paaswake C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 25 Mar 2010 03:43:47 -0700 (PDT) |
?Wat zoekt gij de levende bij de doden?? (Lc.
24,5)
Canvas wijdde op 26 juli 2009 een uitzending aan het
schilderij ?Resurrezione?, de trots van het Toscaanse stadje
Sansepolchro. Het schilderij is een
werk van Piero della Francesca.
Huxley noemde dit het meest mystieke schilderij. Het toont ons Jezus, die opstaat uit het
graf.
In de vroege paasochtend hebben de vrouwen die Jezus niet
gezien en ze hebben hem niet gevonden.
Hun stille zaterdag was een verwerking van hun rouw. Ze waren begaan met de welriekende
kruiden waarmee ze de dode Jezus de dag daarop zouden eren. Een nutteloos gebaar. Het brengt immers de dode niet tot
leven. Nochtans is dit een
belangrijk gebaar omdat de rouwende zo op een andere wijze met de dode en het
leed omgaat. Tot hun verrassing
betekent die vroege ochtend voor de vrouwen een totale ommekeer. Ze zoeken de dode Jezus en vinden zijn
lichaam niet. Ze krijgen te horen
dat zij de verkeerde kant uitkijken.
Ze zoeken een dode. En deze
leeft. Hij is verrezen. Ze mogen niet naar het verleden kijken,
maar zij moeten zich toch herinneren wat hij in Galilea heeft gezegd. Herinnerend en verinnerlijkend zullen ze
dichter bij hem komen.
De vrouwen krijgen een zending. Dit verwondert ons niet dat Lucas dit
belicht. Hij heeft tijdens het
leven van Jezus gewezen op de aanwezigheid van de vrouwen in het gezelschap van
Jezus (Lc. 8,2-3). Zij hadden
gezien hoe Jezus werd gekruisigd en waar hij werd begraven. Lucas zegt niet dat de apostelen
gevlucht waren. Maar ze waren die
vroege paasochtend niet bij het graf.
Bij Marcus waren de vrouwen zo geschrokken door de boodschap van de
man(nen) bij het graf, dat zij uit schrik niets hebben gezegd. Bij Lucas zijn ze met meerderen om het
bericht aan de elf te gaan vertellen.
Maar ze botsen daar op ongeloof.
Petrus gaat weliswaar kijken, maar komt niet tot geloof, al denkt hij
minstens verbaasd na over hetgeen er gebeurd was. De zwachtels waren een teken.
Paasvreugde er is nog niet die vroege ochtend in de
tuin. Later op de dag breekt die
vreugde door (Lc. 24,32; Lc. 24,41.
Het lange verrijzenishoofdstuk bij Lucas verloopt in meerdere
episoden. Het lijkt zich toch op
één en dezelfde dag in Jeruzalem en dichte omgeving af te spelen. Het sluit af met de verheerlijking van
Jezus en de terugkeer ?in grote blijdschap? van gans de groep naar
Jeruzalem (Lc. 24,52-53).
Lucas geeft het wondermooi verhaal van Jezus met de twee
leerlingen op weg naar Emmaüs.
Komen deze twee uit de groep van de 72? Ze leggen een weg af met Jezus in
kilometers en in gevoelens. De
vreemdeling brengt hen tot inzicht.
Hij zegt hun vooral hoe belangrijk de Schriften zijn om te ontdekken hoe
God te werk gaat. God is een God
van levenden, die zijn gerechte niet aan de dood overlaat (Lc. 20,38). Terug in Jeruzalem, horen de twee
Emmaüsgangers dat Jezus aan Petrus is verschenen. Het lijkt of pas vanaf dat moment de
Verrijzenis officieel is (Lc. 24,34).
?De Heer is waarlijk
verrezen.? Die vreugde vervult
onze paaswake. Ze geldt niet alleen
op Pasen maar voor elke dag.
« In
tua resurrectione coeli et terra laetentur » Wie een week in Taizé meemaakt, ervaart
dat deze verloopt op het schema van een Goede Week. In de zomer zijn meer dan drieduizend mensen -
hoofdzakelijk jongeren - op de heuvel.
In de Goede Week is hun getal nog hoger.
Op het kerkhof bij het Romaans kerkje ligt Frère Roger
begraven onder een eenvoudig kruis met wat groen, bloemen en een lampje. Zijn graf is dicht bij een oude houten
deur. Hildegarde vond dit een
treffend beeld voor Pasen: een graf bij een deur die eens zal opengaan. Een hoopvolle blik naar de
toekomst.
Enkele meter verder in een
hoek een grote stenen plaat met daarop de namen van de moeder van Frère Roger en
diens zuster Geneviève. Beide zijn
in Taizé gestorven. Op hun graf,
tussen hun beide
namen, staat een lievelingszin van Frère Roger. « Le
Christ ressuscité vient animer au plus intime de l?homme une fête. »
In 1966 gingen hoofdinspecteur Raf Windey en een aantal
Oost-Vlaamse leerkrachten van EKO naar Taizé. Ze hadden in de verzoeningskerk een
korte ontmoeting met Frère Roger.
Inspecteur Windey vroeg welke boodschap Frère Roger wou meegeven aan de
leerkrachten. Dat ze de kinderen
bijbrengen dat de verrezen Christus centraal staat: ?Il est le pivôt de notre
vie.?
Pasen maakt de christenen blij. Vanuit de innerlijke
vreugde van het brandend hart krijgt alles een paaskleur. ?Een merel zingt onder mijn raam de
lofzang van de ochtend. Hij zegt
dat de wereld nieuw is, dat liefde niet veroudert, dat het leven altijd opnieuw
begint en dat de tederheid een onuitputtelijke bron is zoals de heldere noten
die uit zijn muzikale keelholte ontspringen. Ik wens dat de Verrijzenis in ons een
nieuwe start mag zijn voor de vreugde van het overwinnend leven, voor de lach
van een Liefde, die krediet geeft aan de Genade, voor het Ja dat het neen
bezweert en overstijgt? (M. Zundel 1897-1975).
Dat de Verrezen Heer de zware stenen van ontmoediging mag
wegduwen. Dat hij kracht geeft aan
het leven en in zijn kerk de lente binnenbrengt.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.