Tweeëntwintigste zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 20 Aug 2010 05:26:37 -0700 (PDT) |
Als gij een gastmaal geeft (Lc. 14, 13)
Gandhi reed wanneer hij de trein nam in een wagon derde
klas. Gevraagd waarom, antwoordde
hij: ?Omdat er geen vierde is.?
Nederigheid kan een
hinderlaag zijn. Een middel om zich
tweemaal te laten prijzen.
« Le
refus des louanges est un désir d?être loué deux fois » (François de la
Rochefoucauld).
Waar het goed is, zijn mensen gaarne op de eerste
plaats. Soms moet je er zelfs veel
voor betalen. Er is daar veel
enscenering mee gemoeid. Er
gebeuren niet veel spontane ontmoetingen wanneer presidenten of ministers een
bedrijf bezoeken. Jezus merkte de
tendens op van de Farizeeën om de eerste plaats in te nemen. Hij heeft dit achteraf nog meermaals
gezien bij zijn lieve bedienaars in de loop der tijden. ?Goud en zilver heb ik niet?, zei
Petrus, ?maar wat ik heb geef ik u: sta op en wandel.? Later zei de geestelijkheid: ?Goud en
zilver hebben we wel, maar we hebben niets te geven? (S.
Kierkegaard).
Op hun huwelijksfeest hadden Anne en Johan een andere
orde bepaald. Anne had een tijd
lang in een buurthuis gewoond. Aan
hun tafel zat een eenvoudige man uit hun straat, alsook een landbouwer die hen
bij een pelgrimage een nacht onderdak had gegeven.
De evangelist Lucas onderstreept vooral in het veertiende
hoofdstuk het belang dat Jezus hecht aan feestmaaltijden. Een feest brengt mensen bijeen. Maaltijd verenigt zowel in goede als
kwade dagen. Aan een Indische
priester, afkomstig uit Kerala en nu werkzaam in Zwitserland, werd gevraagd hoe
het in zijn dorp in Kerala aan toe gaat, wanneer iemand wordt begraven en wie
aan de rouwmaaltijd wordt uitgenodigd.
Zijn antwoord was kort en bondig: ?Gans het dorp is
aanwezig.?
Jezus bevraagt onze vrijgevigheid wanneer wij
feesten. Telt eigenbelang en
wederkerigheid? Kunnen we een lange
tafel aanrichten voor mensen die het ons niet kunnen teruggeven? Jezus stelt een nieuwe rangorde op:
?Als ge een gastmaal geeft, nodig dan armen, gebrekkigen, kreupelen en
blinden uit.? Zij vormen een
groep die blijft derangeren. Er is
vooruitgang geboekt op gebied van toegankelijkheid. Toch ondervinden deze mensen en hun
begeleiders nog dat ze storen als ze op een terrasje gaan zitten. Onze wens naar perfectie brengt mee dat
we ze uitsluiten. Dank aan mensen
die hun vreugde vinden door met hen en bij hen te werken en op te komen voor hun
integratie.
Waar kon je vijftig, zestig jaar geleden gehandicapten
ontmoeten? Françoise Mallet haalt
in haar Jeunesse Gantoise herinneringen op aan Oostakker-Lourdes. Ze ging er heen op zondagnamiddag en was
er telkens getroffen door de aanwezigheid van veel gehandicapten. De aanwezigheid van zieken blijft
opvallend in het Franse Lourdes. De
lange geschiedenis van Ziekenzorg CM begon met de ontwikkeling van bedevaarten
voor zieken. Daaruit zijn later
initiatieven gegroeid voor vakanties voor langdurige zieken.
De sfeer van een maaltijd hangt o.a. af van onze kijk op
elkaar en van ons hart. Dit is goed
weergegeven in het bekende verhaal over een vergelijkend bezoek aan de hemel en
de hel. Op beide plaatsen zaten de
mensen aan tafel en stonden talrijke spijzen ter beschikking. Op beide plaatsen hadden de gasten
stramme armen. Ze hadden een heel
lange lepel ter beschikking, maar konden de spijzen niet bij de mond
krijgen. Het volk in de hel zag er
verwaarloosd en verhongerd uit.
Elkeen, in zichzelf gericht, keek recht voor zich uit en zat met honger
recht tegenover de schotels met goede spijzen. In de hemel waren er eveneens mensen met
stramme armen, maar er werd gegeten en gedronken. Het geheim ervan was heel
eenvoudig. Zij bedienden wie
rechtover hen zaten.
Op 27 september 1660 stierf Vincentius a Paulo
(1581-1660). Hij was de grote
pleitbezorger voor de armen. Hij
sprak over de armen als heren en meesters ?les pauvres, nos seigneurs et nos
maîtres.?
De manier waarop God uitnodigt en waarop bepaalde mensen
dit weigeren, toont hoe het rijk van de Heer onze verwachtingen dwarsboomt en ze
corrigeert. Hij brengt ons bij de
waarde van de gratuite in de liefde.
Laat eigenbelang en berekening varen. Volg de weg die Jezus zelf is
gegaan. Als Jezus in de wereld
kwam, was er voor hem geen plaats.
Hij koos om bij de kleinen te zijn.
Het is bij hem dat wij ons aansluiten. De weg van dienstbaarheid en van te
leven tussen de geringe leidt doorheen dit leven. De Heer zelf zal zijn vrienden later een
andere plaats aanduiden. Jezus zegt
hier opnieuw dat wij moeten kiezen voor zijn nieuwe familie, waarin de
bloedverwanten en de relaties op de tweede plaats komen en de armen onze nieuwe
broeders en zusters worden. Haast
overal, even goed in de religies, komen mensen met zieken en handicap op de
tweede rang. Ze werden zelfs
uitgesloten uit het heiligdom en geweerd voor kerkelijke bedieningen. Het evangelie van Lucas reageert daar
tegen. Het verruimt onze
blik. Als wij alleen maar in de
kring van familie, vrienden en gelijkgezinden verblijven, sluiten we ons op en
verengen onze gezichteinder.
Met zijn oproep tot een omgekeerde volgorde en de
uitnodiging om verminkten en gehandicapten op onze feesten uit te nodigen
verbreedt Jezus onze blik.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.