derde zondag door het jaar A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 14 Jan 2011 03:05:29 -0800 (PST)
Title: Message

Wees allen eensgezind (1 Kor. 1,10)

 

Elk leesjaar lezen we in januari teksten uit de eerste brief van Paulus aan de Korintiërs.  Paulus is begaan met die gemeente, bedreigd door verdeeldheid.  Zij beantwoordde niet aan het ideaal, geschetst in de Handelingen van de apostelen.  ?Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed? (Hnd. 2,42).  Dit vers geeft het thema aan voor de bidweek 2011.

 

Paulus is in Efese geïnformeerd over wat er leeft in Korinte.  Hem werden een aantal problemen voorgelegd voor advies (1 Kor. 7,1).  Aleer daarop in te gaan, verwoordt Paulus zijn zorg om de eenheid en verstandhouding.  Er was hem immers langs Chloë ter ore gekomen dat er partijen waren in de christengemeente van Korinte en onderlinge twisten.

 

Wie was Chloë?  Was ze een pastoraal werkster of leidster van een gemeente?  Iemand uit Korinte die in Efese woonde en die langs haar connecties of langs haar slaven om wist wat daar geschiedde?  De informatiebronnen van Paulus liggen bij haar huisgenoten.  Paulus is eerlijk door zijn bron te vermelden.  Geen kwestie van anonieme aanklacht.  Dit vermindert het gevoel van achterklap en geheimdoenerij.  Transparantie.  Eerlijk zeggen wat je bekommert.

 

In Korinte leven christenen, die vanuit de synagoog christen waren geworden en eveneens christenen uit het heidendom.  Invloedrijke figuren zijn er voorbij gekomen en lieten hun sporen na.  Vandaar verschillende invloeden en sympathieën.  De ene beroept zich op Paulus, een andere op Petrus, een derde op Apollos, een degelijk en onderlegd redenaar.  Een ironisch gestelde vraag: ?Is er nog een vierde partij, deze van Christus??  Deze partij zou slechts de enige mogen zijn die bestaat.  Allen zijn we immers van Christus! (1 Kor. 3,23).

 

Bij de Wereldraad van Kerken zijn 340 christelijke kerken en gemeenschappen aangesloten.  Wereldwijd beroepen duizenden denominaties zich op Christus.  Gods kerk is verscheiden.  Tel en bezoek de vele standen bij religieuze happenings zoals een Kirchentag of een Katolikentag.  Binnen de grote katholieke familie kan je houden van een Karmelitaanse spiritualiteit, van een Benedictijnse, een Dominicaanse, een Ignatiaanse of nog een andere.  Je kan verder op zoek gaan in de rijke waaier van nieuwe bewegingen.

 

Henri Tincq, journalist bij Le Monde, onderscheidt in zijn boek Les catholiques zeven groepen katholieken: ?les fantassins, les inspirés, les silencieux, les engagés, les observants-zappeurs, les rebelles et les traditionalistes.?  Kardinaal Danneels hield het voor de Vlaamse samenleving bij drie groepen christenen.  Hij ziet een kleine groep die kiest voor een duidelijke identiteit en die de kerk als een morele gemeenschap beschouwt.  Een tweede groep is volgens hem omvangrijker en omvat hen die christen zijn vanuit een ?buikgevoel?.  Deze mensen putten uit een christelijke bron inzake sociale moraal, verantwoordelijkheid, waardenpakket ethische reflecties al beseffen ze het zelf niet.  Het zit in hun onderbewustzijn.  Een derde groep zijn christenen die zich door de traditionele volksreligiositeit aangetrokken voelen.  Mensen die geloven met hun voeten (Tertio 10.02.10). 

 

De schokken van het jaar 2010 brachten grote veranderingen teweeg in het kerkelijk landschap met zijn ontgoochelden en ontdoopten, met verbolgen gelovigen en vrijzinnige gelovigen, met restaurateurs en vernieuwers en met een groep van ?stillen ten lande?. 

 

Er zijn zoveel indelingen te maken.  Zij die vanuit een bevrijdingstheologie opkomen voor sociale inzet en rechtvaardige structuren; anderen die waarden belijden die uit het christendom voortkomen en zich distantiëren van katholieke standpunten.  Dan zijn er degene, die als gelovige uitdrukkelijker de persoon van Jezus, zijn kruis en verrijzenis vooropstellen. 

 

Wat kan Paulus ons daarover nu zeggen?  Hij verwijst naar de gekruisigde.  Het kruis doorkruist veel van onze wensen en voorstellingen.  Het is paradoxaal dat de boodschap van en over een gekruisigde zich kon doorzetten.  Met gans ons zijn, met ons kunnen en talenten zijn we uitgenodigd tot inzet voor het goede.  Toch bepalen wij niet de uitkomst.  ?Het kruis is het fundament van Paulus? apostolaat, zowel als van dat van anderen, en slechts wie wil delen in het kruis kan echt apostel zijn? (P. Schmidt, In vrijheid, trouw en hoop, p. 132).

 

Paulus bespeelt in de eerste hoofdstukken van zijn brief het thema van de zwakheid en de dwaasheid van het kruis.  Zo velen zijn er niet die moeten bluffen met macht en aanzien.  Paulus kent zijn eigen zwakheid en beperking (1 Kor. 2,3-4).  God gebruikt wie klein is, zwak en gering.  Hij blijft zich van kleine mensen bedienen.  Nederig en klein kunnen zij, zoals Franciscus, Bernadette Soubirous, zuster Bakhita, de dienaars van zijn grootheid zijn,. 

 

Vier zondagen na elkaar handelt Paulus over die wondere goddelijke logica, die andere maatstaven hanteert en het zwakke aanwendt om het sterke te beschamen (1 Kor. 1,27).  Wij moeten niet op onszelf roemen maar op de Heer (1 Kor.1,31).  Niet door het eigen gelijk voorop te stellen, heffen we de spanningen op.  Deemoed is een onmisbare houding in het oecumenisch gesprek.  Zij opent ons op wat we met mekaar al delen.  Het bijzonderste hierbij is dat wij in Christus zijn gedoopt.  Paulus gebruikt hier een van de twee gangbare doopformules.  Er werd gedoopt in naam van Christus en er werd gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest.  Uit hen zijn wij geboren.

 

Antoine Rubbens

 

 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.