preek 2e zondag C-jaar | <– Date –> <– Thread –> |
From: Jan Lerouge (janlerouge![]() |
|
Date: Tue, 12 Jan 2010 01:55:07 -0800 (PST) |
Tweede
zondag C jaar de bruiloft van Kana; 16/17 jan 2009 Als ik mijn leerlingen op
school ?laatstejaars van het middelbaar onderwijs- vraag om eens te vertellen
wie Jezus is, dan valt er een stilte in de klas. Een schuchtere vinger gaat de
hoogte in: ?de zoon van God?? ?De messias?? of een andere min of meer
dogmatische omschrijving volgt. Meestal zijn dat veilige, maar weinig zeggende
antwoorden. De leerlingen kunnen niet uitleggen waar deze titels voor staan. En
ze zijn niet de enige die het daar wat moeilijk mee
hebben. Ik probeer ze dan een tip
te geven. Ik vertel dat op familiebijeenkomsten er soms door neefjes en
kleinneefjes, nichtjes en kleinnichtjes gevraagd wordt wie grootvader of
grootmoeder, overgrootvader of overgrootmoeder nu eigenlijk was. Dan antwoorden
wij ook niet met definities of de gegevens van de identiteitskaart. Neen, dan
vertellen we verhaaltjes. Hoe meter
Gusta tot op zeer hoge leeftijd graag met de kaarten speelde, hoe ze uren kon
paternosteren, en hoe ze als we vertrokken, ze haar kinderen, kleinkinderen en
achterkleinkinderen een kruisje gaf op het voorhoofd, en daarbij haastig
mompelde ? god zegene en beware u?. Zelfs als haar kinderen 50 of 60 jaar oud
was, als ze vertrokken na een bezoek aan meter Gusta, kregen ze zo altijd een
kruisje en een zegen. Die verhalen zeggen veel meer over meter Gusta dan de
gegevens op haar identiteitskaart. Dan vraag ik mijn
leerlingen welk verhaal ze over Jezus zouden vertellen. Ik duw hen dan een
beetje in de rol van de evangelisten. De gemeenschap rond Johannes vroeg ook aan
de oude Johannes: wie is die Jezus nu eigenlijk? En Johannes vertelde ook
verhalen. Vandaag , op het eerste gewone weekend van het liturgische jaar, horen
we zo een verhaal dat komt uit het prille begin van het Johannesevangelie; het
lijkt bijna een programaverklaring. Jezus is aanwezig op de
bruiloft van Kana. Hij leeft mee met momenten van vreugde, maar zal er ook zijn als
het moeilijk wordt. Op een bepaald moment is
de wijn op, het is een verwaterde bedoening, het feest dreigt in het water te
vallen. Feesten staat voor vreugde, gelukkig zijn, gezelligheid, een gevoel van
verbondenheid. Maar dit feest dreigt te verzanden. Het leven is niet altijd
een feest. Ook ons leven niet. De vreugde kan brutaal omslaan is droefheid, het
gelukkig-zijn kan stuivertje wisselen met het ongelukkig-zijn, de gezelligheid
dreigt verveling te worden en de verbondenheid kan uit elkaar vallen en ons
alleen en eenzaam achterlaten. Johannes vertelt ons dat
Jezus het verwaterde leven kan veranderen tot feestelijke wijn. Waar wij in een
doodlopend straatje zitten, kan Jezus ons nieuwe wegen openen, waar wij dreigen
te verzanden in uitzichtloosheid, kan Jezus nieuwe toekomst bieden. Als het ons
allemaal teveel wordt en de duisternis zich nestelt in ons hart, kan Jezus nieuw
licht brengen in ons leven. Als ons hoofd vol vragen zit en we geen antwoorden
vinden en we dreigen bij de pakken te blijven zitten, daar kan Jezus ons
antwoorden geven en ons de hand reiken om opnieuw op weg te gaan. Johannes
vertelt ons dat Jezus ons verwaterd leven kan omvormen tot feestelijk wijn, niet
alleen een feest voor onszelf, maar ook en vooral voor onze medemensen. En Maria
geeft ons een goede raad: 'Doe maar wat Jezus u zeggen
zal' Maar Johannes legt in zijn
verhaal nog een tweede accent. Het valt mij op in het verhaal dat Jezus niets
alleen doet. Hij heeft mensen nodig die hem helpen. Het begint al met Maria, die
hem duidelijk maakt dat er een probleem is. Dan vraagt Jezus de hulp van de
tafelbedienden: ?doe dit kruiken vol water?. En de tafelbedienden voldoen aan
dit vreemde bezoek, ik zou niet graag een stenen kruik met 100 liter water
moeten vullen of verslepen. Daarna vraagt hij hun medewerking om de tafelmeester
te overtuigen: ?schep er nu wat uit en breng dat aan de tafelmeester.? En
opnieuw voldoen ze aan dit merkwaardige verzoek. En de rest van het verhaal
kennen we. Broeders en
zusters Jezus kan wondere tekenen
doen, hij kan het verwaterde leven veranderen in feestelijke wijn als wij doen
wat Hij ons zegt. Maar Hij doet het niet op zijn eentje, niet zonder de
medewerking van mensen die bereid zijn concreet de handen uit de mouwen te
steken en daadwerkelijk te helpen. En dat is blijde boodschap
die Johannes aan zijn gemeenschap toen meegaf, maar ook blijde boodschap voor
ieder van ons vandaag. Amen. |
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.