tweede zondag van de advent C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Thu, 26 Nov 2009 09:26:02 -0800 (PST)
Title: Message

Het gebeurde in het vijftiende regeringsjaar (Lc. 3,1)

 

Het verhaal van Jezus speelt zich niet af in de tijd dat de dieren spraken.  Het is geen sprookje, geen ontijdelijk iets.  Jezus leefde in een welbepaalde tijd op een welbepaalde plaats. 

 

Lucas is bekommerd om het gebeuren te dateren.  Van de vier evangelisten is hij degene die het meest politieke en religieuze autoriteiten vernoemt van bij het begin van onze tijdrekening.  Hij vernoemt koning Herodes, keizer Augustus en de hogepriesters.  Hij vermeldt later de zonen van Herodes en de Romeinse landvoogd Pilatus en keizer Tiberius.  De stad Tiberias is naar deze keizer genoemd.

 

Lucas geeft het optreden van Jezus een plaats in de wereldgeschiedenis, al had hij toen geen vermoeden dat de geboorte van Jezus het referentie zou worden van de westerse tijdsberekening.  Door zoveel regeerders te vernoemen wou Lucas wellicht zeggen: ?wat er ook geschieden mag, God is zijn tegen-geschiedenis begonnen.  Het lijkt of de wereld beheerst wordt door de grote machthebbers, maar het echte, het beslissende, gebeurt niet in de machtscentra van de wereld (Rome, Moskou, Washington of waar dan ook), maar in een uithoek rond het kind van Betlehem, dat de man van Nazaret werd.  En voortaan zullen de grote woorden van het wereldnieuws (vrede, heil, redding, bevrijding) op zijn activiteiten slaan.  Hij is de Heer, en dat wil zeggen; de grote wereldheerser.  Niet minder? (W.R. van de Zee, Vandaag gebeurt het.  De verhalen van Lucas 1 tot 4, ?s Gravenhage, 1985, p. 6-7).

  

Jezus is voor Lucas niet plots uit de hemel gevallen.  Hij is ingeschakeld in een menselijke geschiedenis, vooral deze van het Joodse volk.  Zoals bij Matteüs krijgt Jezus bij Lucas zijn stamboom.  Jezus is geboren uit het Joodse volk.  Hij is daarin kind van de verwachting.  Al is Lucas hoogstwaarschijnlijk een Griek, dan is hij toch vertrouwd met de boeken van het Joodse volk.  Hij kent de boeken van Jesaja en zijn verwachtingen naar God, die zijn volk komt bezoeken en troosten.  Hij gelooft in God, die een nieuwe weg trekt.

  

Jezus wordt voorafgegaan door Johannes de Doper.  In het kindsheidevangelie verweeft Lucas hun beider geschiedenis met elkaar.  Hij waardeert Johannes, maar hij weet dat deze aan Christus ondergeschikt is.  Johannes, deze profeet heeft, bescheiden en toch kordaat, aan de boom van zelfzekerheid en zelfgerechtigheid geschud.  Johannes is een stap, die God zelf zet om in de wereld zijn aanwezigheid te tonen. 

 

Lucas trekt de stamboom van Jezus door tot bij Adam (een naam die staat voor de ganse mensheid).  Het Goede Nieuws dat Johannes en Jezus brengen, strekt tot redding van de hele mensheid.  Lucas geeft een universele betekenis aan het leven van Jezus.  Zijn boodschap is ruim.  Ze is bestemd voor jood en heiden, voor alle afstammelingen van David en voor alle mensen, die uit Adam voorkomen.

 

Binnen dit universalisme wijst Lucas op de voorkeur van Jezus voor de kleinen.  Het kindsheidevangelie ademt de spiritualiteit van de kleinen en de armen, van de stille ten lande.

 

?Niemand heeft deze wereldheerser zo nauw verbonden met alles wat in die grote wereld gezicht noch gestalte heeft (het zwakke, het verdwaalde, het verlorene, het mislukte) als Lucas.  Ik denk dat hij zeggen wil: Gods tegengeschiedenis is het verhaal van zijn grote reddingsactie ten bate van alles wat, menselijkerwijze gesproken, opgegeven is.  Daar hoort dat kind bij.  Daar zal het, man geworden, voorgoed bij blijven horen.  Tot het einde.  Lucas drukt zijn hoge romein met het gezicht op het grote nieuws over een hoge God die afdaalt naar de kleinste mensen in hun lage staat.  En die zo geschiedenis maakt? (Op. cit., p.7). 

 

?Gods weg zweeft niet boven de wereld, maar is herkenbaar aan de voetstappen die hij op aarde zette.  In het beloofde land, in de heilige stad en in die ene zoon van Israël? (Ibid.).

 

Hoe hoor ik nu het roepen van Gods stem?  Waar merk ik sporen van zijn aanwezigheid?  Hoe ben ik wegbereider?  Waar neem ik oneffenheden weg en ruim ik barricades op?  Tot wie en tot hoe ver, mag en kan volgens mij, Gods redding gaan?  Welke steen verleg ik in de rivier?  Wat doe ik opdat de wereld iets beter mag worden?  Shia Agassi, de Israëlo-Amerikaanse baas van Better Place en voorstander van auto?s op elektriciteit, voelde zich ooit sterk geïnterpelleerd door een vraag van Klaus Schwab, stichter van het Forum van Davos: ?D?ici quinze ans, qu?aurez-vous fait pour rendre le monde meilleur ?? (Le Monde, 16 juni 2009)

 

Welke zijn de vragen die mij bezig houden en in beweging zetten om tot bekering te komen nu in het tiende jaar van de 21° eeuw?

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.