zestiende zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sun, 11 Jul 2010 22:41:38 -0700 (PDT) |
Martha
en Maria (Lc. 10,38-42)
Vakantiemaanden zijn kansen
tot ontmoeting. Ze gaan gepaard
zowel met goede als slechte ervaringen van onthaal en gastvrijheid. Jezus is niet op vakantie. Hij is met zijn leerlingen onderweg naar
Jeruzalem. Zij hadden een slechte
ervaring gehad in het begin van hun tocht, wanneer dorpelingen in Samaria hen
niet ontvingen. Dichter bij
Jeruzalem valt het beter mee. Waar
wonen Martha en Maria? Zijn zij
dezelfde die samen met hun broer Lazarus in Bethanië wonen (Joh. 11,18-19)? Martha en Maria zijn goede bekenden in
de jonge christengemeenten. Bij hen
was er wellicht een huiskerk. Gaat
Jezus bij hen omdat hij ze kende?
Of werden ze bekend omdat Jezus bij hen is binnengeweest? Jezus mocht zich gelukkig prijzen. Wanneer hij in een dorp kwam, wist hij
waar naartoe. Paste hij zo zelf de
raad toe uit zijn zendingsrede: ?Blijf in dat huis en eet en drink wat ze u
aanbieden.? (Lc. 10,7).
Gelukkige mensen die weten
waar ze een onthaal vinden op hun tocht.
Of was dit geen probleem in het Oosten, waar gastvrijheid hoog
aangeschreven stond en nog altijd.
Bernard Ollivier, een Franse oud-onderwijzer wou de zijderoute
volgen. Hij trok doorheen
Turkije. Wanneer hij dit land door
was, blikte hij terug. In het
stadje Tashlitgchaï had hij gezocht naar onderdak. Hij vond er een dankzij Ismaël, de
topman van de regio. ?Ik ben
hier en elders op een wijze onthaald die alleen aan bijzondere gasten is
voorbehouden. Dit land dat ik
binnenkort ga verlaten heeft me een van zijn mooiste woorden geleerd:
misafir. In het Frans hebben we ook
een mooi woord: ?hôte?, daar hangt een geheimzinnige sfeer omheen: wie wordt er
eigenlijk mee bedoeld, degene die de eer heeft iemand te mogen verwelkomen of
degene die zo gelukkig is ergens te worden binnengehaald? Bestaat er een betere manier om
duidelijk te maken dat het welslagen van een bezoek een samenspel is van twee
personen, de gastheer en de gast.
Maar volgens mij heb ik in de loop van al mijn zwerftochten nooit zoveel
vanzelfsprekende en hartelijke gastvrijheid ervaren als in Turkije. Op het platteland heeft het me altijd
getroffen dat de trots van de gastheer op het feit dat hij je mag ontvangen
wordt gedeeld door de overige
dorpelingen? (B. Ollivier, Verre voetreis. p. 279).
In bijbelse tijden is het
eerder ongewoon dat vrouwen een rondtrekkende groep opnemen. Toch zijn daarvan enkele voorbeelden bij
de eerste christenen, zoals Paulus bij Lydia (Hdl. 16,15). Het meest ongewone in het
ontmoetingsverhaal van Martha en Maria is de plaats van Maria. Martha staat in de traditionele,
conventionele rol van vrouw bij de haard.
Daarom niet minderwaardig.
Hoe kom je aan eten als niemand het voorbereidt. Overdreef Martha bij het gastmaal? Wou ze te veel aanbieden. Ongewoon is de plaats van Maria. Zij neemt een nieuwe rol op. Ze deelt in de tafelgemeenschap met
Jezus en in de theologische gesprekken van de mannen. Vrouwen hoorden daar niet bij, maar
Maria doet het. Wanneer Martha zich
daarmee bemoeit en haar zuster daar weg wil, dan wou Jezus met zijn antwoord
Martha niet ondermijnen. Hij geeft
wel te verstaan dat vrouwen aan zijn tafel mogen aanzitten en deel mogen
uitmaken van zijn volgelingen. .
Martha, een delicaat
onderwerp voor priesters die mogen rekenen op de hulp van dames in het
huishouden. Martha-Maria,
deze naam duidt in Duitssprekende gebieden op de organisatie voor
Pfarrhaushälterinnen. Het was zelfs
een internationale organisatie, die echter vorig jaar ophield te bestaan. Heidi vertelde dat een pastoor heel mooi
over de rol van Maria had gepredikt.
Wanneer hij ?s middags thuis kwam was de tafel leeg. Op zijn bord lag een briefje met de
tekst: ?Heute kocht die Maria.
Vandaag kookt Maria.?
Mocht Martha, de bezige bij, onderschat zijn bij Lucas, dan zorgt de
liturgie voor eerherstel op haar naamfeest. De hymne van die dag bezingt
Martha. Wij bidden dat druk doende
mensen ruimte vinden voor momenten van rust en verdieping. Wij bidden voor de vrouwen in de kerk
dat zij waardering vinden en dankbaarheid ervaren voor de wijze waarop ze hun
talenten inzetten (ICLZ, 29.07.09).
We hoeven geen tegenstelling
te maken tussen actie en contemplatie, maar zullen gebed en inzet, werk en gebed
met elkaar verbinden. Eckhart, een
mystieker uit de Dominicanenorde kent Martha een hoger plaats toe dan
Maria. In die spanning wijst Jezus
op de prioriteit van het woord van God en de noodzaak er naar te luisteren. Hij is de eerste die ons dient door ons
zijn woord aan te bieden. Zijn
aanwezigheid was voor Martha en Maria een verrassing. Hij opende hun blik op het nieuwe en
wijst hen op het belang naar zijn woord te luisteren. God, hij verrast telkens. Dit drukte Kurt Marti uit in een
gedicht:
?Aleer wij aan onze
zoektocht naar U begonnen, waart Gij al bij ons.
Wanneer wij U als Vader
aanroepen, hebt Gij ons lang tevoren als Moeder
bemind.
Als wij Heer tot U zeggen,
geeft Gij U als broer te kennen.
Als wij uw broederlijkheid
prijzen, komt Gij ons zusterlijk tegemoet.
Steeds zijt Gij het, die ons
het eerst hebt liefgehad.? (geciteerd bij André
Flury Schölch, Rollenwechsel, in SKZ 05.07.07).
Deze God der verrassingen
gaat met ons mee als we hem zoals de barmhartige samaritaan dienen in de naaste,
als we zoals Maria naar zijn woord luisteren en samen met zijn leerlingen tot
Hem als Vader bidden. Het zijn drie
aspecten van het christelijk leven die Lucas met elkaar verbindt (Lc.
10,25-11,5) en die hij aanwezig weet in de jonge christenengemeenschap van
Jeruzalem (Hdl. 2,42).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.