tweeëndertigste zondag door het jaar C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 30 Oct 2010 00:28:32 -0700 (PDT)
Title: Message
Met beste wensen voor het Allerheiligenweekend.
Een kennis uit Duitsland stuurde als weekleuze een tekst van D. Bonhoeffer: ""Je lebendiger und voller die Erinnerung, desto schwerer die Trennung.
Aber die Dankbarkeit verwandelt die Erinnerung in stille Freude. Man trägt das Vergangene und Schöne wie ein kostbares Geschenk in sich" (Dietrich Bonhoeffer).

Voor Hem zijn allen levend (Lc. 20,38)

 

Jezus liet zich niet meeslepen met het spelletje van de Sadduceeën en hun verhaal over de vrouw met haar zeven huwelijken en zeven keer een overlijden.  Alhoewel, wij zouden toch kunnen blijven stilstaan bij de vele scheidingsprocessen die mensen meemaken.  Dertien keren gehuwd, evenveel keer gescheiden!  Het verloopt niet zonder pijn.  Sterven, dat is de dood, maar het ligt ook in de vele keren dat wij afscheid nemen en moeten loslaten.

 

De Sadduceeën geloofden niet in de verrijzenis.  Ze staan daarmee niet alleen.  Ze hebben zelfs een groot aantal opvolgers.  Wie achter het Credo staat, gelooft echter in de Drie-ëne God, die de verrijzenis van het lichaam schenkt en eeuwig leven. 

 

?Het geloof zegt dat als Christus is opgestaan, ook wij met Hem zullen verrijzen.  Ook met ons lichaam.  Die lichamelijke verrijzenis is het sluitstuk van het Credo, het zegel op het symbolum van ons geloof.  Trouwens als het geloofspunt van de verrijzenis wegvalt ? die van Christus en van ons, lichamelijk ? dan vallen alle twaalf artikelen van het symbolum.?

 

Van bij het begin van het christendom was de lichamelijke opstanding ? zowel van Christus als die van ons ? een heikel punt voor de toehoorders.  Dit ondervond Paulus tijdens zijn toespraak op de Areopaag van Athene (Hnd. 17,32).  Ook de Korintiërs hadden grote problemen met dit geloofspunt.  Vooral met betrekking tot onze lichamelijke verrijzenis.  Zij stellen hem de vraag ?hoe verrijzen de doden?  Met wat voor lichaam komen ze terug?? (1 Kor 15,35).  Paulus antwoordt op die vraag met een eenvoudige analogie uit de natuur.  ?Ook wat je zelf zaait, moet eerst sterven voor het tot leven komt en wat je zaait is maar een korrel, bijvoorbeeld van tarwe of iets dergelijks en het heeft nog niet de vorm die het zal krijgen. God geeft er een vorm aan zoals Hij het heeft gewild en wel aan elk zaad zijn eigen vorm?  Zo is het ook met de opstanding van de doden: wat gezaaid wordt in vergankelijkheid verrijst in onvergankelijkheid; wat gezaaid wordt in oneer verrijst in glorie; wat gezaaid wordt in zwakte, verrijst in macht.  Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam verrijst.  Als er een natuurlijk lichaam bestaat, bestaat er ook een geestelijk lichaam? (1 Kor 15, 36-38.42-44) (De schone belijdenis. Over het Credo, 73).  Hiermee zijn niet alle vragen opgelost en evenmin alle beelden uitgeput die we zouden kunnen aanwenden om het leven over de dood heen te benaderen.  Maar sterker dan de dood is de liefde.  Wellicht gaan we onze kwetsuren meenemen bij de Heer.  Maar we zullen vooral intenser de banden beleven die ons in liefde met Hem, met onze dierbare en met de mensen verbinden.

 

Het antwoord van Jezus aan de Sadduceeën is bijzonder kort.  God omspant het heden, het verleden en de toekomst.  Hij koestert de geschiedenis van het Joodse volk en van alle mensen.  Voor Hem zijn allen levend.

 

Lytta Basset is een gekende protestantse auteur, bedreven in de psychologie en thuis in de Schrift.  Ze werd zwaar beproefd door het overlijden in een psychiatrische kliniek van Samuel, een van haar kinderen.  Drugs hadden zijn gezondheid aangetast.  Ze hield tijdens haar lange rouwperiode een dagboek bij.  Ze reflecteert vier jaar later over die periode (Lytta Basset, Ce lien qui ne meurt jamais).  Ze heeft gevoeld dat er een aanwezigheid is.  Zij is gelovig en heeft met referentie naar de bijbel haar rouw geduid.  Ze denkt dat de Presentie van de levende aan elke mens is gegeven.  De dood van een geliefde scherpt een zesde zintuig aan, dat meer de innerlijkheid waarneemt.  Een nieuw zintuig wordt de rouwende geschonken, waardoor hij/zij gevoeliger en tevens kwetsbaarder wordt.  Op de koelkast in de kamer van Samuel hing een tekst: "La mort n'est pas le but de la vie, mais seulement le bout de la vie."  De dood is niet het doel van het leven, maar enkel het einde ervan.

 

De mens is het enige wezen dat weet dat hij zal sterven.  Hij weet dat hij beperkt is en is daardoor met de vraag van het sterven begaan.  Hij zoekt antwoorden in de religies of in de filosofie.  ?Kies voor het leven? (Deut. 30,11-20).  Geloof dat God er het eerst heeft voor gekozen en dat Hij er blijft voor kiezen.

 

Leven, de term is zo vaag en anderzijds zo direct.  Wij moeten ademen en bewegen.  Leven is er, wanneer niets tegenvalt.  « La santé, le silence des organes. »  Leven is tevens strijden en kampen.  Op het overlijdensbericht van Lode, plots overleden, stond een zin van John Lennon: ?Life is what happens to you while you are making other plans.?  Leven is hopen dat niets verloren gaat en dat alles zijn zin heeft en past in een geheel.  Maar, wat als dit geheel zelf teloor gaat?  Was het Scheler of een andere wijsgeer die zei: ?de mens is onsterfelijk;maar niet voor lang??  Lytta heeft een andere vraag: « à jamais la mort de ton proche restera-t-elle à tes yeux orientée vers la mort, ou bien tourneras-tu ton regard vers la possibilité que peu à peu le Vivant te redonne son propre poids d'existence, cette densité de Présence dont aucune destruction, jamais, ne saurait venir à bout? » (L. Basset, op. cit., p. 12).  Zal de dood van een geliefde je ogen voor altijd fixeren op de dood of zal deze jouw blik richten op de mogelijkheid dat de Levende bij jou stilaan zijn eigen gewicht laat doorwegen, met een kracht en volheid die nooit kan vernietigd worden?

 

God schenkt leven en laat dit al krachtig schijnen doorheen de gemeenschap van de heiligen.
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

Attachment: PRC3210.doc
Description: PRC3210.doc

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.