zevende zondag door het jaar A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 12 Feb 2011 00:33:53 -0800 (PST) |
Bemin uw vijanden (Mt.
5,44)
Het geweld is al lang in de
wereld. De spiraal stopt niet. Het geweld gebeurt dicht bij huis in
vele vormen, fysisch, psychisch, verbaal.
Het geweld is groot door oorlog en door terrorisme. Klik op
The Global Terrorism Database (GTD) waar
onder het toeziend oog van de universiteit van Maryland en het Amerikaanse
Homeland Security Office een overzicht geboden wordt van de terroristische daden
die zich wereldwijd hebben afgespeeld.
Meer dan 80.000 gevallen zijn er vermeld die zich situeren vanaf 1970 tot
en met 2007.
In de bijbel verschijnt het
geweld al op de eerste bladzijden.
Kaïn doodt zijn broer Abel.
Lamech zingt een strijdlied.
Het is een wraaklied dat geen limieten stelt aan het geweld, maar het
alleen verhoogt:
Lamech zei tegen zijn
vrouwen:
?Ada en Silla, hoor wat ik
zeg!
Vrouwen van Lamech, luister naar
mij!
Wie mij verwondt, die sla ik
dood,
zelfs wie mij maar een striem
toebrengt.
Kaïn wordt zevenmaal
gewroken,
Lamech
zevenenzeventigmaal? (Gen.
4,23-24).
Wat een vooruitgang in het recht wanneer dit geweld
ingeperkt wordt. Dit drukt zich al
uit in de rechtspraak: ?Oog om oog, tand om tand.? De wet van de talion is geen slecht
voorschrift. Gandhi heeft echter
gelijk wanneer hij aangeeft dat op die manier uiteindelijk gans de wereld blind
wordt geslagen.
In het recht kwam een reactie tegen willekeurige
wraakneming. ?Op onrecht moet je
met recht antwoorden? stelt Peter Schmidt in zijn commentaar op de Bergrede
(Peter Schmidt, Ongehoord, p. 170).
Jezus gaat een stap verder in de Bergrede. Hij raadt aan zich in zijn houding
tegenover de medemens te laten leiden door de wil tot gerechtigheid alleen. ?Zolang we denken dat elk slaan
absoluut met een evenredig terugslaan vergolden moet worden, of dat anders geen
recht geschiedt, zullen we immers blijven slaan. Maar van het ogenblik dat twee mensen
die tegenover elkaar staan, beseffen dat vergelding eeuwig in cirkels draait en
zij besluiten zich niet meer door dat principe te laten leiden maar verder te
gaan in het zoeken naar gerechtigheid, zal tussen hen beiden de cirkel
doorbroken worden? (Ib., p. 171).
Wie kiest om niet terug te
slaan, stelt zich weerloos op, al kan hij tegelijk getuigen van innerlijke
weerbaarheid. Door niet terug te
slaan hoopt het slachtoffer dat de aanrander niet ongevoelig blijft voor de
kwetsuren die hij aanricht. Is dit
niet utopisch? Dit gedrag kan bij
de tegenstander een ommekeer inluiden.
Jezus toont op een aantal plaatsen dat hij van zich afbijt en tegen
onrecht protesteert. De Bergrede
maakt ons niet tot zwakkelingen.
De Bergrede leidt de toehoorders zeer ver wanneer ze hen
vraagt de vijand lief te hebben.
?Het gebod der liefde tot de vijand is een van de meest centrale
christelijke teksten. Niet alleen
werd het in de vroegchristelijke vermaningen buitengewoon vaak geciteerd, maar
het gold ook als het eigene en nieuwe bij uitstek van het christendom, als
datgene waarover de heidenen verwonderd stonden. Voor de christelijke missieprediking en
de vroege kerkvaders was het van groot belang het christendom als een
?godsdienst van de daad? voor te stellen; liefde tot de vijand wordt er niet
enkel geleerd, maar ook in praktijk gebracht? (Ib., p.
177).
Mijn kijk op de vijand wijzigt als ik hem als persoon
erken, ?altijd iemands vader, altijd iemands kind?. Degene, op wie ik kwaad ben, is een
medemens, door God geliefd. ?Wie
élke mens kan zien als kind van God en dus als broer en zuster, dié kan
binnentreden in het rijk der hemelen.
Daar pas groeien ook vrede, barmhartigheid, zuiverheid van hart,
gerechtigheid, zachtmoedigheid; daar houdt vervolging op en worden treurenden
getroost; daar wordt de beleving van de armoede van geest ? die is: het
bewustzijn dat het bestaan scheppingsgave Gods is ? werkelijkheid.
Niet voor niets plaatste Matteüs het voorbeeld over de liefde tot de
vijand als het hoogtepunt in zijn lijst.
Zij illustreert hoezeer de mens kind van God kan worden?. omdat hij het
is? (Ib., p. 187).
Om te groeien op de weg van de Bergrede richten wij de
blik naar God, bron van heiligheid en leven. Tijdens een jongerenontmoeting van Taizé
in Cochabamba lieten jongeren zien hoe ze bijdragen tot een verzoening. Het evangelie nodigt uit zelf de eerste
stap te zetten naar anderen; zonder van te voren te weten of de relatie
wederkerig zal zijn. ?Verzoening
kan leiden tot een wezenlijke omvorming van onze maatschappij? (Brief Taizé
2008). Christenen dragen bij tot
verzoening. ?Zonder mekaar te
kunnen vergeven, komen we in een maatschappij van advocaten en rechters
terecht. Als niemand nog zegt:
vergeef me, wordt het erg? (Kardinaal Danneels Tertio
10.02.10).
?Geest van God, beweeg het mensenhart zodat vijanden
weer met elkaar gaan spreken, tegenstanders elkaar de hand reiken en volkeren
elkaar willen ontmoeten? (Eucharistisch gebed
VII).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.