Zesentwintigste zondag door het jaar C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Wed, 22 Sep 2010 01:24:06 -0700 (PDT)
Title: Message

Een arme aan de poort (Lc. 16,20)

 

 

Lucas heeft een passie voor de armen.  Daarmee prikt hij de rijken (Lc. 6,24-25).  Gans het hoofdstuk 16 is hij bezig met de problematiek van bezit, geld en goederen.  Hij begon zijn hoofdstuk met een rijk man, de nogal breeddenkend is en mild voor zijn onrechtvaardige rentmeester.  Hij eindigt dit hoofdstuk met het verhaal van een tweede rijke, die echter egoïstisch ingesteld is en die de geschiedenis ingaat als de rijke vrek.

 

Het is een verhaal van een rijke man met een arme tegenspeler.  Hun rol, hier op aarde gespeeld, verandert bij hun dood.  Het is een ingebeeld verhaal, dat gelijkenissen vertoont met soortgelijke verhalen in de Egyptische, Joodse en Griekse wereld.  Het is eenvoudig verteld met een oproep tot een ethische reflectie.  Het shockeert niettemin en stelt een aantal vragen.  Komt de hardheid van Abraham ten opzichte van de rijke wel overeen met de christelijke barmhartigheid?  Wat met de voorstelling over het hiernamaals?  Hoe is deze?  Steekt in dit verhaal een allusie op de verrijzenis van Jezus?  Wordt Lazarus beloond en getroost omwille van zijn vroomheid of omwille van zijn armoede?   Is de rijke gestraft omdat hij veel bezat of omdat hij te weinig liefde had?  Waarom heeft de arme een naam en de rijke niet? (Fr. Bovon, Lucas, dl. 3, p.100).  Het zou kunnen dat de naam lazaret afgeleid is van de misprezen arme man aan de deur van de rijke.

 

Het verhaal bevraagt onze verantwoordelijkheid tegenover de armen.  Het betreft de verdelende rechtvaardigheid.  Een aalmoes geven en tegelijk de belastingen ontduiken, dit is niet juist.  Structurele oplossingen ontslaan ons niet om het gelaat van de concrete arme te zien.  Elk jaar is 17 oktober de dag van het verzet tegen extreme armoede.  Het is heilzaam vrienden bij de armen te hebben.  Dit gebeurt in bewegingen voor mensen met een laag inkomen, in de werking van voedselbanken, in initiatieven als huize Triest (Gent), de Tinten (Gent), het werk van de Poverello.  San Egidio heeft sinds de heiligverklaring van pater Damiaan zijn tweede Kamiano geopend, ditmaal in de Finistère te Brussel.  Vertegenwoordigers van de groep Diogenes vertelden aan de Brusselse kerkelijke onthaaldiensten over hun contacten met daklozen, die soms geen weet hebben van of weigerachtig staan tegenover officiële hulporganisaties.

 

De kloof tussen de rijke feestvierder en de arme Lazarus stelt zich op wereldvlak.  In zijn encycliek Populorum Progressio had paus Paulus VI dit beeld reeds aangewend.  Paus Benedictus gaat daarop verder: ?In veel arme landen houdt als gevolg van de voedselschaarste de extreme onzekerheid van het leven aan en dat zou nog erger kunnen worden: honger eist nog talloze slachtoffers onder de vele mensen aan wie het, evenals Lazarus, niet toegestaan is met de rijke aan dezelfde tafel te zitten.  De hongerigen te eten geven (vgl. Mt. 25,35,37,42) is een ethische verplichting voor de Wereldkerk, die overeenstemt met de leer van haar Stichter Jezus Christus aangaande solidariteit en delen.  Bovendien is het uit de wereld helpen van de honger in het tijdperk van de globalisering ook een doel geworden, dat noodzakelijkerwijs moet worden nagestreefd om de vrede en de stabiliteit op aarde te bewaren.  Honger hangt minder af van een materieel tekort dan van een tekort aan sociale hulpmiddelen, waarvan de belangrijkste institutioneel zijn.  Dat betekent dat er een systeem van economische instellingen ontbreekt, dat in staat is de juiste toegang tot water en voedingsmiddelen te garanderen, en tevens de knelpunten te overwinnen, die verband houden met basisbehoeften en de noodsituaties die ontstaan bij werkelijke voedselcrisissen ? crisissen die natuurlijke oorzaken kunnen hebben of ook door nationale en internationale politieke onverantwoordelijkheid kunnen zijn ontstaan.  Het probleem op het gebied van de onzekerheid van de voedselvoorziening moet in een perspectief op lange termijn worden aangepakt, door de structurele oorzaken ervan uit de wereld te helpen en de agrarische ontwikkeling van de armste landen te bevorderen.? (Caritas in Veritate, 27).

 

De twee plannen in het verhaal bij Lucas doen een beetje denken aan het tafereel van de Bekering van Bavo (Schilderij Rubens in de Gentse kathedraal).  Maar daar is de kloof overbrugd en deelt de rentmeester met de armen op het moment dat Bavo opgenomen wordt in het klooster. 

 

De vrek blijft egoïstisch tot over de dood.   Hij die Lazarus op aarde niet heeft gekend en hem vooral heeft miskend, wil hem nu gebruiken in zijn voordeel, als voorspreker.  Zijn tweede vraag is iets meer altruïstisch.  Hier denkt hij althans aan zijn familie en verwanten.  Daarop krijgt hij een antwoord dat tot op vandaag geldt.  Er is geen ander teken dan wat de Schrift ons reeds heeft gezegd.  ?Wie niet gelooft in het woord van de Schrift, die zal ook geen geloof hechten aan iemand die uit het hiernamaals hierheen komt.  Van de allerbelangrijkste waarheden kan niet de empirische evidentie worden gevraagd die voorbehouden is aan materiële kwesties.?  Paus Benedictus herkent achter Lazarus die met wonden overdekt voor de deur van de rijke ligt het geheim van Jezus, die ?buiten de stadspoort geleden heeft? (Hebr. 13,12).  Jezus, de Gekruisigde en Verrezene, is de echte Lazarus.  ?Deze gelijkenis nodigt ons uit om in Hem, het grote teken van God, te geloven en Hem te volgen.  Deze gelijkenis is meer dan een gelijkenis: ze spreekt over de realiteit, de meest beslissende werkelijkheid van de geschiedenis? (J. Ratzinger, Jezusboek, p. 209).  Lucas betuigt hier opnieuw zijn waardering voor de Schriften (Lc. 24,27).  Wie deze met geloof leest en ze beleeft, krijgt een teken even sterk als een opstanding uit de doden.

 

Antoine Rubbens
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.