Pinksteren C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sun, 16 May 2010 09:59:27 -0700 (PDT)
Title: Message

Horen over Gods grote daden (Hnd. 2,11)

 

Op welke dag is er het meest vreugde?  Het zal wel deze zijn waar we gelukkig zijn.  En wanneer zijn we gelukkig?  Dit vragenlijstje kent geen einde.

 

Welk is de meest vreugdevolle dag van het liturgisch jaar?  De novicemeesteres vroeg het aan haar novices en eentje antwoordde: ?de 25 maart; de dag van Maria boodschap is het begin van alles.?  Uit onze christelijke traditie geven we hiervoor eerder 25 december aan.  Het is de dag waarop Jezus is mens geworden.  Anderen zeggen Pasen.  Deze zijn er dichterbij.  Jezus?verrijzenis, feest der feesten!  Maar we mogen met de liturgie ook Pinksteren noemen.  De vijftigste dag na Pasen is de meest vreugdevolle dag in het liturgisch jaar. 

 

Volgens het evangelie van Johannes is dit een verkeerde vraag.  Pasen en Pinksteren vallen bij hem samen.  Lucas deelt in zijn evangelie dezelfde mening en plaatst Pasen en Hemelvaart op eenzelfde dag.  In zijn Handelingen kent hij aan de komst van de Geest een eigen moment toe.  Zijn vreugde is groot omdat op die dag de belofte in vervulling is gegaan die Jezus deed bij zijn afscheid.  ?Gij zult gedoopt worden met de heilige Geest? (Hnd. 1,5).

 

Het is een wet in de bijbel dat wat aan Jezus als eerste is gegeven een gave wordt voor allen.  Hij, de afstammeling van Adam en is zelf de nieuwe Adam.  Hij geeft de geest aan mensen van overal.  De Geest, die over Jezus kwam bij zijn doopsel in de Jordaan (Lc. 3,21) komt over allen.  ?Die Geest kwam over Jezus bij zijn doop in de Jordaan.  Hij blies Hem over de wereld van op het kruis en Hij daalde over de leerlingen neer in het Cenakel op Pinksteren.  Over ons komt Hij nu nog, in het Woord, het doopsel en vormsel en in alle sacramenten.

 

De Geest woont diep in ons.  ?U leeft in de Geest, omdat de Geest van God in u woont? (Rom. 8,9).  Hij maakt ons zowel actief als ingetogen, handelend als biddend, stil als spraakzaam en getuigend.  De Geest omvormt ons van binnenuit, van mens tot christen.  Hij vervult ons van ?liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, zachtmoedigheid, zelfbeheersing? (Gal 5,22-23a)? (Schone belijdenis, 63).

 

Het Joodse Pinksterfeest was een feest van vreugde.  Het was een oogstfeest (P. Kevers, Pasen en Pinksteren.  Oudtestamentische achtergronden, in Ezra 2010, n° 1).  Het Joodse Pinksterfeest was vooral een dankfeest omdat God aan zijn volk, dat Hij uit Egypte had geleid, de Tora had gegeven op de Sinaï en het tot zijn verbondsvolk had gemaakt (Ex. 19). 

 

Het verhaal van Lucas over het nieuwe Pinksterfeest met de uitleg van Petrus zindert van vreugde, al is dit woord er als dusdanig niet gebruikt.  Koren hebben eeuwenlang met vreugde het intredelied gezongen: ?Spiritus Domini replevit orbem terrarum.?  Zij blijven zingen over de Geest des Heren die ?een nieuw begin maakt? (ZJ  410).  Zij zingen over en bidden voor zijn goede vruchten: ?de liefde en de vreugde, de vrede allermeest? (ZJ. 431).  Wij bidden op Pinksteren en kunnen dit elke dag ?om een recht geloof het allermeest, dat Hij ons verblijde en ons bevrijde en aan ?t einde ons naar huis geleide? (ZJ. 430).  ?Da perenne gaudium; geef ons blijvende vreugde?, daarmee eindigt de Pinkstersequentie Veni Sancte Spiritus (ZJ 84).

 

Met symbolen van vuur en wind, van tongen en talen komt de Geest naderbij.  ?Omdat de Geest zo ongrijpbaar is voor ons denken, gebruikt de Schrift beelden om over Hem te spreken: de Geest is krachtig en ongrijpbaar als de wind; zacht als een adem; geheimzinnig en geduldig vloeiend als een bron; warm, helder en beweeglijk als een vuur; lief als een duif; genezend en welriekend als zalf; barstend van groeikracht als de natuur? (Schone belijdenis, 62).

 

Lucas onderstreept het universeel karakter van het Pinksterverhaal.  De ganse (!) bewoonde wereld was er present.  Volkeren van overal.  In hun eigen taal horen zij de mensen, over wie de Geest was gekomen, spreken over Gods grote daden.  Het is een vreugde wanneer elkeen in eigen taal de goede boodschap mag verstaan.  De rijkdom van vele talen werd erkend.  Pinksteren, waar mensen elkaar verstaan, is het omgekeerde Babel waar mensen in spraakverwarring uit elkaar gingen..  Eenheid in diversiteit, een wonder van de Pinksterdag. 

 

Om zijn enthousiasme over het Pinksterfeest te duiden verwijst Petrus naar de profeet Joël (Hnd. 2,16-21).  Joël ziet Gods geest uitgestort over allen, oud en jong, mannen en vrouwen.  Kardinaal Martini gebruikt deze tekst in zijn droom van Jeruzalem om te zeggen dat de ouderen dromen moeten doorgeven en niet de ontgoochelingen van hun leven.  Hij was blij dat hij in Jeruzalem mocht dromen zoals Jacob, die engelen op de ladder van boven naar beneden zag gaan en van beneden naar boven.  Hij ontmoette er veel mensen uit gans de wereld en van vele religies.  Engelen, met wie hij zich kon verenigen.  ?Vroeger had ik dromen over de kerk, over een kerk die haar weg zou gaan in haar zorg om de armen en eenvoudigen en die niet afhangt van de machtigen van de wereld.  Ik  droomde dat wantrouwen zou worden opgeheven.  Ik droomde van een kerk die ruimte geeft aan mensen die verder zien en denken.  Van een kerk die moed geeft, vooral aan hen die zich klein weten en zondaar zijn.  Ik droomde van een jonge kerk.  Nu doe ik die dromen niet meer.  Bij mijn 75 jaar heb ik beslist voor de kerk te bidden.  Ik kijk naar de toekomst.  Als het rijk Gods komt, aan wat zal het gelijk zijn?  Hoe zal ik na mijn dood de verrezen Heer ontmoeten?  Ik ben nog steeds geënthousiasmeerd door Teilhard, die de wereld zich ziet richten op een groot doel, waarin God alles in allen is? (Le rêve de Jerusalem, p. 97).

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.