doop van Jezus C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 2 Jan 2010 08:51:02 -0800 (PST)
Title: Message

?Mijn Zoon, de welbeminde? (Lc. 3, 22)

 

Het feest van het doopsel van Jezus sluit de kersttijd af en is de start voor de zondagen door het jaar.  Lucas zegt nauwelijks hoe de doop verliep.  Hij heeft meer aandacht voor het moment daarna: het gebed van Jezus en zijn zalving door de Geest.  De liturgie voegt er een tekst uit de Handelingen aan toe, waarin de Geest over de Romeinse centurio Cornelius komt.  Zij neemt als eerste lezing de prachtige tekst van Jesaja over Gods geliefde dienaar.  Wat gebeurt er als God zijn Geest schenkt?.  Het geeft een zending mee.  Deze houdt in om op te komen voor gerechtigheid en om  te zorgen voor het geknakte riet.  Dat wij als Gods gezalfden op onze beurt zo handelen.

 

Bij zijn doop was Jezus in gebed.  Daar hoort hij God tot hem zeggen: ?Gij zijt  mijn geliefde zoon.?  Lucas geeft als enige evangelist deze persoonlijke aanspreekvorm van God tot Jezus.  Een mens kan geen mooiere woorden krijgen dan deze.  Op grond van dit woord wordt Jezus aan de tand gevoeld door de tegenstander.  Jezus worstelt met dit woord tijdens zijn doodsangst: ?Vader, laat deze kelk voorbijgaan.? (Lc. 22,41).

 

Lucas laat de kreet van verlatenheid weg, die Matteüs en Marcus in hun passieverhaal aangeven.  Bij hem schenkt Jezus als Gods geliefde van op het kruis vergeving aan zijn vijanden.  Zijn laatste woord is er een van volle overgave: ?In uw handen beveel.  In manus tuas? (Lc. 23,46).  Jezus is nu klaar om definitief in het huis van zijn Vader binnen te treden.  Hij gaf ons dit gebed opdat wij met hetzelfde vertrouwen eens van onze aardse woonst afscheid nemen.

 

Het gebed krijgt een grote plaats bij Lucas.  De gemeente van Jeruzalem, waar hij van droomt en die hij wellicht idealiseert, is eensgezind in het gebed.  In het evangelie van Lucas bidt Jezus vaak.  De Katechismus haalt de vele keren aan, waarop Jezus bidt:

 

?De Zoon van God, die zoon van de maagd Maria was geworden, heeft leren bidden volgens zijn menselijke hart. Hij leert het van zijn moeder die alle 'wonderwerken' van de Almachtige in haar hart bewaarde en bij zichzelf overwoog.  Hij leert het in de woorden en de ritmen van het gebed van zijn volk, in de synagoge van Nazaret en in de tempel.  Maar zijn gebed ontspringt aan een nog veel dieper verborgen bron.  Hiervan geeft Hij ons een voorgevoel, wanneer Hij twaalf jaar is: 'Wist ge dan niet, dat Ik in het huis van mijn Vader moest zijn?' (Lc. 2,49). Vanaf dat moment begint zich het nieuwe karakter van het gebed in de volheid van de tijden te openbaren: het kinderlijke gebed dat de Vader verwacht van zijn kinderen, zal uiteindelijk doorleefd worden door de eniggeboren Zoon zelf, in zijn mensheid, met en voor de mensen? (K.K.K. 2599).

?In het Evangelie volgens Lucas wordt speciaal aandacht besteed aan de rol van de heilige Geest en aan de betekenis van het gebed in het dienstwerk van Christus. Jezus bidt precies vóór de beslissende ogenblikken van zijn zending: voordat de Vader getuigenis van Hem aflegt bij zijn doopsel en bij zijn gedaanteverandering, en voordat Hij door zijn lijden het liefdesplan van zijn Vader vervult.  Hij bidt ook voor die beslissende ogenblikken die zullen uitlopen op de zending van de apostelen: precies voor de keuze en de roeping van de twaalf en voordat Petrus Hem erkent als 'de Gezalfde van God'; en Hij bidt dat de leider van de apostelen niet verzaakt in de beproeving.  In zijn gebed op de momenten voor de heilsgebeurtenissen die de Vader Hem vraagt te vervullen, legt Jezus, in alle nederigheid en vol vertrouwen, zijn menselijke wil in handen van de liefdevolle wil van de Vader? (K.K.K. 2600).

 

Het doopsel is een oud ritueel.  Van waar komt het?  Het is teken van nieuw begin.  Johannes nam wie opnieuw wou beginnen mee ?naar de Jordaan om gedoopt te worden, kopje onder in het water.?  ?Want water, dat is in de Bijbel de dood, de ondergang.  En wie er sterft, wie er ondergaat, dat is de mens die met de rug naar God en naar zijn koninkrijk toe staat en die onnadenkend of ongenadig met zijn medemens omgaat.  De onrechtvaardige mens? (W.R. van der Zee, Vandaag, p. 59).  Jezus, die oprechte Israëliet, gaat samen met de mensen door het water heen.  Hij is één met hun strijden, lijden en sterven.

 

Ja, in het zich laten dopen steekt het ganse levensproject van Jezus.  Paus Benedictus beschrijft het in zijn Jezusboek als volgt: Het kruis en de verrijzenis zullen duidelijk maken wat in het doopsel is begonnen.  ?Jezus had de schuldenlast van heel de mensheid op zijn schouders geladen.  Hij dompelde ze onder in de Jordaan.  Zijn openbare optreden begint ermee dat Hij in de plaats van de zondaar treedt.  Hij loopt vooruit op het kruis.  Hij is bij wijze van spreken de nieuwe Jona, die tegen de scheepsbemanning zei: ?Neem mij maar op en smijt mij in zee? (Jon. 1, 22). De doop van Jezus wordt in zijn volle betekenis als de uiteindelijke ?gerechtigheid?, pas geopenbaard in het kruis.  In de doop neemt Jezus de dood op zich voor de zonden van de mensheid.  De stem die bij de doop gehoord wordt: ?Gij zijt mijn zoon, de welbeminde? wijst vooruit naar de opstanding.  Dit is ook de verklaring voor het feit dat Jezus zelf het woord ?doop? gebruikt voor zijn dood (Mt. 10,38; Lc 1,49)? (J. Ratzinger, Jezus van Nazaret, p.38-39).

 

Een gedoopte plaatst zich naast Jezus.  ?Wij worden één met Hem omdat Hij zich aan ons verbond.  Hij greep vooruit op de dood, wij grijpen met Hem vooruit op de verrijzenis? (Ib. p. 39).

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.