achttiende zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 23 Jul 2010 10:33:45 -0700 (PDT) |
Schuren die niet duren (Lc. 12,20)
Wat is er verkeerd aan de man met zijn grote
schuur?
Bouwen, verbouwen, afbreken en nieuwbouw, het zijn
dagelijkse activiteiten.
Een betere opbrengst van de oogst schept welstand. De economische activiteit zorgt om
armoede te verminderen en welstand te verhogen.
Succes in de zaken, dat mag
je toch jezelf en anderen toewensen.
Er zijn christelijke bewegingen rondom Health
and Wealth Gospel. Ze belichten de weldoende invloed van
geloof. ?God geeft
zegeningen?, zeggen ze. Het
materiële is er een teken van. Die
mensen gaan zo ver dat zij zouden beweren dat, als je arm blijft, dit een teken
is dat er spiritueels iets niet goed gaat !! Zij houden van de kerk van de voorspoed
(Sébastien Faith, Dieu XXL La révolution des megachurches). Dit is niet bepaald het standpunt van
Lucas. Daarvoor sympathiseert hij
te veel met de zang van Maria en haar visie dat de Heer de tronen van machtigen
en sterken omstoot en recht geeft aan kleinen. Hij weet van die rijke man, die geen oog
had voor de arme Lazarus (Lc. 16,19).
Hij is niet tegen de rijken, maar wel tegen hen die niet delen met de
armen en niet bijdragen tot een rechtvaardige
verdeling.
Er waren eens twee broers die gezamenlijke velden hadden. Eén broer was gezegend met een kinderrijk gezin, terwijl de andere kinderloos was. Op een nacht, nadat ze de oogst hadden binnengehaald, lag de broer zonder kinderen te piekeren: "Wat moet ik met mijn echtgenote met zo'n grote opbrengst? Mijn broer met al zijn kinderen heeft het veel meer nodig dan ik." Midden in de nacht stond hij op, vulde een grote zak met graan en ging op weg naar de graanschuur van zijn broer om daar heimelijk het graan neer te leggen. Diezelfde nacht kon ook de broer, die wel kinderen had, niet slapen en piekerde hij: "Wat sneu voor mijn broer, die de vreugde van de geslaagde oogst met vrijwel niemand kan delen." En hij besloot om het verdriet van zijn broer te compenseren door hem een groter aandeel in de oogst te geven. Midden in de nacht stond hij op en vulde een grote zak met graan en ging op weg naar de graanschuur van zijn broer om het daar heimelijk neer te leggen. Halverwege ontmoetten de twee broers elkaar en toen ze elkaar zagen, ieder met een grote zak graan op de schouders, begrepen ze onmiddellijk van elkaar wat ieders bedoeling was. Ze zetten de zakken neer en vielen elkaar in de armen. Een plaats van welgemeende echt broederliefde.
Het antwoord dat Jezus geeft aan de man die wil dat hij
tussenkomt in een erfeniszaak is een wijsheidsparabel. De inhoud is heel eenvoudig. Rijkdom verzekert het leven niet. ?God laat de bomen niet tot aan het
firmament groeien?, dat is een volksspreuk. Maandag 15 september 2008 werd het
failliet aangekondigd van de bank Lehman Brothers. Dit wordt aanzien als het begin van een
wereldwijde economische crisis, de grootste sinds de zware depressie van
1929. Velen hebben sindsdien
daarover al hun zeg gedaan. Hoelang
zullen we de lessen, die we daaruit moeten trekken, onthouden? Bijna elkeen beweert nu dat een nieuwe
groei moet geschapen worden die het menselijk welzijn
bevordert.
Wat
Jezus zegt over de rijke man met zijn schuren is dat hij schatten vergaarde voor
zichzelf, maar niet rijk was voor God (ZJ 569). God heeft de schatten niet nodig van die
rijke man. Maar Hij verdraagt niet
dat deze alleen maar voor zichzelf leeft.
« Renoncer
à une partie ou à l?ensemble de ses biens en faveur des pauvres fait grandir
dans l?intimité du Père des cieux. »
Marx protesteerde tegen de bergrede omdat zij de beloning
voor de arme uitstelt naar het hiernamaals. Zijn communisme bracht de goulag. Het triomferend kapitalisme lijkt het nu
te halen. Proficiat voor wie de top
bereikt en succes boekt.
Let
op de uitgestotenen, de slachtoffers van de globalisatie. Verschaf hun recht. We kunnen veel leren als wij letten op wie Jezus gelukkig noemt. Een man had het een tijdlang slecht,
daardoor kreeg hij contact met daklozen.
Hij beweerde dat hij zo heel veel heeft geleerd. Armoede op zich is geen goed, daarvan is
elkeen overtuigt. ?Waar het geld
is, is de duivel; waar het is niet, hij is hij twee keer? (Duits
spreekwoord).
Midden
die crisis schreef paus Benedictus zijn derde encycliek Caritas in
Veritate. ?Liefde in waarheid ?
caritas
in veritate ? is een grote uitdaging
voor de Kerk in een tijd van voortschrijdende en om zich heen grijpende
globalisering. Het gevaar van onze
tijd bestaat erin dat met de daadwerkelijke afhankelijkheid van mensen en
volkeren onderling, de ethische correlatie van geweten en verstand van de
betrokkenen niet overeenstemt, van waaruit een werkelijk menselijke ontwikkeling
zou moeten voortkomen. Alleen met
de
liefde, verlicht door het licht van de rede en van het
geloof,
is het mogelijk ontwikkelingsdoelen te bereiken, die een menselijkere en meer
vermenselijkende waarde bezitten? (9)
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.