zevenentwintigste zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 25 Sep 2010 00:56:33 -0700 (PDT) |
Knecht in dienst (Lc. 17,7)
?Heer, geef ons meer geloof? (Lc. 17,5). Dit is een kort gebed. Volgens de oude Romeinse liturgie was
een kort gebed een goede gewoonte.
Openingsgebeden in het oude Romeinse missaal waren bondig en
kernachtig.
Het korte gebed van de apostelen, dat Lucas aanhaalt, was
een vraag naar geloof en vertrouwen.
Lucas plaatst dit na een gesprek van Jezus over schandalen in de
gemeenschap, over vergeving en het aantal keren dat wij moeten vergeven. De voorafgaande beschouwingen hadden
immers betrekking op de ordening binnen de vroege christen gemeente (Lc.
17,1-5). Hoe treden de
verantwoordelijken op in de gemeente na het heengaan van de apostelen? Hoe zullen ze met conflicten
omgaan? Is het daarom dat Lucas dit
gebed van de apostelen om meer geloof overneemt? De apostelen vroegen meer geloof om te
kunnen vergeven en om dit telkens te doen, wanneer een broer of een zus
schandalen zou veroorzaken en daardoor anderen ten val brengen. Ze vroegen het wellicht ook om Jezus
beter na te volgen en zijn woord te kunnen geloven.
De vraag naar meer geloof en vertrouwen komt over onze
lippen wanneer we weinig merken van Gods presentie en wanneer wij twijfelen aan
ons kunnen. God, geef ons meer
geloof om te beantwoorden aan de taken, die Gij ons toevertrouwt. Heer, geef ons meer geloof zodat wij
niet twijfelen dat Gij bij uw mensen blijft en dat Gij niemand in de steek
laat.
Jezus antwoordt dat een
klein geloof al veel kan bereiken.
Met Oosterse overdrijving gebruikt hij het beeld van het mosterdzaadje om
de kracht van het geloof uit te drukken.
Hij had al eerder gewezen op het mosterdzaadje, dat kleine ding (Lc.
13,19) dat uitgroeit tot een boom.
Het geloof kan bergen verzetten (Mt. 17,20). Het kan een stevige, vast gewortelde
moerbeiboom uitrukken en verplaatsen.
De te ontwortelen moerbeiboom wijst op de problemen van de gemeente. Op een onvermoede wijze kan God die
problemen wegrukken indien de verantwoordelijken voldoende geloof
hebben.
De zalige John Henry Newman
bad om licht: ?Lead kindly
Light.?
Een kleine beetje licht, genoeg om de
volgende stap te zetten door de nacht.
?Geleid me, vriendelijk
Licht, door ´t duister om mij heen.
Wijs Gij de weg. De nacht is
donker en ´k ben ver van huis. Wijs
Gij de weg. Bewaak mijn
schreden. Neen, ik vraag U niet de
horizon te zien. Een stap is mij
genoeg.?
De apostel van toen en nu bidt om geloof. Hij/zij moet ook trouw zijn in de
dienstbaarheid. Jezus heeft een
parabeltje over de knecht, die klaar staat als zijn heer thuiskomt. Die heer was misschien een boer in
Galilea die de ganse dag op zijn veld had gewerkt. De vrienden van Jezus zijn door Jezus
aangesteld en hij verwacht dat ze hun dienst trouw en goed vervullen. Hij bouwt geen stelsel van premies uit,
die al moeten worden toegekend van zodra iemand correct zijn/haar werk
vervult. Het parabeltje over de
dienaar is er misschien gekomen omdat de verantwoordelijken in de christelijke
gemeente vergoeding vroegen voor hun diensten of klaagden over hun werk. Jezus treedt hier niet op als de meester
die zelf zijn knechten aan tafel zal bedienen (Lc. 12, 37). ?In tegenstelling tot Lc. 12,37 waar
de normale verhoudingen werden omgekeerd, wordt de leerling hier vergeleken bij
de slaaf die moet werken voor zijn heer en daarvoor geen dank hoeft te
verwachten: ?we hebben gedaan wat we moesten doen?? (H. Servotte, Lucas
literair, p. 105).
De ambten in de kerk zijn diensttaken. Zij zijn er om de tafel te bedienen, om
de gelovige gemeenschap te hoeden, om de eucharistische gaven van voedsel en
drank uit te delen. God heeft nood
aan mannen en vrouwen. Hij zendt ze
naar zijn grote akker om er te ploegen en het woord te verkondigen. Maar God beschouwt zulke personen
onnuttig die van zichzelf denken dat zij onmisbaar zijn. (F. Bovon,
Lucas, dl. 3, p.127).
Lucas houdt in zijn evangelie twee opdrachten samen. Hij verbindt geloof met trouwe
dienstbaarheid en volhardend gebed.
De heilige Ignatius van Loyola vatte dit op zijn manier samen: ?werk
alsof alles van jou afhangt; bid alsof alles van God afhangt.? Heiligen zijn mensen die hun geloof
hebben beleefd. Zij zijn ons
voorbeeld. ?Kijken naar de
heiligen is lezen in het prentenboek van Gods eigen kwaliteiten. We kijken dwars door de heiligen heen om
God te zien. En om Hem na te
volgen.? Dit gebeurt stap naar
stap, zoals in het leven van de heilige Damiaan. Wij begeven ons op weg samen met hem en
anderen ?Door ?ja? te zeggen op vragen die je nooit had verwacht, door erbij
te blijven en niet weg te lopen, te geloven en te werken, nooit te zeggen:
?Er is toch niets meer aan te doen? en door niet te zwijgen over waar je
het allemaal haalt, God niet dood te zwijgen? (Kardinaal Danneels, Viering
Sint Damiaan, Koekelberg, 18 oktober 2009). Wij kunnen het gebed bidden dat Damiaan
als priester elk jaar bad op de dertiende zondag na Pinksteren: ?Omnipotens
sempiterne Deus, da nobis fidei, spei et caritatis augmentum.? ?Almachtige eeuwige God verdiep ons
geloof, versterk onze hoop en verruim onze liefde. Doe ons beminnen wat gij gebiedt, opdat
wij mogen ontvangen wat gij belooft.?
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.