vierde zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 21 Jan 2010 04:27:04 -0800 (PST) |
Ze joegen hem de stad uit (Lc. 4,29)
Je krijgt geen tweede keer de kans om een eerste goede
indruk te maken.
Het optreden van Jezus in Nazaret was geen succes. Hoe kwam het dat de sfeer zo vlug
omsloeg? De mensen in de synagogen
waren aanvankelijk geïnteresseerd.
Waarom wilden ze hem nadien buiten drijven? Is het omwille van zijn afkomst (Lc.
4,22)? Bekijken ze deze negatief of
positief? Willen ze zijn afkomst
aanwenden in hun eigen voordeel?
?Al naar gelang van de intonatie waarmee ?dat is toch de zoon van
Jozef? gelezen wordt, opent zich een andere mogelijkheid. In het ene geval spreekt blijde
verbazing over het feit dat de man die ze menen te kunnen situeren als een
dorpsgenoot, met een dergelijke boodschap komt: in het andere geval spreekt de
sceptische twijfel of een dorpsgenoot zoiets wel kan? (H. Servotte, Lucas
Literair, Altiora, Averbode, p. 34).
Hun wrevel kwam voort uit wat Jezus had gezegd. Schone beloften, die naar zijn zeggen
met hem in vervulling zouden gaan.
Hadden ander kandidaten voor Messias al niet iets dergelijks
beweerd?
De evangelist Lucas is overtuigd dat met Jezus Gods tijd
aanbreekt. Maar volgens hem staan
de mensen van Nazaret daar niet achter.
In de misval te Nazaret ziet hij al de latere afwijzing van Jezus door
een deel van zijn volksgenoten. Hij
geeft aan dat Jezus van bij het begin botst op tegenkanting en dat succes broos
is. Als schrijver van de
Handelingen kent Lucas de manier waarop Paulus heeft gewerkt. Deze richtte zich aanvankelijk tot de
Joden en ontmoette hen in hun synagogen.
Na tegenstand in de synagogen trekt hij naar de heidenen. Wat in de Handelingen is gebeurd,
plaatst Lucas al in zijn verhaal over Jezus te
Nazaret.
Van de Zee vergelijkt de tekst van Jesaja met wat Jezus
ervan aanhaalt. Jezus liet enkele
woorden weg. Hij stopte midden in
een zin: ?Jezus heeft het over het jaar van het welbehagen van onze God. Dus: de vijanden zullen verslagen
worden, de goddelozen zullen ten ondergaan, het land zal gezuiverd worden van
alles wat Gods heil en Gods wil weerstaat, en het arme Galilea dat de eeuwen
door zo te lijden had gehad onder dreunende soldatenlaarzen, onder geweld en
onderdrukking en misbruik van macht, zal bevrijd
worden.
Maar dat gebeurt niet, in de verste verte niet. Jezus probeert de goddelozen met liefde
te winnen en zal straks eten met hen die het oordeel over zichzelf hebben
afgeroepen. Hij is tegen niets en
niemand, hij zet niemand ergens tegen op, hij is de genade in eigen
persoon.
Maar dat is eenzijdig, zeggen ze in Nazaret. Waar blijft het oordeel, waar blijft de
wraak, waar blijft de ondergang van al het
anti-goddelijke?
En als hij zegt: heden is
dit Schriftwoord in uw oren (in uwe oren, niet voor uw ogen) vervuld, dan maakt
hij het alleen nog maar erger. Want
dat klopt niet. Jesaja 61 gaat niet
in vervulling, zolang de Romeinen los rondlopen, de tollenaars doorgaan met
uitzuigerij, Herodes breeduit op zijn troon blijft zitten, elke verzetshaard
grondig wordt opgeruimd en zelfs Johannes de Doper zijn dagen in de gevangenis
moet slijten. Is dit
Schriftuitleg! Genade! Waar blijft het oordeel (het oordeel
over anderen welteverstaan?? (R. W. van der Zee,
Vandaag, p.77).
Jezus reageert bits op hun afwijzing. Hij provoceert zelfs. Wij krijgen daardoor een andere
lezing. De mensen van zijn
vaderstad willen aanspraak maken op Jezus en op de wonderen die hij
verricht. Zij wensen dat die
wonderen ook bij hen zouden gebeuren.
?Genees jezelf en je eigen volk, in plaats van naar anderen toe te
gaan?, zeggen ze.
?Geobsedeerd door de zorg voor haar eigen prestige is de stad stokdoof
voor de profeet, die niet wenst om met wonderen het aanzien van de stad te
vergroten. Bekrompen eigenbelang en
een profetische boodschap van bevrijding botsen hier op elkaar. Er is geen gulden middenweg. Ze staan lijnrecht tegenover
elkaar? (Joop Smit, Bij nader inzien, Lannoo, Tielt, p.
144).
Jezus mikt hoog met het
citaat van Jesaja, zeker door het op zichzelf toe te passen. Hij wil ons daarmee optillen. Maar we houden eerder aan wat is. Zo verstoort Jezus de rust van wie houdt
van middelmatigheid. Johan Dear,
een jezuïet uit Noord Amerika, schreef voor onruststokers in het spoor van Jezus
de litanie Troublemaking. Het was het slot van een toespraak over
vrede in 2004:
In a world of hate and fear, be holy troublemakers of
all-inclusive, universal love.
In a world of merciless cruelty, be holy troublemakers of
compassion and mercy.
In a world of lies, be holy troublemakers of
truth.
In a world of injustice, racism and sexism, be holy
troublemakers of justice and equality.
In a world of death, be holy troublemakers of
life.
In a world of despair, be holy troublemakers of
hope.
In a world of war, be holy troublemakers for
peace.
In
a world of violence, be holy troublemakers of Gospel nonviolence in the name of
the troublemaking, nonviolent Jesus.
Het kan lang duren eer een mens zich niet meer ergert aan
Jezus.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.