Pinksteren C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sun, 16 May 2010 09:59:27 -0700 (PDT) |
Horen
over Gods grote daden (Hnd.
2,11)
Op welke dag is er het meest vreugde? Het zal wel deze zijn waar we gelukkig
zijn. En wanneer zijn we
gelukkig? Dit vragenlijstje kent
geen einde.
Welk is de meest vreugdevolle dag van het liturgisch
jaar? De novicemeesteres vroeg het
aan haar novices en eentje antwoordde: ?de 25 maart; de dag van Maria
boodschap is het begin van alles.?
Uit onze christelijke traditie geven we hiervoor eerder 25 december
aan. Het is de dag waarop Jezus is
mens geworden. Anderen zeggen
Pasen. Deze zijn er
dichterbij. Jezus?verrijzenis,
feest der feesten! Maar we mogen
met de liturgie ook Pinksteren noemen.
De vijftigste dag na Pasen is de meest vreugdevolle dag in het liturgisch
jaar.
Volgens het evangelie van Johannes is dit een verkeerde
vraag. Pasen en Pinksteren vallen
bij hem samen. Lucas deelt in zijn
evangelie dezelfde mening en plaatst Pasen en Hemelvaart op eenzelfde dag. In zijn Handelingen kent hij aan de
komst van de Geest een eigen moment toe.
Zijn vreugde is groot omdat op die dag de belofte in vervulling is gegaan
die Jezus deed bij zijn afscheid.
?Gij zult gedoopt worden met de heilige Geest? (Hnd. 1,5).
Het is een wet in de bijbel
dat wat aan Jezus als eerste is gegeven een gave wordt voor allen. Hij, de afstammeling van Adam en is zelf
de nieuwe Adam. Hij geeft de geest
aan mensen van overal. De Geest,
die over Jezus kwam bij zijn doopsel in de Jordaan (Lc. 3,21) komt over
allen. ?Die
Geest kwam over Jezus bij zijn doop in de Jordaan. Hij blies Hem over de wereld van op het
kruis en Hij daalde over de leerlingen neer in het Cenakel op Pinksteren. Over ons komt Hij nu nog, in het Woord,
het doopsel en vormsel en in alle sacramenten.
De
Geest woont diep in ons.
?U
leeft in de Geest, omdat de Geest van God in u woont? (Rom. 8,9). Hij maakt ons zowel actief als
ingetogen, handelend als biddend, stil als spraakzaam en getuigend. De Geest omvormt ons van binnenuit, van
mens tot christen. Hij vervult ons
van ?liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen,
zachtmoedigheid, zelfbeheersing? (Gal 5,22-23a)? (Schone belijdenis, 63).
Het Joodse Pinksterfeest was een feest van vreugde. Het was een oogstfeest (P. Kevers,
Pasen en Pinksteren.
Oudtestamentische achtergronden, in Ezra 2010, n° 1). Het Joodse Pinksterfeest was vooral een
dankfeest omdat God aan zijn volk,
dat Hij uit Egypte had geleid, de Tora had gegeven op de Sinaï en het tot zijn
verbondsvolk had gemaakt (Ex. 19).
Het verhaal van Lucas over het nieuwe Pinksterfeest met
de uitleg van Petrus zindert van vreugde, al is dit woord er als dusdanig niet
gebruikt. Koren hebben eeuwenlang
met vreugde het intredelied gezongen: ?Spiritus Domini replevit orbem
terrarum.? Zij blijven zingen
over de Geest des Heren die ?een nieuw begin maakt? (ZJ 410). Zij zingen over en bidden voor zijn
goede vruchten: ?de liefde en de vreugde, de vrede allermeest? (ZJ.
431). Wij bidden op Pinksteren en
kunnen dit elke dag ?om een recht geloof het allermeest, dat Hij ons
verblijde en ons bevrijde en aan ?t einde ons naar huis geleide? (ZJ.
430). ?Da perenne gaudium; geef
ons blijvende vreugde?, daarmee eindigt de Pinkstersequentie Veni Sancte
Spiritus (ZJ 84).
Met symbolen van vuur en
wind, van tongen en talen komt de Geest naderbij. ?Omdat
de Geest zo ongrijpbaar is voor ons denken, gebruikt de Schrift beelden om over
Hem te spreken: de Geest is krachtig en ongrijpbaar als de wind; zacht als een
adem; geheimzinnig en geduldig vloeiend als een bron; warm, helder en beweeglijk
als een vuur; lief als een duif; genezend en welriekend als zalf; barstend van
groeikracht als de natuur?
(Schone belijdenis, 62).
Lucas onderstreept het universeel karakter van het
Pinksterverhaal. De ganse (!)
bewoonde wereld was er present.
Volkeren van overal. In hun
eigen taal horen zij de mensen, over wie de Geest was gekomen, spreken over Gods
grote daden. Het is een vreugde
wanneer elkeen in eigen taal de goede boodschap mag verstaan. De rijkdom van vele talen werd
erkend. Pinksteren, waar mensen
elkaar verstaan, is het omgekeerde Babel waar mensen in spraakverwarring uit
elkaar gingen.. Eenheid in
diversiteit, een wonder van de Pinksterdag.
Om zijn enthousiasme over
het Pinksterfeest te duiden verwijst Petrus naar de profeet Joël (Hnd.
2,16-21). Joël ziet Gods geest
uitgestort over allen, oud en jong, mannen en vrouwen. Kardinaal Martini gebruikt deze tekst in
zijn droom van Jeruzalem om te zeggen dat de ouderen dromen moeten doorgeven en
niet de ontgoochelingen van hun leven.
Hij was blij dat hij in Jeruzalem mocht dromen zoals Jacob, die engelen
op de ladder van boven naar beneden zag gaan en van beneden naar boven. Hij ontmoette er veel mensen uit gans de
wereld en van vele religies.
Engelen, met wie hij zich kon verenigen. ?Vroeger had ik dromen over
de kerk, over een kerk die haar weg zou gaan in haar zorg om de armen en
eenvoudigen en die niet afhangt van de machtigen van de wereld. Ik
droomde dat wantrouwen zou worden opgeheven. Ik droomde van een kerk die ruimte geeft
aan mensen die verder zien en denken.
Van een kerk die moed geeft, vooral aan hen die zich klein weten en
zondaar zijn. Ik droomde van een
jonge kerk. Nu doe ik die dromen
niet meer. Bij mijn 75 jaar heb ik
beslist voor de kerk te bidden. Ik
kijk naar de toekomst. Als het rijk
Gods komt, aan wat zal het gelijk zijn?
Hoe zal ik na mijn dood de verrezen Heer ontmoeten? Ik ben nog steeds geënthousiasmeerd door
Teilhard, die de wereld zich ziet richten op een groot doel, waarin God alles in
allen is?
(Le rêve de Jerusalem, p. 97).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.