avijfde zondag door het jaar A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 28 Jan 2011 11:12:24 -0800 (PST)
Title: Message

                                       

                       Zout der aarde en licht voor de wereld (Mt. 5,13-16)

 

Jezus maakt geen promotie voor zout.  Hij ontwerpt geen folder voor een campagne gezondheidsopvoeding.  Deze dringt aan op minder zoutverbruik.  Zout is van oudsher geprezen en gezocht.  Pekelzout bewaart het voedsel, vooral vis en vlees.  Zout geeft smaak aan de dingen.  Zout ontdooit gladde wegen.

 

De toehoorders verstonden het beeld van het zout als een prikkel in hun missionaire opdracht.  Jezus sprak daarnaast over het licht.  Hij verduidelijkte dit beeld met dit van een stad op een berg, die niet onopgemerkt kan blijven en van verre is te zien.  Hij voegde er het beeld aan toe van een lamp op de kandelaar.  Jezus bedoelde niet de zon, maar een licht in een ruimte, zo geplaatst dat het de voorwerpen beschijnt.  Een kleine lichtbron volstaat om aan een ruimte een andere vulling te geven. 

 

Wat een opdracht zout te zijn voor de aarde en licht te zijn voor de wereld!  Bij Matteüs volgt dit Jezus? woord onmiddellijk op de zaligsprekingen.  Als volk van de zaligsprekingen kunnen we zout en licht zijn.

 

Misschien komen deze beelden opdringerig over alsof wij beter zijn dan anderen.  Ze kunnen nuttig zijn als een wervende slogan bij een bijeenkomst en zij kunnen een enthousiast zendingswoord stofferen, waarbij de deelnemers de wereld intrekken met een beetje zout en een kaarsjein de hand.  Maar hoe zijn we smaakbrenger in het leven van elke dag?  Waar en hoe brengen we licht? 

 

?Mensen van nu zijn erg gesteld op hun vrijheid.  Het evangelie slaat een mens niet in de boeien, maar maakt juist vrij.  Hoe is iemand immers vrij om te kiezen als men hem het menu onthoudt?  Die hunker naar de eigen vrijheid brengt met zich mee dat vandaag de apostel nieuwe vormen van verkondiging zal moeten vinden.  Zo zal de hedendaagse apostel zich veeleer moeten inspannen om goed te getuigen dan om te overtuigen.  Bovendien primeert de levenswijze van de apostel vaak op het woord dat hij spreekt.  Hij weet dat zijn woorden moeten stoelen op woordloze uitstraling.  Er bestaat immers een ?verkondiging door uitstraling? zoals een kachel doet door haar warmte en  een kaars door haar licht.  Onze tijdgenoten raken ook beter overtuigd door eerder te horen spreken over mogen dan over ?moeten?? (Kardinaal Danneels, Een blijde boodschap, Kerstbrochure, 2006).

 

Jezus laat horen dat zout zijn smaak kan verliezen.  Dit is op zich moeilijk.  Zo lang de chemische samenstelling blijft, behoudt het zout zijn kracht, tenzij het door vochtigheid aangetast wordt en niet meer bruikbaar.  Licht geeft licht, tenzij je dit op de slechte plaats zet, onder de tafel in plaats van erop.  Het lijkt erop dat in het Westen het christendom zijn glans heeft verloren en zijn kracht kwijt is.  ?Hoe overleeft het christendom de 21° eeuw??, vraagt Herman Van Rompuy in zijn boek Op zoek naar wijsheid.  De wereld gaat zijn gang zonder geloof en Kerk.  Hebben ze uitgediend?  Dit kan niet.  Christenen mogen niet ophouden smaak te geven en licht te brengen.  Zoals het zout pas smaak geeft als het met de spijzen wordt vermengd en zoals de donkerte maar wordt verdreven als er licht binnenkomt, zo zoekt de christen contact met zijn tijd. 

 

?Eerst en vooral moeten de Kerk en de christenen meer houden van hun tijd en hun wereld.  Il faut épouser son temps.  Willen we de richting van de wereld beïnvloeden, dan moeten we er nog meer deel van uitmaken en er ons zeker niet uit terugtrekken als een sekte.  De Kerk moet de enorme verworvenheden van de moderniteit waardoor mensen vrijer, gezonder en welvarender kunnen leven, sterker omarmen.  Dat is geen kwestie van tactiek, maar van overtuiging.  Dan pas kan zij ook een antwoord geven op de impasse waarop onze beschaving afstormt.  Als elk immers de gevangene wordt van zichzelf, dan is hij eerst geestelijk arm en daarna geestelijk dood.  Alleen de andere kan uiteindelijk zin geven aan je bestaan.  Mensen geven zin aan elkaar.  Wie niet leeft in de andere, raakt verlamd.  Hij geeft het leven niet door en neemt zelfs geen economische initiatieven.  Die gerichtheid op de andere tempert de hebzucht, de afgunst, de ontrouw en stimuleert het engagement, het vertrouwen, de vergeving, de verzoening, de hoop.  De andere om de andere liefhebben, er verantwoordelijkheid voor opnemen en ervoor zorgen is het antwoord op de wanhoop? (Op. cit. p. 51-52).  Een christen staat tegendraads op een Ik-cultuur.  Het vervangt ?Ik? door ?Jij? en door ?Wij?. 

 

De christen staat in de wereld vanuit een vertrouwen in God, die langs Jezus voor deze wereld heeft gekozen en er zelf slachtoffer in werd.  Zijn geloof veronderstelt ?eenvoud van het hart?, ja ?een zekere naïviteit?.  In een hyperconcurrentiële samenleving met de ontluistering van mensen en opvattingen is nochtans veel heimwee en verlangen naar authenticiteit.  ?Het geloof maakt blij.  Weten dat we kinderen Gods zijn, dat het ?goede? doen het leven zinvol kan maken, dat er een lotsbestemming is over de dood heen.  Bescheidenheid en nederigheid zijn wel op hun plaats.  Maar het geloof schept en-thou-siasme (God in ons).  In die zin is het christendom bevrijdend? (Herman Van Rompuy, p. 53).  Het negeert het leven niet, maar beaamt het.  ?Wie in elke mens iets bijzonders, of liever, iemand bijzonder ziet in het universum, kan zich een echte humanist noemen en een echte gelovige? (Ib., p 54).  Zijn we vanuit die overtuiging zout voor de aarde en licht voor de wereld?

 

?Vader, bevestig ons vertrouwen op U en maak ons in het oog van de mensen tot een licht dat uw grootheid openbaart? (slotgebed V° zondag).
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.