Zevende zondag A jaar | <– Date –> <– Thread –> |
From: Jan Lerouge (janlerouge![]() |
|
Date: Wed, 16 Feb 2011 05:22:19 -0800 (PST) |
Zevende zondag A jaar 19
en 20 februari 2011 Zusters en
broeders Het gebeurde in die
dagen Toen heel het volk van
Israël uitkeek naar de nieuwe Messias die zou komen. Toen de wet van Mozes door
schriftgeleerden werd verkondigd en uitgelegd en door farizeeën plichtsgetrouw
werd toegepast, Toen waren doodslag en
geweld grote uitzonderingen geworden. Vroeger dreigde de
samenleving kapot te gaan aan het geweld. Geweld zorgde weer voor
nieuw geweld, nog meer geweld, een spiraal van geweld. Een moord kon het begin
betekenen van een oorlog tussen twee families, twee dorpen, twee stammen. Maar
nu was dit gelukkig voorbij. De mensen konden gerust
ademhalen, de Romeinen zorgden voor vrede en veiligheid in Israël. De wet
van Mozes had het nauwkeurig geregeld: oog om oog, tand om tand. Slaat
iemand u een oog uit, dan mag het slachtoffer in gelijke mate wraak nemen op de dader.
En dat was een grote vooruitgang. Wel werd er nog volop
gescholden en ruzie gemaakt. Mensen waren vertoornd op elkaar en scholden elkaar
uit voor alles wat lelijk was. Het slachtoffer bleef vernederd en gekwetst
achter. Maar moord en doodslag waren praktisch uit het
straatbeeld verdwenen. Er werd nog volop geroddeld en lastercampagnes waren niet
uit de lucht. Mensen werden soms gechanteerd, afgedreigd om een
kledingsstuk af te staan of een karwei op te knappen. En je
kon er maar best aan toegeven en de bittere pil slikken. Dat was misschien de
kortste pijn. De
mensen legden er zich bij neer dat het geweld toch niet zou verdwijnen. En de wet van Mozes hielp het tenminste een
beetje binnen de perken houden. Oog
om oog, tand om tand, de meeste mensen waren daarmee tevreden. En stond er in de wet van Mozes
niet: ? Gij zult uw naaste beminnen en uw vijand haten.? Dat was al
een hele opgave. Maar ja, dat gebeurde in
een ver land, lang geleden. Het gebeurt in onze
dagen dat spanningen thuis, in het gezin, op het werk, op school soms hoog oplopen. Mensen staan soms lijnrecht tegenover elkaar. Maar ja, we zijn een beschaafd land, en na twintig eeuwen christendom zijn moord en doodslag gelukkig
uitzonderingen geworden in onze steden en gemeenten. We kijken met afschuw naar
Oost-Congolese toestanden en klagen terroristische aanslagen aan, waar ook ter
wereld. En we prijzen ons gelukkig dat deze dingen niet meer bij ons voorkomen.
Of
toch? We beschikken over
verfijndere wapens om iemand de grond in te boren. Het is gemakkelijker en
veiliger om je tegenstander belachelijk te maken, hem of haar voor ondeskundig
en fanatiek te verwijten en te zeggen dat hij er niets van afweet. En het slachtoffer
blijft gekwetst en vernederd achter. Of we verspreiden venijnige insinuaties,
sluimerende roddelpraatjes: ?zeg, weet je het, het schijnt dat?het zal wel geen
waar zijn, maar er wordt gezegd dat??.En we weten dat binnen het uur deze
leugens al als grote waarheden en zekerheden worden
doorverteld. Als je het slachtoffer
bent van zo?n laster, dan sta je machteloos, weerloos. Vaak zit je dan vol opgekropte
woede en geraak je verbitterd,
vastbesloten de dader met dezelfde munt terug te betalen. Het gebeurde in die
dagen Toen Pilatus landvoogd was
van Juda, dat er in Galilea een man opstond uit Nazareth. Deze zoon van een
timmerman nam geen genoegen met de oude wet en gewoontes, maar wilde zijn
tijdgenoten brengen naar een echte vol-waardie samenleving, waar iedereen
gewaardeerd werd. Deze man, Jezus, verbaasde zijn tijdgenoten en opende nieuwe
wegen. Op een dag verzamelde hij zijn volgelingen op een berg en sprak toen
woorden van zegen en toekomst, zalige woorden. Hij verzette de bakens voor zijn
tijdgenoten en voor alle komende generaties en hij zei ?bemint uw vijanden en
bidt voor wie u vervolgen.? Het gebeurt op onze dagen
dat mensen opkomen voor elkaar, Dat ze het woord van Jezus
ter harte nemen en als richtsnoer in hun leven gebruiken. En ze slaan de handen
aan de ploeg. opgekropt, maar waar men
ze probeert uit te praten. Vader en moeder zijn bereid de fouten van hun
kinderen te vergeven en met een nieuwe lei te beginnen. Of kinderen nemen het
hun ouders niet kwalijk als die eens ?neen? zeggen. Of partners zeggen na een
ruzie deemoedig tot elkaar: ?laten we het nog eens
proberen? Er zijn families die niet
in ruzie vallen omwille van een erfenis. Er zijn verenigingen waar de ijverige medewerkers niet ontmoedigd raken als ze weer eens over het hoofd gezien worden en als beslissingen over hun hoofd heen worden genomen. Ze raken niet verbitterd als anderen met de eer gaan lopen en in de bloemetjes gezet worden, maar ze doen trouw hun engagement verder.Er zijn parochies waar men
zich niet beter voelt dan de andere, waar men het niet moe
wordt om zich in te zetten, voor wijk en buurt dichtbij, voor zieken en
eenzamen, maar waar men ook mild en met een open hart staat voor de noden veraf,
voor Welzijnszorg en straks voor Broederlijk Delen. Ook dit gebeurt op onze
dagen. En dit is blijde boodschap. En vele generaties
christenen hebben deze weg bewandeld, de bakens verzet. Ze hebben ondervonden
dat deze weg leidt tot écht leven en écht geluk. Ze hebben de weg van Jezus
bewandeld. Ze werden genoemd ?de mensen van de weg?. En in de Handelingen van de
Apostelen staat er over hen geschreven: ?In die tijd maakte de Weg groot
opzien?. Moge dit ook hier en nu
gebeuren. Amen. |
Attachment:
Zevende zondag A jaar 19 en 20 februari 2011.doc
Description: MS-Word document
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.