vierde zondag veertigdagentijd A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 26 Mar 2011 01:40:40 -0700 (PDT) |
Hij heeft mij de ogen geopend (Joh. 9,31) Johannes is een meester om de boodschap van
het evangelie te verbinden met diep menselijke verlangens. Zo spreekt hij over
de dorst naar water, het verlangen om te zien, de wens om te leven. Tijdens de
veertigdagentijd krijgen we drie grote verhalen van deze evangelist, waarin hij
uitdrukt wie Jezus voor ons is. De liturgie denkt daarbij allereerst aan mensen die de doopcatechese
volgen en die met Pasen gedoopt worden. Ze biedt deze teksten aan alle
gedoopten om hun band met Jezus te verstevigen. In elke van deze teksten
vinden we een methode van Johannes met de dubbele bodem. Wij moeten ermee
worstelen om tot het juiste inzicht te komen. Wat is zien? In het verhaal van de blinde bij de Siloam
zijn veel acteurs en personages. Wij houden er minstens drie in het oog. We
leven ons in de situatie in van de blinde en zijn groei om te zien zowel met de
ogen als met het hart en het verstand. Tegenkantingen en spot beletten hem
niet om zijn geloof in Jezus uit te spreken. Hij is niet de man van het
verstomde christendom, die zou vergeten wie voor hem goed is geweest. Tegenover hem staan de Farizeeërs. Ze zien
met hun ogen, maar weigeren in Jezus te geloven. Blindheid geldt ook in
overdrachtelijke zin. Wat zien we niet en waarin gelijken wij op de
Farizeeërs? Soms hebben we geen oog voor onze schaduw en onze donkere kanten.
Wij zien de Tv-beelden over ellende van mensen en hebben niets over voor Broederlijk
Delen. We maken weinig tijd voor wie door een donkere tunnel gaat. We
vermijden de depressieve mens en bekommeren ons, zolang we zelf werk hebben,
niet over wie er geen heeft of wie het dreigt te verliezen. In dit verhaal staat Jezus als teken van tegenspraak. Hij ziet de
blinde man, die daar wellicht zat te bedelen. “Ziet Jezus mij?”,
vraagt Kim telkens al ze de aalmoezenier ontmoet. Ze is licht mentaal
gehandicapt en psychiatrische patiënte. “Ziet Jezus mij?”
Ze bedoelt ermee: “Ziet hij me gaarne?” “Ja zeker,
Kim, Jezus ziet jou.” Hij zag de blinde en genas hem ongevraagd.
Hij verwachtte toch diens medewerking om naar de vijver te gaan en er zich te
wassen. Jezus ziet ons en hij handelt, omdat hij de werken van zijn Vader
doet. Maar de Farizeeërs beschuldigen Jezus van zonde omdat hij op sabbat
genas. Wij hebben in dit verhaal de ouders van de blinde, daarnaast de
omstanders en ook de leerlingen van Jezus. Deze stellen een vraag, die ook nu
bij lijden de kop kan opsteken. Van waar komt het lijden? Wie heeft er schuld
aan? Wat hebben onze ouders of voorouders verkeerd gedaan dat wij met een
handicap ter wereld komen of dat een ongeluk ons treft? Jezus’ antwoord
is klaar. Hij legt geen verband met schuld. Hij doorbreekt een doemdenken. De man is blind van bij zijn geboorte. Anderen kunnen plots het zicht
verliezen Terwijl nog anderen met de jaren het zicht voelen achteruit gaan. De Poolse dichter C. Milosz dankt op volgende wijze voor zijn ogen: Geachte ogen van
mij, het gaat niet best met jullie. Ik krijg geen
scherpe tekening meer En ooit waren
jullie een koninklijke meute, Trefzekere ogen,
jullie hebben veel gezien Samen begroetten
we de machtige zonsopgangen wanneer de
weidsheid nood deed om te rennen over de paden
,waarop de dauw pas droogde. Wat jullie zagen
ligt nu in mij verborgen Langzaam trek ik
weg van de wereldkermis Wat een
opluchting. Alleen, alleen met mijn beschouwen Zonder ogen,
starend naar één lichtpunt Er is een dieper zien dan dat met de ogen. “Alleen met het
hart kan je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar” (Antoine de Saint-Exupéry). De man die genezen werd van zijn blindheid,
slaagt daarin. Wanneer hij weet wie hem de ogen had geopend, drukt hij zijn
geloof uit in Jezus. Hij doet dit met een woord en met een gebaar vol eerbied
en aanbidding. De man die naar de Siloam werd gezonden erkent dat Jezus door
de Vader is gezonden. We gaan met Jezus de weg van dood, graf en verrijzenis.
Hij kan het duister in ons aanraken. Hij geneest wat hij mag aanraken “Evangeliser les profondeurs”
(Simone Pacot). Dit
kunnen we hem biddend vragen: "Jezus, U bent het licht in ons leven. Laat nimmer toe
dat mijn duister tot mij spreekt. Jezus U bent het licht in ons leven; open
mij voor uw liefde, o Heer.” "Dans nos obscurités allume le feu, qui ne s'éteint
jamais" (Taizé). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.