eerste zondag Advent A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 19 Nov 2009 00:51:05 -0800 (PST) |
?Richt
u op en hef uw hoofden omhoog? (Lc. 21,28
De advent 2009 leidt naar het tiende jaar van de
eenentwintigste eeuw. Niet te
geloven, hoe vlug de tijd gaat. De
overgang van het tweede naar het derde millennium had enkele millenniumbugs
kunnen veroorzaken. Die gevreesde
bugs kwamen er niet. Maar Zuidoost
Azië kreeg een vreselijke zeebeving (tsunami); de VS beefden bij de aanslag van
11 september. Het Nabije en Midden
Oosten bloedt bij de oorlog in Irak en Afghanistan en lijdt onder het geweld
tussen Israëli?s en Palestijnen. De
schandalen in de bankcrisis remden de economische groei en richtten overal ter
wereld grote schade aan. De balans
van de eerste decade is negatief.
Bij het wel en wee van onze tijd staan christenen voor de
drievoudige opdracht van verkondiging, liturgie en diaconie. Dit ter ere Gods en tot welzijn van de
medemens. Die opdracht is al
twintig eeuwen dezelfde, maar telkens op te nemen in een andere tijd.
Het contact met het evangelie zorgt er voor dat wij deze
opdracht niet vergeten. De
evangelisten stellen elk jaar de verkondigende, de biddende en de dienende Jezus
voor ogen. In het leesjaar C is het
de beurt aan de evangelist Lucas om onze ogen en oren te richten op Jezus.
Al heeft Lucas gelijkenissen met de twee andere
synoptici, toch legt hij duidelijk eigen accenten.
Aan hem danken wij een uitvoerig kindsheidevangelie.
Dit voedt ons
adventsverlangen.
Zonder Lucas zouden we niets weten over de boodschap van
Gabriël aan Maria.
Zonder hem geen ontmoetingsverhaal van Maria en
Elisabeth.
Zonder Lucas geen kerstkribbe en geen opdracht in de
tempel en geen terugvinding van Jezus.
Nog anders gezegd: zonder Lucas geen Weesgegroet en geen
vijf blije geheimen in het rozenkransgebed. Zonder Lucas minder
Adventsinhoud.
Lucas is, zo wordt algemeen aanvaard, de schrijver van
twee boeken: het derde evangelie en de Handelingen van de apostelen. Hij draagt beide geschriften op aan
Theofilus, een voorname Romeinse (?) heer.
In de persoon van Theofilus ziet Lucas elk van zijn lezers. Ze zullen als Gods geliefde in zijn twee
boeken Gods grote daden ontdekken.
Ze zullen God daarvoor zingend loven. Lucas leert ons met Zacharias het
Benedictus te zingen; met Maria het Magnificat en met Simeon het
Nunc Dimittis.
Wij houden best de band
tussen beide boeken van Lucas voor de geest. In zijn evangelie staat Jeruzalem
centraal. Maar in de Handelingen
trekt hij ons mee vanuit Jeruzalem naar gans de bewoonde wereld. Hij geeft christenen een perspectief op
de geschiedenis. Ze is voor hem
heilsgeschiedenis.
Van de vier evangelisten wijst Lucas het meest op de
aanwezigheid van de Geest. In het
derde evangelie (NBV) gebruikt hij het woord ?geest? 28 maal en dit in 26
verzen. In de Handelingen zijn
hiervoor 65 vindplaatsen in 61 verzen.
Vergelijk met Matteüs, waar er 16 vindplaatsen zijn in 16 verzen; met
Marcus 19 maal in 18 verzen en Johannes 20 maal in 16 verzen.
De Messias is gezalfd met de
Heilige Geest. Deze komt over Maria
bij de boodschap. Hij daalt op het
Pinksterfeest over de apostelen en een grote groep volgelingen. Hij is de stuwende kracht in de jonge
kerkgemeenschap. Hij is de ziel van
de kerk. ?Het punt
dat Lucas duidelijk wil maken omtrent het leven van Jezus is de plaats van en de
relatie met de Heilige Geest!
Blijkbaar toont Lucas ons een sleutel voor het leven. Geen methode of een principe, maar een
relatie? (eo.nl/thema/christelijkefeestdagen/pinksteren).
De Geest werkt in de christengemeenschap. Hij geeft goede ogen om te zien waar het
op aankomt. Hij houdt ons
waakzaam. Hij richt ons op de
Mensenzoon.
Lucas belicht in zijn evangelie een opvallende trek van
Jezus, nl. diens mildheid. Dit
blijkt uit de keuze van een aantal verhalen, gezegden en daden van Jezus.
Op eerste zicht lijkt deze mildheid nochtans afwezig op
de eerste zondag van de Advent. Wij
horen een angstwekkende tekst over de eindtijd. De toehoorders van Jezus en de lezers
van Lucas dachten wellicht aan de catastrofen die zich in Jeruzalem hebben
voorgedaan of nog zouden gebeuren, vooral aan de verwoesting van de tempel. Zo het evangelie geschreven is na het
jaar tachtig, is het niet uitgesloten dat berichten over de uitbarsting van de
Vesuvius hebben meegespeeld bij het opstellen van deze tekst. Voeg daarbij de geleden verschrikkingen
bij vervolgingen van christenen.
Toch bevat dit evangelie over de eindtijd een woord van
heil. De wereld is volgens
christenen niet beheerst door anonieme krachten. De geschiedenis is gericht op een
ontmoeting met de Mensenzoon. Een
christen gelooft in de verlossing en bevrijding, die Jezus brengt. In gans zijn evangelie benadrukt Lucas
dat Jezus heil en verlossing brengt.
Jezus is bij hem de Heiland.
Daarom kunnen we met vertrouwen de hoofden omhoog heffen. Het komt er op aan naar de Mensenzoon op
te trekken en in zijn aangezicht stand te mogen houden. ?Al moet ik door engten gaan, wat God
doet is dat is welgedaan? (ZJ 813).
Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.