vijftiende zondag door het jaar C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Thu, 1 Jul 2010 10:42:13 -0700 (PDT)
Title: Message

Ga dan en doe evenzeer (Lc. 10,37)

 

De weg van Jeruzalem naar Jericho is 27 km lang en daalt van 740 meter hoog tot 250 meter onder de zeespiegel.  Onderweg is een kleine caravanserail.  Op een steen schreef een bezoeker daar: “Al gaan priester en leviet jouw angst voorbij, Christus is de goede Samaritaan, die ons naar de eeuwige herberg brengt.”  Die herberg van de Goede Sameritaan stond er niet ten tijde van Jezus.  Het is niet zeker dat de man over wie hij vertelt, langs die weg is gegaan.  Een van de meest bekende mannen uit het evangelie heeft wellicht nooit bestaan.  Toch is hij echt deze Samaritaan en interpelleert hij ons tot op vandaag. 

 

Hoe gaan we om als we persoonlijk geconfronteerd worden met mensen in nood?  Ongevraagd en onverwacht kunnen we de naaste worden van iemand die in nood is.  Het is een parabel.  Hij dient in het evangelie van Lucas als antwoord op een belangrijke vraag: “Wat moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?”  Jezus antwoordt met het dubbelgebod.  Dit wordt in het evangelie geconcretiseerd in de parabel van de Samaritaan en met de ontmoeting van Jezus in het huis van Martha en Maria.  Wij zien alweer de eigen manier waarop Jezus onderwijst.  Geen toespraak maar een verhaal.  Wanneer iemand slachtoffer is van een ongeval, is hulp bieden normaal.  Wie dit niet doet, kan zelfs aangeklaagd worden.  Bij een ongeval doen we beroep op de hulpdiensten.  Deze zorgen er verder voor.  Onze maatschappij is Samaritaan geworden op grote schaal.  In de Samaritaan die de gekwetste naar de herberg brengt, die een voorschot geeft en nadien verder afrekent, konden mutualisten een voorloper zien van de derde betalende in de ziekteverzekering.

 

De priester en de leviet maakten een boog omheen de gekwetste.  Zij hadden hiervoor hun eigen verklaring.  Wij hebben allemaal mechanismen die ons afsluiten voor medemensen.  Opvoeding, mentaliteit, klasse, stand leiden er toe dat wij een aantal van hen niet zien.  Waar wij mensen herleiden tot een ding en ze niet als evenmens zien, maken we een boog om hen heen.  Lang waren zwarten van geen tel bij de blanken in de States.  Hoe behandelen Afrikaanse stammen de pygmeeën?  Hoe beoordelen wij de daklozen?

 

Iemand van wie we het niet hadden verwacht, helpt de gekwetste.  Hij is verbonden in zorg met de gekwetste zonder deze in te palmen.  De toehoorders hadden wellicht verwacht dat Jezus na de priester en de leviet een gewone Joodse man of vrouw zou laten voorbijkomen.  Jezus spreekt echter van een vreemdeling, iemand van een groep met wie Joden geen contact hebben.  Deze is helemaal geraakt door de halfdode man langs de weg.  Hij is geraakt tot in zijn diepste, zoals Jezus zelf geraakt was wanneer hij mensen in nood zag (Lc. 7,13) en zoals de Vader van de zoon, die van huis wegging (Lc. 15,20).

 

Als je maar geholpen wordt.  Toch is het mogelijk dat zelfs de gekwetste het erg vond zich te moeten laten helpen door een vreemde.  In ziekenhuizen gebeurt het dat patiënten de verzorging afwijzen door verpleegkundigen van een andere huidskleur of dat moslimvrouwen een mannelijke gynaecoloog weigeren.

 

De man was door rovers overvallen op een eenzame weg.  De drukke stad is nu onveiliger dan een eenzame bosweg.  Hoeveel zorg hebben we voor beveiligingsmaatregelen en hoeveel kosten zijn daaraan verbonden?  Je kan in het Centraal station dood gestoken worden en in de Brusselse Nieuwstraat van je portefeuille beroofd.

 

In een onthaaldienst bij een kerk komt kort voor de sluiting een man.  Hij zegt dat hij pas ontslagen is uit een Brussels ziekenhuis en naar Duitsland moet terugkeren.  Hij heeft niets en vraagt 61 € om ter bestemming te geraken.  De onthaaldienst heeft contact met sociale assistenten, die door hun deskundige uitleg velen hulp bieden.  Die zijn er echter niet op dat uur in de verlofperiode.  De dienst heeft als regel geen geld te geven en heeft daarbij weinig middelen.  Wat met die man?  Is zijn verhaal juist?  Jezus, jij blijft ons uitdagen met je parabel en maakt ons gemoed onrustig.  Kunnen we ze allemaal helpen?  Hoe organiseren we ons daarvoor?

 

Het leven wordt anders al je jou laat raken door wat je onderweg tegenkomt. Wie onverwachte ontmoetingen met mensen in zware problemen uit de weg gaat, gedraagt zich als de priester en de leviet.  Hun belangrijke functies stonden de concrete barmhartigheid in de weg.  Voor het hoger Vaticaans personeel moet de oproep van de parabel nog dwingender worden geïnterpreteerd.  Wie verantwoordelijk is voor belangrijke beslissingen op officieel en mondiaal niveau, maar de individuele hulpbehoevende naaste uit het oog verliest, levert een antigetuigenis van zichzelf en het geloof waarvoor hij staat” (Jan Dumon in Bart Demyttenaere, De Stoel van Petrus).

 

In het Eucharistisch gebed XI C bidden we: “Maak onze ogen open voor alle nood en leg woorden in onze mond om wie zich eenzaam en verloren voelen, te troosten in uw Naam.  Maak ons vindingrijk en moedig om broederlijk en zusterlijk bij te staan al wie berooid zijn en verdrukt.  Maak uw Kerk tot een huis van waarheid die bevrijdt, van gerechtigheid die vrede schept, van hoop die alle angst verdrijft.”

 

Een Russische boer vroeg aan zijn vriend: "Zeg, Iwan, hou je van mij?” "Natuurlijk hou ik van jou", antwoordde de vriend.  De boer vroeg verder: "Weet je dan ook wat mij pijn doet?"  En zijn vriend gaf hem ten antwoord: "Hoe kan ik nou weten wat jou pijn doet?"  Daarop zei de boer: "Als jij niet weet wat mij pijn doet, dan mag je ook niet zeggen dat je van mij houdt."

 

Antoine Rubbens



  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.