Doop van de Heer A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 1 Jan 2011 03:20:33 -0800 (PST) |
Gezalfd met de heilige Geest en kracht (Hnd.
10,38)
De drieëndertigste Europese ontmoeting van Taizé in
Rotterdam is voorbij. Ze is een
zegen voor de kerken in Nederland en voor het land, zei Arjan Plaisir,
secretaris-generaal van de Protestantse kerken. Broeder Alois, de prior van Taizé wees
op drie belangrijke waarden, die Christus in ons wekt: de vreugde, het mededogen
en de vergeving. Hij schrijft in
zijn brief uit Chili: ?Als armen van het evangelie moeten wij als christenen
niet doen alsof we beter zijn dan anderen.
Wat ons karakteriseert is simpelweg de keuze om bij Christus te
horen.? In een workshop heeft
ds Arjan Plaisir belicht wat het ?behoren tot Christus? inhoudt. ?Behoren tot; to belong?, dit is een
wezenlijke dimensie van de mens.
Christus behoort tot God, wij behoren tot Christus, wij behoren tot de
medemens en de wereld (www.taize-rdam.nl).
?Jij behoort bij mij.? Dit mocht Jezus ervaren bij zijn doopsel
in de Jordaan, wanneer een stem uit de hemel klonk: ?Dit is mijn geliefde
zoon, in hem vind ik vreugde? (Mt. 3,17).
Het doopsel is een van de ?mysteries van het
licht? in het leven van Jezus.
Lucas brengt in de Handelingen het doopsel van Jezus twee maal ter
sprake. Lucas legt een aantal
missiepreken in de mond van Petrus en Paulus. Petrus spreekt de menigte toe op
Pinksteren. Petrus is betrokken bij
de eerste grote Schwung van de jonge kerk, de opname van een Romeinse honderdman
en diens gezin. Petrus zette er de
deur open voor de missionering van de heidenen.
Als een van de vissers in de groep van de eerst
geroepenen had Petrus weet van het gebeuren in de Jordaan en had hij gehoord of
misschien zelf gezien hoe Jezus zich inschakelde in de kring van mensen die zich
door Johannes lieten dopen (Mt. 3,13-17; Lc. 3,21-22). Om de open plaats van Judas in te nemen
en om samen met de elf apostelen te getuigen over de opstanding van Jezus, moet,
zo zei Petrus, het iemand zijn van de mensen ?die steeds bij ons waren toen
de Heer Jezus onder ons verkeerde vanaf de doop van Johannes tot de dag waarop
hij in de hemel werd opgenomen? (Hnd. 1,22).
Door Jezus te volgen en met hem om te gaan is bij Petrus
het besef doorgedrongen dat Jezus door de Geest was getekend en leefde vanuit
diens kracht. Volgens Lucas is de
Geest van bij het begin bij Jezus.
De Geest komt over hem bij het doopsel in de Jordaan. Na veertig dagen woestijn keert Jezus
terug naar Galilea. In de synagoog
van Nazareth past Jezus op zichzelf voor zijn levensopdracht een tekst toe van
Jesaja (Jes. 42,1-7). De Geest
rustte op hem en hij heeft Jezus gezalfd om aan armen het goede nieuws te
brengen. God was met Jezus. Petrus had zelf over Jezus de uitspraak
gedaan dat de Jezus de Messias is (Luc. 9,20). Messias betekent gezalfde,
Christus. De zalving komt uit het
eerste Testament, waar koningen en priesters in een ambt worden bevestigd door
een zalving. De profeet Samuel
heeft de kleine David met olie gezalfd.
Chrisma is de geurige olie, waar oosterlingen meer zin voor hebben dan
westerlingen.
In de Handelingen is het Petrus die nog vóór Paulus de
grenzen verruimt en getuige is hoe heidenen ontvankelijk staan voor de boodschap
van Jezus. Zowel Petrus als de
Romeinse officier in Caesarea hadden een visioen. Petrus, een jood, gaat de woning van een
heiden binnen. Een groot moment,
waarin Petrus beseft dat God geen onderscheid maakt tussen mensen. Petrus houdt een lange toespraak met
daarin een korte samenvatting over wie Jezus is. Wij kunnen ze hertalen en ze ons eigen
maken als een gebed.
?Jij die christen zijt, vergeet niet wat Jezus heeft
gedaan en te weeg gebracht.
Hij is zijn optreden begonnen in Galilea nadat hij door
Johannes was gedoopt.
God heeft hem gezalfd met Geest en
kracht.
Jezus is weldoende rondgegaan. Hij bracht heil en genezing.
Hij bevrijdde de mensen van hun
angsten.
Hij verkondigde goed nieuws over God, waarin elke mens
mag delen.
Zijn goede woord botste op verzet. Jezus werd
gekruisigd.
God zijn Vader heeft hem uit het graf opgetild en hem tot
nieuw leven gewekt.
Jezus is onze redder en onze enige Rechter.
Als ik in Jezus geloof, weet ik me bevrijd van angst en
kwaad.
Door Jezus mogen we hoopvol
leven in de gemeenschap van de kerk.
Jezus, voed gij in ons de hoop zodat we in uw spoor weldoende
rondgaan.?
Sacramenten verbinden ons met Jezus. Hij raakt ons langs die weg. Door de sacramenten van de initiatie
worden wij geleidelijk bij Jezus ingelijfd en gaan we de weg die hij gegaan is
van dood naar leven. ?De doop
van Jezus liep vooruit op de verrijzenis.
De waterdoop van Johannes nam de doop van Jezus?leven en sterven in zich
op. Wanneer we uitgenodigd worden
tot de doop plaatsen we ons naast Jezus in zijn doop. Wij worden één met Hem, omdat Hij zich
aan ons verbond. Hij greep
vooruit op de dood, wij grijpen met Hem vooruit op de verrijzenis? (Paus
Benedictus, Jezusboek, p. 39).
Met Jezus gaan de gedoopte door het water. Met hem stijgen ze daaruit op. De oude baptisteria hebben dit in hun
architectuur uitgebeeld. In het
Syrisch heiligdom van Simon de stiliet zie je de ongehouwen stenen waaronder de
doopleerlingen in het baptisterium neerdaalden. Zij werden in de paasnacht gedoopt door
de bisschop en gingen dan onder de geschaafde, gepolijste steen naar boven. De nieuw-gedoopte hoeft niet te vrezen
om zijn hoofd te stoten, hij moest zich niet meer bukken, maar kon vrij de
toekomst tegemoet.
We vragen ons af wat het betekent opnieuw geboren te
worden. ?Het komt erop aan, ons
in woord en gebaar te laten raken door Gods liefde en die in onze gemeenschap te
beleven. Alleen op die manier kan
God ons tot zijn sacrament maken voor de wereld.? ?Al wat wij doen, vindt zijn kracht bij
God die ons het eerst heeft liefgehad.
Het maakt de kern uit van alle sacramenten in Gods Kerk. Daar blijft
Christus ons nabij als een vriend.
Daar laat Hij ons telkens weer herboren worden uit Gods Geest?
(Opnieuw geboren worden. Leven
vanuit de sacramenten, Verklaringen van de bisschoppen van België, n°
38).
Door aan Christus toe te behoren, schenkt Christus ons
vrede en vreugde. ?Verwerf
innerlijke vrede en duizenden om u heel zullen gered worden? (Seraphim van
Sarov, een Russisch monnik 1759-1833).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.