15 augustus
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sun, 8 Aug 2010 10:12:23 -0700 (PDT)
Title: Message

Magnificat (Lc. 1,46)

 

Het feest van 15 augustus, een mariale hoogdag.  Maria is thuis gekomen.  Zij heeft de weg achter zich.  Zij is bij haar zoon.  Als jong meisje, heeft ze Jezus gedragen.  Omwille van hem is zij de ‘begenadigde’ (Lc. 1,28).

Elke vrouw die moeder wordt schrijft geschiedenis. 

Zalig de mensen die leven schenken en het hoeden.

Maria behoort tot een volk met een historisch besef.  Het beleefde zijn geschiedenis als een verbond met zijn God, dit doorheen vallen en opstaan.  Het volk was gericht op toekomst, op de redding die God zou aanbieden..

Maria was heel vroeg ingeschakeld in deze grote geschiedenis van het heil.

Zij werd erom geprezen door haar oudere nicht (Lc. 1,45).

Zalig prijzen haar vele generaties van christenen, al was de Mariaverering toch een oecumenische twistappel.

Maria wordt bezongen omwille van haar trouw aan de Heer, haar leven lang.

Pas zwanger, trekt ze op naar haar oude nicht.

Een lange tocht, bijna niet te geloven dat een veertien - vijftienjarige meisje dit aandurfde

Maar in Nederland was er eentje van dertien dat alleen een boottocht om de wereld wou varen.

Maria trok op met de stilte als gezel.

Wat gaat er in iemand om, wanneer hij/zij alleen onderweg is?

De ziel gaat te voet.

Zij heeft onderweg het Magnificat gecomponeerd. 

Dit deed ze - of Lucas en de jonge kerk deden het in haar plaats - omwille van Gods grote werken.

Ze heeft ons woorden aangereikt, waarmee wij God kunnen danken.

Maria bleef drie maanden bij Elisabeth.  We vullen die twaalf weken met het onderling gesprek van deze twee zwangere vrouwen, de oudere en de jongere, en met de grote dienstbaarheid van Maria.  Vrouwen hebben elkaar veel te vertellen, mannen allicht ook.

Maria keerde uit het huis van Zacharias terug met de oproep om verder te groeien in geloof.  Samen met Jozef moet ze alweer naar de stad van David omdat een keizer zijn volk wou tellen.

Ze heeft die tocht gedaan vanuit een intense betrokkenheid.  Veel  van wat ze te Betlehem en nadien in Jeruzalem heeft meegemaakt, heeft ze in haar hart bewaard (Lc. 2,19).  Maar, ze heeft toch gesproken om haar pijn te uiten en haar twaalfjarige zoon te ondervragen (Lc. 2,48)..  Vragen stellen, dat durfde ze ook bij de boodschap (Lc., 1,34). 

Jezus ging weg van huis.  Hoe heeft Maria zich daarbij gevoeld?  Zij hoorde van de nieuwe familie die hij wou, waar de banden van het geloof sterker zijn dan deze van het bloed.  Maria had gehoord van de groep vrouwen in het gezelschap van Jezus (Lc. 8,2).  Haar is wellicht het compliment doorgegeven van een anonieme vrouw: “Gelukkig de schoot die u gedragen heeft en de borsten waaraan u gedronken hebt (Lc. 11,27).  Daarop had Jezus afstandelijk gereageerd, zoals die keer dat Maria met de bloedverwanten naar Jezus toeging.  Ze stond buiten en hoorde hem zeggen: “Mijn moeder, mijn broers en zussen zijn degenen die naar het woord van God luisteren en ernaar handelen (Lc. 8, 19).  Lucas vermeldt niet zoals Marcus dat haar familie dacht dat Jezus “zijn verstand had verloren” (Mc. 3, 21).

 

Lucas had veel aandacht voor Maria.  Toch plaatste hij haar niet bij de vrouwen onder het kruis en evenmin op de ochtend van Pasen.  In het vierde evangelie is Maria aanwezig te Kana bij het eerste teken van Jezus, wanneer de kruiken worden gevuld.  Zij is ook op het laatste moment wanneer zijn hart wordt doorboord en bloed en water eruit vloeit.

 

Lucas neemt Maria op in de pinkstergemeenschap.  Zo stelt hij haar tweemaal aan een begin.  Aan het begin van het leven van Jezus bij de overgang van het Eerste naar het Tweede Testament en dan aan het begin van de kerk.  Zij is in het cenakel bij hen die in dit bovenvertrek Pinksteren verwachten.  Vurig en eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers” (Hdl. 1,14).

 

Wanneer Lucas over Maria schrijft, dan denkt hij aan de ark van het Verbond, aan de wolk die haar overschaduwt.  Hij denkt aan vrouwe Sion, beeld van de kerk.  Zo staat Maria in het boek van de Openbaring getekend (Op. 12,1).

 

Lucas wordt voorgesteld als de schilder van Maria.  Rogier van der Weyden heeft hem zo geportretteerd.  Lucas heeft niet alles van Maria geschilderd.  Hij heeft het aan latere collega’s overgelaten: aan Hugo van der Goes om het afsterven van Maria uit te beelden, aan de Spanjaard Murillo voor haar Onbevlekte Ontvangenis en aan de Antwerpenaar P.P Rubens voor haar ten Hemelopname. 

 

Lucas heeft met het Magnificat de reeks ingezet van mariale gebeden.  Wellicht blijft hij zich verwonderen over de vele boeken en commentaren, die zijn woorden over Maria hebben uitgelokt.  Hij verzet zich allicht niet wanneer exegeten enkele valse parels uit de kroon van Maria ontfutselen (zoals de Gentse exegeet H. Vandenbussche beweerde).  Lucas is vooral blij over de blijvende weerklank van het mooie woord van Maria: “De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd” (Lc. 1,38).  Omdat zij daaraan trouw bleef, is zij definitief bij haar Zoon, met ziel en lichaam, met gans haar persoon.

 

Antoine Rubbens
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.