zesde zondag door het jaar A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 5 Feb 2011 02:42:40 -0800 (PST)
Title: Message

Tot vervulling brengen (Mt. 5,17)

 

Jezus was een Jood en wel een wetgetrouw Jood.  We mogen bijgevolg de verzen van Mt. 5,17-19 uit de Bergrede niet overslaan, al behoren ze tot de moeilijkste van het evangelie (U. Luz, Das Evangelium nach Matthäus, I, p. 308).  Matteüs gebruikt ze om de hoofdbrok van de Bergrede in te leiden.  Vrij vertaald zeggen die verzen het volgende: ?Ik ben gekomen om jullie de boodschap van het rijk van de hemel te brengen, en om jullie te leren hoe je er kan binnentreden.  Daarom ben ik gekomen om Wet en Profeten te vervullen.  Waar Wet en Profeten vervuld worden, daar realiseert zich  Gods heerschappij, want daar wordt zijn wil gedaan.  Welnu, om Wet en Profeten werkelijk te vervullen moet jullie streven naar gerechtigheid nog verder gaan dan de wetsvervulling die de Farizeeën en de schriftgeleerden al nastreven? (P. Schmidt, Ongehoord, p. 118).

 

Matteüs geeft in de Bergrede een spanning weer.  Zijn gemeenteleden kwamen uit het jodendom en als getrouwe Joden waren ze voor het nauwgezet onderhouden van de Wet.  Maar kan je wel alles zo nauwgezet opvolgen tot in de kleinste voorschriften?  En is het goed dat de christenen uit het heidendom elementen uit de Joodse Wet weglaten zoals reinheidsvoorschriften en de besnijdenis?  Jezus was geen enge letterknecht.  ?Absolute letterlijkheid is onbereikbaar en overigens niet wenselijk? (Ib., p. 116).  Verplicht het leven soms niet de weg in te korten en hoeken af te ronden?  Matteüs heeft geenszins de bedoeling Oud en Nieuw tegenover elkaar te stellen.  Voor hem is doorheen het eerste en het tweede verbond Christus aan het werk.  Jezus neemt de Wet over en radicaliseert ze.  Zijn gezag blijkt in twee uitspraken: ?Ik ben niet gekomen om op te heffen maar om tot vervulling te brengen? (Mt. 5, 17) en in de meervoudige herhaling van ?En Ik zeg zelfs? (Mt. 5,20.22.28).

 

Matteüs plaatst de verzen over het nauwgezet trouw onderhouden van de Wet voorop en dit vooraleer zes antithesen te ontwikkelen.  Deze antithesen lijken de wetsvoorschriften van de Joden en de inzichten van Jezus tegenover elkaar te stellen.  De benaming antithesen is niet zo gelukkig.  Jezus wil niet zozeer tegenstellingen oproepen als wel voorbeelden aanreiken die de Wet naar haar wortels voeren.  Jezus is de nieuwe Mozes, die de oude geenszins verdringt. 

 

De Wet dient voor het leven en bevordert de gerechtigheid.  Kijk daarvoor niet naar hen die deze maar halvelings toepassen of ze naar eigen voordeel ombuigen.  Volg de weg van de liefde, die Jezus heeft beleefd.  Waag je, zegt Jezus, op de weg van de mateloosheid van de liefde.  De perikoop gespreid over twee zondagen eindigt bij de zin: ?Wees onverdeeld goed, zoals God onverdeeld goed is.? (Mt. 5,48).

 

Peter Schmidt vermijdt in zijn sterk boek over de Bergrede het woord antithese te gebruiken.  Het is Jezus niet om doen om zich af te zetten tegen de Wet.  Hij wil tot de diepte gaan.  Matteüs geeft zes voorbeelden.  Deze betreffen het plegen van moorden, overspel, echtscheiding, valse eden en beloften, de houding bij vergelding en als zesde voorbeeld de omgang met de vijanden.  Wij zijn dicht bij de geboden uit de decaloog. 

 

Pleeg geen moord.  De leerling van Jezus moet verder gaan dan de juridische reikwijdte van een voorschrift.  Hij moet naar de wortel van het verbod zoeken.  We moeten beseffen waar het onrecht begint.  Waar begint moord?  Waar begint eigenlijk ontrouw?  Een verandering grijpt al plaats in de innerlijkheid van de mens (Ib., p. 136).  Beheers je onterechte toorn; zorg voor innerlijke trouw van het hart, voor innerlijke betrouwbaarheid en waarachtigheid; ban uit je hart de haat voor de vijand.  ?De bergrede reikt een ingesteldheid aan? (Ib., p. 140).  Wij zouden meer gediend zijn met stimulerende principes dan met een toename aan verstikkende regelgevingen.  Jezus nodigt uit tot volkomen waarachtigheid.  Wie kan dit aan?  Is dit mogelijk in het harde zakenleven en in het complexe net en web van menselijke verhoudingen?  De Bergrede heeft een utopisch karakter.  Ze geeft geen recepten en rechtsregels.  Ze brengt ons dichter bij iemand die de Bergrede beleeft.  ?Het lijkt me niet te ver gezocht om aan te nemen dat Matteüs met de Bergrede ook de onderliggende bedoeling heeft een soort portret van Jezus te schilderen.  Want wie heeft de zaligsprekingen zelf beleefd? Wie heeft Wet en Profeten vervuld en wie is verder gegaan dan de gerechtigheid van Farizeeën en schriftgeleerden?  Wie was tot in de uiterste consequentie waarachtig en betrouwbaar?  Zelfs indien dit niet bewust de bedoeling van de auteur was, dan blijft het toch legitiem er een beeld van Jezus in te lezen.  Als men de oproep in dat perspectief verstaat, kan men zelfs deze vraag stellen: Is het niet omdat Jezus?ja altijd ja was en zijn neen altijd neen, en hij de mogelijke gevolgen daarvan niet heeft ontvlucht, dat hij in een dodelijke tang is geraakt en gekruisigd is?? (Ib. p. 164).

 

In de Bergrede ontmoeten we Jezus.  In zijn Jezusboek gebruikt paus Benedictus een bedenking van de Joodse rabbijn Neusner.  Met een open houding gaat deze rabbijn met Jezus mee door de Schriften, maar zal hem uiteindelijk niet volgen en bij Israël blijven.  Wat vindt hij van Jezus en waarom volgt hij hem uiteindelijk niet?  Omdat Jezus zichzelf in de plaats van de Wet gesteld heeft.  ?Heeft Jezus iets van de Wet weggelaten?? wordt hem gevraagd.  Eigenlijk niet.  Heeft hij er wat aan toegevoegd?  Ook niet.  Wat dan?  Hij heeft zichzelf in de plaats van de Wet gezet (J. Ratzinger, Jezus van Nazareth, dl.1, p. 115).  Om Wet en profeten te vervullen en om de Bergrede te beleven zijn we uitgenodigd Jezus te volgen op de weg van trouw en liefde die hij is gegaan.

 

Antoine Rubbens
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.