Openbaring/epifanie | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 25 Dec 2009 08:45:29 -0800 (PST) |
?Waar is de pasgeboren koning der Joden?? (Mt.
2,2)
Al wat leeft openbaart Gods
nabijheid en heerlijkheid. Luis en
Ria meldden overgelukkig aan hun vrienden de geboorte van hun tweede kindje:
?Dear
friends, Today Maria visited us face to face. She
was born at 9:16 am with 3,375 Kg... and she's beautifull. We are so happy with this
"miracle
of love".
Lucas
en Matteüs zijn twee evangelisten
die aan hun lezers de vreugde over de geboorte van Jezus mededelen. Zij doen het elk op hun manier. Lucas heeft geen verhaal
over de magiërs (de wijzen) op weg naar Betlehem. Vond hij dit verhaal niet in zijn
bronnen? Marcus, op wie Lucas zich
vaak beroept, heeft geen geboorteverhaal, geen herders en geen wijzen. Zelfs als Lucas het verhaal kende over
de magiërs, dan vond hij het overbodig ze te vermelden omdat hij de wereldwijde
betekenis van Jezus reeds had aangehaald.
Betlehem is volgens Lucas de stad waar het leven van
Jezus begon om zijn tocht naar Jeruzalem aan te vatten. Zijn geboorteverhaal is lang. De kleinen, de armen hebben er een
voorbehouden plaats. De hemelse
boden verkondigen hun dat Jezus heil brengt aan allen. Terwijl Matteüs de wijzen naar Betlehem
laat komen om het kind te huldigen en hun geschenken aan te bieden, beklemtoont
Lucas dat vanuit Betlehem God zich richt naar de ganse wereld.
?De geboorte heeft in Betlehem plaats vanwege oude
woorden van Micha de profeet. Jezus
is de Jodenkoning. En deze
Jodenkoning wordt langs een heidense (astrologische) weg ontdekt door
sterrenkijkers uit Babylon (ze heten niet sophoe = wijzen, maar magoi =
tovernaars, kunstenmakers). Daarna
worden we herinnerd aan het verhaal van Israëls wetgever, Mozes: er is een tiran
die kinderen laat vermoorden en er is dat ene kind dat gered wordt (ten bate van
een heel volk). Lucas geeft een
veel uitvoeriger geboorteverhaal.
Hij vertelt van de opgang naar Betlehem, die in beweging wordt gezet door
een wereldwijde keizerlijke verordening.
De geboorte vindt plaats in een beestenstal, midden in het bestaan van
Israëls outcasts. Engelen uit de
hoge proclameren en bezingen in grote wereldwoorden dit gebeuren ten overstaan
van mensen in een zeer lage staat.
En het pasgeboren kind wordt in de stal gevonden en aanbeden door een
groepje herders. In de tempel wordt
Jezus herkend en erkend door twee stillen in den lande, vertegenwoordigers van
Israëls zwijgende minderheid. We
kunnen dus zeggen: Matteüs vertelt de geboorte van de koning van Israël, die
geopenbaard wordt aan de vertegenwoordigers van de volkeren, de magiërs uit het
oosten. Lucas vertelt de geboorte
van de Heer der wereld, die geopenbaard wordt aan de vertegenwoordigers van
Israël, de herders en de stillen in den lande.
Bij Matteüs staat dan ook tegenover Jezus de (pseudo-)
Jodenkoning Herodes, bij Lucas is
het de grote wereldkeizer Augustus.
In beide verhalen zijn Israël en de wereld dus volop aanwezig, maar in
een andere positie. En dat heeft te
maken met de blikrichting van hun hele verhaal. Matteüs schrijft met het gezicht naar
zijn volk Israël, maar verliest de wereld daarbij geen moment uit het oog. Lucas schrijft met het gezicht naar de
wereld van de volkeren, maar houdt de tempel van Israël daarbij niet buiten het
gezichtsveld.
Matteüs
vertelt het verhaal van de trouw van God aan het volk van zijn verbond, die tot
uiting komt in het leven van de mens die de Tora vervulde en het koninkrijk van
God nabij bracht. Gods oogmerk is
daarbij de wereld: daar zullen alle volkeren leren de geboden te
onderhouden.
Lucas
vertelt het verhaal van Gods ontferming over de verdwaalden en de verlorenen, de
buitenstaanders en de uitgeworpenen.
De aanwijsbare plaats waar dat begonnen is en van waaruit dat wereldwijde
afmetingen kreeg, is het land van de Tora en de profeten?
(W.R. van de Zee, Vandaag, p 66-67).
De ontmoeting met Jezus brengt verandering teweeg. De magiërs keren langs een andere weg
terug naar hun land. Uit de
ontmoeting met Jezus en door reflectie op de schokken en de evoluties in de
wereld zien we in dat we op een andere wijze onze taak in de wereld moeten
aanpakken (cf. Caritas in
vertitate). Vanuit Betlehem
nemen we wensen mee voor de tocht in 2010.
Ik wens
dat gezegend is de grond onder jouw
voeten,
het pad waarop je gaat, het doel van je
verlangen.
Ik hoop
dat gezegend is datgene waarop jouw denken
zich richt,
naar wie jouw liefde vloeit, waarnaar je hoop
uitgaat.
Ik wens
dat je vrede en vreugde vindt in wie je pad
kruist,
in wie je op jouw tocht vergezelt, in wie in je leven
komt.
Leef in verbondenheid
met je ziel, met je geliefden,
met wie onze kleurrijke samenleving koestert.
Ik
bid Maria en Jozef, engelen, herders, wijzen en magiërs,
dat zij jou bewaren
en behoeden op je tocht en dat het Kind geboren wordt in
jou. (Zie www.dezielgaattevoet).
Antoine
Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.