negende zondag door het jaar A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 26 Feb 2011 09:11:14 -0800 (PST) |
Een kapitale zin van Paulus (Rom. 3,28) Moeten we veel werken of veel geloven? Het
beste antwoord geven we allicht door het allebei te doen: goed werken en stevig
geloven. Toch zijn we eerder geneigd om het handelen en het goede doen voorop
te stellen. We kunnen daarvoor veel schriftwoorden aanhalen. Bij het laatste
oordeel volgens de versie van Matteüs is er geen sprake van geloof, maar van veel
liefde (Mt. 25,40). De vrienden van de Heer zijn zij, die zonder het zelf te
weten en te willen, hem hebben gevonden door het goede te doen voor de mens in
nood. Ze doen het niet om hun hemel te verdienen. Ze doen het omdat het goede
moet gedaan, de mens in nood moet geholpen, omdat het gelaat van de andere
daartoe uitnodigt. Bij het oordeel zijn ze zelfs verwonderd dat ze aldus Jezus
hebben ontmoet. Op de vraag wat we moeten doen geeft Jezus in het evangelie
van Lucas het verhaal van de Samaritaan op weg van Jericho (Lc. 10, 25-37).
Deze man onderbreekt zijn reis om een gewonde man te helpen en hem te
verzorgen. In zijn brief aan de Romeinen beantwoordt Paulus de vraag of wij veel
moeten werken of veel geloven met de bewering dat vooral het geloof telt.
“Ik beweer, schrijft hij, dat de mens gerechtvaardigd wordt
door te geloven, niet door de wet te onderhouden” (Rom. 3,28). Hoe is Paulus er toe gekomen dit zo sterk te affirmeren? Het is niet
dat hij graag theorieën opstelt en een theologie ontwerpt. Hij verklaart dit
omwille van een belevenis, die voor hem van kapitaal belang is geweest. Zijn
Damascuservaring werd een totale ommekeer. Hij ontmoet de Verrezen Heer, die
als gekruisigde was gestorven. Van hem ontving hij de opdracht aan de heidenen
het evangelie te verkondigen. Paulus was in een Joodse familie opgegroeid met
de Wet. Hij noemt zich een wetgetrouw Jood. Zijn liefde voor de Wet had hem
zelfs geleid tot het vervolgen van de christenen. Hij was er bij wanneer
Stefanus werd gestenigd (Hnd. 7,58). Misschien had de wijze waarop Stefanus
als martelaar stierf bij Paulus een schok veroorzaakt. Het kan toch niet dat
trouw aan de Wet tot moord zou leiden. Dit is gebeurd met Jezus, die stierf
omdat hij zich voor Gods zoon had uitgegeven (Joh. 19,7). Paulus is gaan
inzien dat de zorg voor de Wet leidde tot slaafsheid en onvrijheid. De Wet
brengt de mens in een prestatiehouding. Zo je veel doet en de Wet goed
onderhoudt, ben je zeker van God. Maar zo beland je in zelfgerechtigheid. Je
wil zeker zijn van God en je stelt jezelf voorop. Wie tekort schiet en niet
slaagt, voelt zich meer en meer zondig tegenover God. De eigengerechtigheid
uit de Wet is een illusie. Paulus beseft dat God geen prestaties eist. God
biedt zichzelf aan. Kunnen we dit van hem aanvaarden? God heeft gekozen voor
Jezus, die in naam van de Wet is gedood buiten de stad. God toont in Jezus
zijn liefde. Hij biedt zich gratis aan. Het gaat er bij Paulus om uit te
drukken dat God de eerste is die ons bemint. Het kruis heeft ons bevrijd van
de Wet. In het leesjaar A komt Paulus met zijn Romeinenbrief aan het woord
vanaf de negende zondag tot en met de vierentwintigste. Deze negende zondag
horen we een kapitale bladzijde uit deze brief, die de hele theologische intuïtie
van Paulus samenvat (P.Schmidt, In vrijheid, trouw en hoop, p. 72).
Paulus twijfelt niet meer aan Gods liefde en trouw. Hij beweert onomwonden:
“God is mijn heil, hij schenkt zijn genade.” Paulus
verwoordt het moeilijk, maar hij is overtuigd dat een mens gerechtvaardigd is
enkel door Gods genade . Tout est grâce, dit is het sleutelwoord in de
priesterroman van G. Bernanos. “Alles is genade”; geen
prachtiger dankwoord in de mond van een christen. Vanuit zijn belevenis op de
weg naar Damascus herleest Paulus zijn kennis van de joodse Wet. Hij
onderzoekt daarbij de rol van Abraham. De Joden kennen geen groter voorbeeld
van geloof dan dit van Abraham (Gal. 3,6). Dit geloof leidt Paulus binnen in een grote vrijheid. Christenen uit
de reformatie verduidelijken dit vooral door wat Maarten Luther had beleefd bij
het lezen van deze passage in de Romeinenbrief. Anselm Grün die zoveel mensen
begeleidt in de abdij Münsterschwarzbach vertaalt dit inzicht van Paulus naar
de gespannen en gestresste mens van nu: Mensen klagen over opgeschroefde
verwachtingen die anderen over hen hebben. Denk maar aan de druk die mensen
zich zelf opleggen. “Ze moeten zo nodig een of andere dieet
consequent volhouden, elke dag zoveel kilometer, en niet minder, joggen of letten
op specifieke maanstanden zodat ze hun groenten op de juiste tijd kunnen
planten. Dat mag alles best zo zijn. Maar wij lopen vandaag de dag, net als
toen, het gevaar dat we ons van de uitwendige dingen volledig afhankelijk
maken, alsof wij door het naleven van dingen buiten ons heil kunnen bewerken.
Christus heeft door al dat verkrampte streven naar gezondheid, naar spirituele
rijpheid, enz. een streep gehaald. We zijn tot vrijheid geroepen. In die
vrijheid kunnen wij antwoorden op de liefde die ons in Jezus Christus is
verschenen. De basis van onze vrijheid is dat we onvoorwaardelijk door God
zijn aanvaard. Deze onvoorwaardelijke liefde voor God wordt ons getoond
aan het kruis van Jezus, waar zelfs de zonde en de schuld nog zijn omarmd door
de liefde van God” (A. Grün, Paulus, Ervaring als kern van het
christelijke geloof, p. 40). Paulus beweert geenszins dat wij er mogen op los leven. Hij zelf heeft
zich helemaal ingezet voor het evangelie. We aanvaarden dankbaar Gods liefde
en beantwoorden ze door onze wederliefde en door onze zorg om de medemens.
Naast een eerder theologisch gedeelte bevat de Romeinenbrief een oproep voor
een christelijke levenswandel. Paulus schaft de Wet niet af, maar vat ze samen
in deze éne zin: “Wie zijn naaste bemint, vervult de hele Wet”
(Rom. 13,8). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.