Vijfentwinrtigste zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 9 Sep 2010 00:36:55 -0700 (PDT) |
De onrechtvaardige mammon (Lc. 16,9)
Een moeilijk parabeltje. Het verhaal van de onbetrouwbare
rentmeester is eigen aan Lucas.
Jezus looft in dit verhaal de sluwheid van een onrechtvaardige
rentmeester. Toch geeft die man een
slecht voorbeeld. Hadden de
liturgisten er niet beter aan gedaan die tekst niet in het leesjaar op te
nemen? Maar hij kwam vroeger al
voor op de achtste zondag na Pinksteren.
Francis Bovon, een gedegen Lucaskenner, noemt deze tekst een kruis (crux
interpretum) voor wie moet interpreteren (F. Bovon, Lucas dl. 3, p.
65).
Herman Servotte ziet het zo: ?Wat volgt kan, zo dunkt
me, alleen ironisch gelezen worden.
Hoe moet men anders begrijpen dat Jezus, die totnogtoe de duivels heeft
bestreden en van zijn leerlingen hetzelfde verwacht, nu plotseling zijn
leerlingen aanraadt om zich door middel van de geldduivel mensen te vriend te
maken en zich zo een plaats te verwerven in het rijk? Als ironische raadgeving klinkt het
perfect; en men kan zich voorstellen hoe iemand, met deze spottende opmerking
nog vers in zijn geheugen, zich bewust wordt van zijn gehechtheid aan de
mammon? (H. Servotte, Lucas
literair, p. 103)
Het is geen levensvreemd verhaal. Jezus weet hoe er geknoeid wordt en hoe
gemakkelijk dit wordt goed gepraat.
Dit laatste doet Jezus niet.
Geld is een grote drijfveer; l?argent, nerf de la guerre. Waar het ontbreekt, zijn er
moeilijkheden. Vermijd
schulden. Budgetbeheer en
schuldbemiddelaar helpen wie schulden heeft en in het krijt staat.
De rentmeester houdt er een wondere opvatting op na over
schuldbemiddeling. Hij bedriegt
zijn meester met de schuldbrief te veranderen. Delict van schiftvervalsing. Misschien had hij zijn baas al eerder
bedrogen toen hij de eerste brief opstelde. Misschien had die man geen honderd vaten
olie en geen honderd maten tarwe geleend, maar had de rentmeester toen al het
getal verhoogd en zo zijn heer bedrogen.
Hoe speculeren financiers?
Welke constructies hebben ze opgesteld om de jacht naar winst bij hun
cliënten en in de banken tevreden te stellen. De effectenhandelaar Jerôme Kerviel
zadelde zijn bank met miljoenen schulden op en de fraudezaak Bernard Maddof
sleurde meerdere andere banken in de dieperik.
Een pater besloot zijn homilie bij dit evangelie met te
zeggen: mochten de kinderen van het licht hun zaken beheren met de creativiteit
van de bozen er zou meer goed geschieden.
Vlugheid van de bozen tegenover loomheid van de goeden? Neen, het bedrog en de aftroggelarij
mogen we niet nadoen. Bedoelt Lucas
de christenen als hij spreekt over de kinderen van het licht en denkt hij aan de
heidenen als hij spreekt over de kinderen van de wereld? Zegt hij dan dat heidenen met meer
overleg en inzicht handelen dan christenen?
De rentmeester houdt bij zichzelf overleg. Hij vreest werkloos te worden en wil
zijn toekomst veilig stellen. Hij
moet aan zijn meester de boeken voorleggen zoals wij eens voor het oordeel
zullen staan. Welke
verantwoordelijkheid nemen we op?
Een president van een toen nog gevuld seminarie porde zijn seminaristen
aan tot inzet. Hij gebruikte
daarvoor de bedenkingen van de rentmeester: ?Spitten kan ik niet, om te
bedelen schaam ik mij, ik weet wat ik zal doen, ik ga naar het
seminarie.? Het was een boutade
van president Maurits De Baets, Grootseminarie Gent. Ze is toepasbaar op andere
terreinen.
Na het parabeltje krijgen we
bij Lucas enkelen nabeschouwingen.
Ze dienen om het ongemak bij de parabel te verwerken. Zij handelen over de omgang met het
geld. ?Zolang er armoede is
heeft niemand recht op overvloed.
Daarbij komt voor elkeen het uur waarop wij niets meer zullen hebben?
(Sonntags Schott). Maak vrienden
met de onrechtvaardige mammon.
Lucas heeft geen gunstig oordeel over het geld. Door het te schenken aan de armen kunt
je het witwassen, schijnt Lucas te zeggen.
Roofridders hebben aldus hun zielenheil trachten veilig te stellen met
schenkingen aan de kerk. De
behendigheid voor het Rijk van God toont zich in het delen met de armen. « L?habilité
pour le Règne De Dieu est le partage avec les pauvres » (Evangile,
137).
Wees betrouwbaar zowel in het kleine als in het grote. Wees betrouwbaar in de dingen van de wereld om het ook op andere terreinen te zijn. Daarmee bedoelt Lucas betrouwbaarheid in het omgaan met het geld en betrouwbaarheid met de opdrachten voor de verkondiging. Deze raad wordt ondermeer toegepast in de pastorale brieven, volgens dewelke de gemeenteleider (de episcoop) een goede huisvader moet zijn om goed voor de gemeente Gods te zorgen (1 Tim.3,1-7). Het is niet zeker dat wie goed kan omgaan in kleine dingen het even goed doet in grote. Het Peterprincipe waarschuwt daarvoor. Zeker is dat wie niet betrouwbaar was in het kleine, het niet zal zijn als hij het grote te beheren krijgt.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.