vierendertigste zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 13 Nov 2010 05:11:05 -0800 (PST) |
Clemens stuurde deze weekleuze: ?Es gibt ein Land der
Lebenden und ein Land der Toten.
Zwischen beiden schwingt sich eine Brücke: die Liebe - das einzig
Bleibende, der einzige Sinn" (Thornton Wilder).
Als gij de koning der Joden zijt (Lc.
23,37)
Kijken naar Royalties en lezen in Points de
vue helpt niet veel vooruit op het feest van Christus Koning. Wat betekent het hedendaags
koningschap? Wat halen wij uit de
geschiedenis van le Roi soleil en andere absolute vorsten? Het keizerrijk van het Midden is al lang
opgeheven. In Pretoria
(Zuid-Afrika) hebben Afrikaanse koningen en koninginnen in 2009 de eerste
associatie opgericht. Wat met de
vele vedetten en mensen met topprestaties die zich een korte tijd koning
wanen?
Wie koning wil zijn, kan baat halen door op het Christus
Koning feest op te kijken naar hem, die gekomen is om te dienen. Het is de koning van de omgekeerde
wereld. Het beeld dat Lucas geeft
van een koning aan een kruis, is er geen om mee te werven. Een wonder koningschap waarvan de ware
betekenis slechts vanaf het kruis wordt getoond (KKK 440). Hoe kan je een koning op het kruis
volgen?
De profeten waren in Israël weinig opgezet met het
invoeren van het koningschap. Hoe
leerzaam is het mooie sprookje over de bomen op zoek naar een koning (Rechters,
9, 7-15).. Vooral Gods
soevereiniteit telt. De bijbel
biedt aan koningen een spiegel aan opdat zij herder zouden zijn naar zijn
hart. Op de heiligenkalender staan
enkele heilige koningen en vorstinnen.
Een van de laatste is de zalige Oostenrijkse Karel van Habsburg
(1887-1922).
Vrij in zijn spreken,
soeverein in zijn handelen, zuiver in zijn bidden, getuigt Jezus van koninklijke
waardigheid en autoriteit. Hij is
bij Lucas vanaf het begin als koning aangekondigd. ?God, de Heer, zal hem de
troon van zijn vader David geven.
Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan
zijn koningschap zal geen einde komen? (Lc 1, 31-33). Deze teksten verbergen citaten uit het
Oude Testament (2 Sam. 7,12-13 en Dan. 7,14). Zij situeren Jezus in een lange
geschiedenis met hoge verwachtingen.
Jezus wordt beschreven in politieke termen van het koningschap. Jezus zal die invulling echter
weigeren. Hij wijst elke bekoring
over het gebruik van macht af. Aan
het kruis steekt die bekoring even de kop weer op. Wanneer Petrus Jezus als Messias erkent
en hem de Gezalfde van God noemt (Lc. 9,20), brengt Jezus onmiddellijk zijn
lijdensweg en het kruis ter sprake.
In zijn parabels verwijst hij
naar een koning op reis naar een ver land
(Lc. 19,12). Hij spreekt over de
zoon van de wijngaardenier (Lc. 20,13).
De pachters willen deze doden.
Bedoelt Jezus daarmee zichzelf?
Jezus rijdt op Palmzondag als koning de stad binnen. Zijn rijdier is geen paard, maar een
ezelsveulen. Jezus heeft het
eigenmachtig als zijn rijdier opgeëist.
Het tafereel is beinvloed door de inhuldiging van koning Salomo (1 Kon.
1,33). Jezus betreedt Jeruzalem
wanneer en hoe hij wil. Leerlingen
roepen vol vreugde: ?Gezegend hij die komt als
koning, in de naam van de Heer!? Jezus mag dan koning en dat ten
stelligste bevestigen.
?Hij
kan de erkenning niet afdwingen en zijn stad niet redden tegen haar
wil? (H.
Servotte, Lucas literair, p.116).
Op Witte Donderdag viert Jezus het paasmaal. Het krijgt bij Lucas een koninklijke
toon. Het paasmaal is als een
onderpand en een voorafschaduwing van het koninkrijk Gods. Jezus ?zal niet meer drinken van de
vrucht van de wijnstok totdat het Koninkrijk van God is gekomen.? Zijn leerlingen zijn met hun gedachten
elders en denken aan eigen carrièreplanning. Zij begrijpen niet dat zij hun houding
moeten afstemmen op deze van Jezus: ?De grootste moet de minste worden en de leider de
dienaar? (Lc. 22,26). ?Jezus
introduceert het beeld van de koning om aan zijn leerlingen te beloven dat zij
zullen delen in zijn koninklijke macht.
Zij zullen zetelen om te oordelen over de twaalf stammen van Israël (Lc.
22, 29-30). Deze woorden zijn
paradoxaal door de situatie waarin ze worden uitgesproken. Zij verbinden de diepste nederigheid met
het hoogste gezag. Zo gaat het ook
met Jezus; hij zal worden overgeleverd, maar zijn Vader biedt hem het
koningschap aan? (Ibid. p. 125). Tijdens zijn passie beheerst Jezus de
situatie zowel tegenover het sanhedrin als ten overstaan van Pilatus. Deze ?stelt de vraag naar het
koningschap van Jezus en raakt zo zonder het te vermoeden het thema aan van de
verwerping en de moord van de koningszoon (Lc. 20,9-16). De term koning komt in heel het proces
tegen Jezus ongewoon frequent voor, het weze dan als vraag van Pilatus, als
schimpscheut van de beulen, als ironisch opschrift boven aan het kruis?
(Ibid. p. 130).
Op het kruis stelt Jezus een koninklijk gebaar. Hij verhoort de berouwvolle misdadiger
die aan Jezus vroeg hem te gedenken in zijn ?koninkrijk?. Hij opent hem de weg naar het
paradijs. Jezus toont bij het
afscheid wat hij zijn leven lang heeft gedaan: mensen redden en bevrijden, heil
brengen, zonden vergeven, perspectief bieden. Dit doet hij tot ?HEDEN?
toe.
Alle menselijke helden
leden, streden, stierven in
menselijke trots:
hij alléén vindt in.deemoed kracht.
Hij weet wat iedere
droefheid verzacht.
Zijn ziel is helder als bergmeer,
sterk als wat daarin
spiegelt, de rots,
als haar morgenlicht
teer?
Er is in Christus iets wat altijd
lacht.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.