorbijkomt, de man langs de weg, de menigte, die meetrekt, die verhindert,
applaudisseert, die aanmoedigt.
Doordat velen aan het atelier wilden deelnemen, werd het verhaal meerdere
keren geïnterpreteerd. Telkens
anders, maar toch steeds hetzelfde slot: ?Bartimeüs sluit zich bij Jezus aan
op diens tocht naar Jeruzalem.?
Hij beantwoordt niet aan een uitdrukkelijke roeping door Jezus, maar
sluit aan bij Jezus in het vooruitzicht van het kruis. Hij
is genezen om Jezus te zien en te volgen ? wat de apostelen nog niet is
gelukt.
Marcus schetst in Bartimeüs een geloofsgeschiedenis. Hij laat hem zijn mantel afwerpen (Mc.
10,50). Het is een vaarwel aan zijn
staat van bedelaar en een breuk in zijn leven. ?De blinde had zijn bedelmantel voor
zich afgeworpen om naar Jezus toe te snellen! Zo?n gebaar vangt vele voorafgaande
aansporingen tot ?alles prijsgeven?, ?rijkdom en bezittingen opzeggen?,
?zichzelf en zijn eigen leven voor niets houden? in één trek zuiver en spontaan
op. De blinde is op zichzelf, nog
vóór men hem ertoe moet aanzetten, de verwezenlijkte vrije volgeling die Jezus
tegemoet gaat!? (B. Standaert, Genade en geweld, p. 120).
Jezus stelt hem dezelfde
vraag als die hij stelde aan de twee zonen van Zebedeüs: ?Wat wil je dat ik
voor u doe?? (Mc. 10,52).
Bartimeüs krijgt het zicht en daarbij de kracht om Jezus te volgen. De ontmoeting met Jezus geeft aan de
blinde de gezondheid en veel meer.
« Le
salut intègre la santé et la dépasse » (Cahier de l?Evangile,
133)
Bartimeüs
geeft de juiste
houding aan van de leerling. Zijn
verhaal sluit bij Marcus het hoofdstuk af over de navolging.
?Heer, maak dat ik zie?: een gebed zowel van
zienden als slechtzienden. Het is
daarbij een oproep om slechtzienden te helpen en de organisaties die zich voor
hen inzetten. Op de synode van 2008
over het Woord Gods bracht kardinaal Danneels het verzoek over van blinden en
slechtzienden om ?hen niet te
vergeten en alles te doen wat mogelijk is om hen ook de toegang tot de Schrift
mogelijk te maken.?
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.