Drievuldigheid C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 22 May 2010 01:53:25 -0700 (PDT)
Title: Message

Gods liefde is in ons hart uitgestort (Rom. 5,5)

 

Hoe is uw naam? Waar zijt ge te vinden?  Christenen antwoorden dat hij in Jezus te vinden is.  Jezus zei het zelf: ?Wie mij ziet, ziet de Vader.? (Joh. 14,14).  Zo vanzelfsprekend is dat echter niet.  Thomas en Philippus waren al zo lang bij Jezus en zij hadden het nog niet door.  Na de verrijzenis stond Thomas alweer een lengte achter op de andere apostelen om te aanvaarden dat in het leven van Jezus Gods kracht werkzaam was en bleef (Joh. 20,24).

 

Wij noemen ons christenen.  Toch beseffen we onvoldoende dat wij door Jezus op een eigen manier tegenover God staan.  We horen weliswaar van mensen die beweren van Jezus te houden en die zich atheïst noemen.  Wij zijn nog altijd in de leerschool van Jezus om met hem tot de Vader te bidden in de kracht van de Geest.

 

Jezus is Jood en is samen met zijn volksgenoten overtuigd monotheïst.  In de woestijn werd Jezus getest op zijn trouw aan dit geloof.  Hij belijdt er: ?De Heer uw God zult gij aanbidden? (Lc. 4,8).  Jezus heeft een bijzondere band met God.  Deze komt geleidelijk meer aan het licht.  Hij bidt veel tot God en noemt  hem zijn en onze vader.  Bij zijn doopsel had de Vader verklaard dat Jezus zijn geliefde Zoon was (Lc. 3,22).  Dit verklaart hij een tweede maal bij de transfiguratie waar een stem uit de hemel over Jezus zegt: ?Dit is mijn Zoon, de Uitverkorene? (Lc. 9,35).  Deze band met de Vader hield stand in het moeilijke moment van zijn doodsangst in de Olijfhof en bij zijn doodstrijd op Calvarie.

 

Jezus stelde tijdens zijn leven handelingen, die enkel aan God worden toegekend.  Dit was vooral wanneer hij zonden vergaf.  Hij doorbrak grenzen omdat hij deelde in het universalisme van de ene God van al wat leeft.

 

Volgens de evangelist Lucas is Jezus van bij het begin door de Geest getekend.  Deze kwam over Maria.  Hij daalde over Jezus bij diens doopsel (Lc. 3,22).  Na zijn sterven komt deze op Pinksteren over alle leerlingen (Hnd. 2).  

 

Lucas gebruikt in zijn evangelie een eigen titel om Jezus aan te duiden.  Hij noemt Jezus de Heer (kurios).  Hij duidt ermee aan dat Jezus van God is.  Lucas geeft in de Handelingen het gebed weer van Stefanus bij zijn marteldood.  Deze zag de Mensenzoon staan aan Gods rechterhand.  Stefanus bad tot Jezus zoals hij tot God zou bidden: ?Heer Jezus, ontvang mijn geest? (Hnd. 7,59).

 

Jezus is opgenomen bij de Vader.  In het boek van de Openbaring staat Jezus als geslachtofferd lam voor Gods troon (Op. 5,6).  Zo wordt uitgedrukt dat God het zwakke in zich opneemt.  Door het bloedig en gekwetste levenseinde van Jezus krijgen we een God met ruimte voor fragiliteit en zwakheid (1 Kor. 1,28-30).  In Jezus zien we hoe God begaan is met mensen en hun zijn Geest stuurt (Gal. 4,4-7).  God openbaart zich in Jezus als de Vader met een hart (Lc. 15,11).  In Jezus bezocht hij zijn volk.  ?Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is, woont God in hem en woont hij in God? (1 Joh. 4,15).

 

Dominee Félix Moser vat in één zin Gods handelen in de wereld bondig samen en zegt meteen wat Triniteit betekent: « La trinité; Dieu crée le monde, s'y incarne et l'anime. »  De Drievuldigheid is God, die de wereld schept, er mens in wordt en die de wereld bezielt.  Het is een beweging van God naar de mensen, waarin Hij zich als Woord, Licht en Liefde manifesteert. 

 

Christenen zijn gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest.  Hun drievoudige onderdompeling in het water was tevens een drievoudige belijdenis.  We delen deze belijdenis met alle grote christelijke kerken en gemeenschappen.  De trinitaire belijdenis is de aanvang van het oecumenisch charter.  De kerk in ons land legt zich in deze jaren intenser toe op onze Schone belijdenis.  De oude doopformule, waarvan de kern teruggaat op Mt. 28,19, heeft het drieledige raam aangeboden waarin de andere wezenlijke geloofspunten konden worden ondergebracht.  ?Het eerste deel van het Credo betreft altijd de eerste goddelijke persoon - de Vader - en het wondere werk van de schepping.  Het tweede gaat over de Zoon en over het mysterie van onze verlossing.  In het derde deel wordt de derde goddelijke persoon genoemd: de heilige Geest.  Hij is het beginsel en de bron van onze heiliging (KKK. 190).  Daaraan wordt het werk van de heilige Geest in de Kerk vastgehecht.  Die drie delen zijn verschillend van elkaar maar ze horen onafscheidbaar samen.  Daarom noemen de kerkvaders ze artikelen, dit wil zeggen ledematen van een lichaam dat gearticuleerd wordt in geledingen, die wel van elkaar verschillen maar toch verbonden zij.? (De Schone Belijdenis, 15). 

 

We belijden dat God geen onbewogen beweger is.  Hij is geen verre, afstandelijke God.  Hij is met ons begaan.  Ons antwoord daarop is er een van dank.  We eren God Vader, Zoon en Geest door hem te prijzen en te bezingen die driemaal heilig is (Frère Pierre-Yves, Dieu trois fois saint, Cahier de Taizé).  God is bron van vader- en moederschap.  Hij krijgt een gelaat in Jezus.  Hij bezielt de ganse schepping en de mens, het kroonstuk ervan, met zijn Geest (ps. 103).  Op drievuldigheidszondag klinkt het alleluiavers: ?Eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest, God die is, die was en die komt? (Op. 1, 4).

 

Dank aan Frère Richard van Taizé voor zijn workshop in juli 2009 over de vraag: ?Waarom belijden christenen een drie-éne God??  Verdere documentatie in de brief van de Belgische bisschoppen De Schone belijdenis.

 

Antoine Rubbens

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.