vijfde paaszondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 23 Apr 2010 02:58:42 -0700 (PDT) |
De deur van het geloof openen (Hnd.
14,27)
De eerste missiereis van Paulus en Barnabas gaat naar
haar einde toe. Het is een
belangrijke, ja definitieve etappe in de kerkgeschiedenis. Ze leidt tot de bijeenkomst in
Jeruzalem, bekend als het eerste concilie.
Blijven we nog even in Klein Azië om te zien hoe de
gemeente groeit en de apostelen ermee omgaan. Vanuit het Antochië van Pisidië zijn
Barnabas en Paulus naar andere steden geweest. Ze keren terug en komen voorbij Lystra,
Ikonium, Derbe en zijn alweer in Antiochië van Pisidië. Zij hebben ondertussen een serieus
aantal kilometer achter de rug en waren maanden
onderweg.
Op al die plaatsen ontmoeten zij de leerlingen. De berichten erover zijn goed en
optimistisch. Het valt
commentatoren op dat Lucas de rangorde in het tweemanschap gewijzigd heeft. Daar waar bij de heenreis Barnabas het
eerst vernoemd werd en dan Paulus, is het bij de terugreis omgekeerd. Wellicht wijst dat erop dat de rol van
Paulus is toegenomen. Later gaan
zij bij de tweede missiereis uit mekaar en slaan ze elk een andere richting
in. Paulus zal optrekken met Silas
en Barnabas met Marcus. In het
tweede gedeelte krijgt Paulus als het ware de hoofdrol toegewezen in de
Handelingen.
Even kijken hoe ze bij de
terugkeer hun rol in de door hen gestichte gemeenschappen opvatten. Wat doen ze? Ze consolideren. Dit doen zij allereerst door de nieuwe
gelovigen te bevestigen en te bemoedigen in hun goede gesteltenis. Een Nederlandse psychiater Dr. Anna
Terruwe heeft grote invloed gehad met wat haar bevestigingsleer werd genoemd.
"Mensen die
elkaars goed-zijn schouwen, laten elkaar het goede voelen". Bevestigen, dit is niet
voorspiegelen dat alles van zelf gaat.
We staan eveneens voor uitdagingen.
Paulus en Barnabas wijzen op de beproevingen en kwellingen, door de welke
de gelovigen het Rijk Gods zullen binnengaan. Dit is een tweede richtlijn voor de
toekomst: een stuk evangelische werkelijkheid. Je rolt niet vanzelf in het Rijk
binnen. Lucas had in het evangelie
er al op gewezen dat het Rijk Gods reeds te midden van zijn leerlingen was. Het is niet hier of daar. Het is midden onder u (Lc. 17,21). Het is er nu, in het heden met al wat
dit heden aan vreugde en zorg meebrengt.
Vervolging, moet je niet zoeken.
Je zal ze ongevraagd ontmoeten.
In de Handelingen bedoelt Lucas eerder met het Rijk de thuiskomst bij de
Heer.
Paulus en Barnabas zorgen ervoor om in elke gemeente
oudsten aan te stellen. Ze nemen
schikkingen voor hun gemeente. Een
vaste ordening is nodig en ze zoeken daarvoor leidinggevenden. Dit zoeken gebeurt in gebed. Ze zorgen dat de jonge christenen een
geloofsgemeenschap kunnen blijven.
Wie zijn deze oudsten? Welk
is hun ambt? Laten Paulus en
Barnabas zich hier leiden door Joodse instellingen? De oudsten, de term is een vast begrip
in de reformatorische kerkorde. In
oude culturen waren oudsten effectief ouderen die om hun levenswijsheid aanzien
hadden. Bekwaamheid, verworven door
studie en praktijk, heeft naderhand meer inpakt gekregen. Voor een gemeenschap is het goed als ze
open staat voor de inbreng van oud en jong. Een gerontocratie komt haar uiteindelijk
niet te goede. Abt Benedictus
had in zijn kloosterregel al voorzien dat in de gemeenschap de inbreng van de
jongeren voordelig is.
Je voelt dat Paulus en Barnabas hun missiereis beëindigen
in vreugde. Ze varen van Attalia
terug naar hun uitvalbasis Antiochië in Syrië, de plaats van waar ze werden
uitgezonden. De kring is rond. Er is dankbaarheid. Paulus en Barnabas pakken niet uit met
wat zij hebben gedaan, maar spreken over wat God heeft gedaan. Ze spreken vanuit een dankbare houding
tegenover Gods geest, die hen tot de zending had geroepen. Vers 27 heeft duidelijk een Luciaanse
toets. Hij spreekt immers over de
grote daden van God (Lc. 1,49; Lc. 7,16, Hnd. 2,11). Er is iets gebeurd dat aanvankelijk niet
voorzien was. Jezus had gezegd dat
ze niet naar de heidenen moesten gaan (Mt. 10,5-6).
Het nieuws wordt ongetwijfeld gaarne gehoord in Antiochië
maar roept toch vragen op in Jeruzalem.
Wat doe je dan? Zoek
contact. Overleg met de
betrokkenen. Werk aan oplossingen
en vertrouw dat Gods Geest zijn mensen niet in de steek laat.
De lezingen uit de Handelingen op de vierde, de vijfde en
zesde paaszondag ?vormen duidelijk een samenhangend geheel. Zij behandelen een beslissende fase in
de geschiedenis van de kerk. Het is
een dooddoener vast te stellen, dat de kerk zich in een crisis-situatie
bevindt. Maar er moet nog heel wat
meer gebeuren voordat de beslissingen waar de kerk zich nu voor geplaatst ziet,
zo ingrijpend zullen zijn als die welke in hoofdstukken 13-15 van de Handelingen
worden beschreven. Het is daarom zo
belangrijk deze hoofdstukken eens te behandelen, en vooral: eens te belichten
hoe de kerk in deze uiterst gewichtige beslissingen te kerk is gegaan. Ik durf te beweren: als de kerk van nu
ook maar de helft van de moed en het Godsvertrouwen, dat spreekt uit deze
bladzijden, op zou kunnen brengen, dan waren de problemen al lang
opgelost? (Gijs Bouwman, Met Lukas op weg, Averbode, p. 147).
Deze commentaar van Gijs Bouwman bij Lucas C-jaar
verscheen in 1976. Of de problemen
van toen ondertussen zijn opgelost?
Er zijn er alleszins nieuwe bijgekomen.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.