vijfde zondag van de veertigdagentijd A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 2 Apr 2011 00:34:58 -0700 (PDT)

Ik ben de verrijzenis en het leven (Joh. 11,25)

 

Het verhaal rondom Lazarus van Bethanië is zo schoon verteld, dat het spijtig zou zijn mocht het niet waar zijn. 

Het is een verhaal van vriendschap, een verhaal van Jezus die meeleeft met het heengaan van zijn vriend Lazarus en die de droefheid aanvoelt van diens twee zussen.  Het is het verhaal van Jezus’ soevereiniteit, die weet wat zal gebeuren en ondertussen toch wacht.  Dit lijkt een tactiek van de Jezus bij Johannes.  Hij gaat niet onmiddellijk in op de bede van zijn moeder in Kana, waar mensen geen wijn meer hebben (Joh. 2,1) en hij wacht even om daar in Kana de zoon van een koninklijke beambte te genezen (Joh. 4,46).  Hij wacht twee dagen om de Jordaan over te steken en naar Judea te gaan, waar zijn vriend Lazarus ziek is.  “Jezus heeft zijn eigen tijd.  Hij komt wanneer de Vader het wil” (J. Nieuwenhuis, Het laatste evangelie, dl. 1, p. 151). 

 

Jezus heeft bij de vraag om de dodelijk zieke Lazarus te helpen niet de bedoeling de fysieke dood weg te nemen.  Sterven hoort bij het leven en Jezus zelf zal sterven.  Wat heb ik trouwens aan het verhaal van iemand, die gereanimeerd wordt en nadien toch sterft?  Mochten alle doden gereanimeerd worden en mocht al wie leeft niet meer sterven, hoe zou onze wereld blijven bestaan?  Wij zouden in de verveling wegdrijven.  Het is goed dat hier op aarde dingen hun einde hebben.

 

Wat hebben wij aan Lazarus die niets vertelt over wat over de dood heen met hem is gebeurd?  Door zijn zwijgen brengt hij niets bij aan NDE, Near Death Experiences en aan het boek van Raymond Moody.  Lazarus brengt geen boodschap mee over het hiernamaals.  Het achterwege blijven van vragen van de omstanders aan Lazarus zet ons op weg hoe wij het verhaal moeten beluisteren.  “Hij is inderdaad niet degene op wie het verhaal zich richt: alle aandacht gaat naar Jezus in wiens optreden de ‘glorie van God’ zich heeft gemanifesteerd.  In zijn overwinning op de dood wordt God zichtbaar” (H. Servotte, Johannes literair, p. 76).

 

Het verhaal van Lazarus gaat over de verheerlijking van Jezus, die door de dood zal gaat en zal verrijzen.  Het toont tegelijk de grote menselijkheid van Jezus, die weent en ontroerd is bij de dood van een medemens.  “De confrontatie met de dood van Lazarus is het teken van de confrontatie met de komende dood van Jezus, en tegelijkertijd met die van de met Hem verbonden leerlingen” (H. Servotte, Ibid, p. 74).  Het wijst vooral op zijn eigen verrijzenis en zijn overwinning op de dood.  Hij is degene die leven geeft (Joh. 5,24-25).

 

Het verhaal van Lazarus is het laatste van de zeven tekenen die Johannes in zijn evangelie aangeeft.  Het speelt zich af terwijl het nog dag is.  Kort nadien breekt de nacht aan.  Het verhaal getuigt van het geloof van twee vrouwen, gezusters.  Met hen moeten wij de zelfde weg afleggen om te belijden dat Jezus nu al voor ons verrijzenis en leven is.  Het geloof van Martha richt zich naar de toekomst.  “Hij zal verrijzen op de jongste dag.”  Jezus zegt echter dat de verrijzenis nu reeds gebeurt.  “Wie leeft in geloof aan Mij, zal leven ook al is hij gestorven” (Joh. 11,26).  “Ik ben de verrijzenis en het leven”(Joh. 11,25) zegt Jezus.  Ze zijn de krachtigste woorden in dit verhaal, dat geschreven lijkt te zijn, juist omwille van deze “Ik ben” uitspraak van Jezus. 

 

Jezus haalt mensen weg uit het donkere en het diepe.  Bij de diepe put in Sichar geeft hij levend water aan de Samaritaanse.  Bij de vijver van Siloam schenkt hij licht aan een blindgeborene.  In Bethanië haalt hij Lazarus uit de donkere grot.  Op deze drie plaatsen vraagt Jezus te geloven in Hem die door de Vader is gezonden (Joh. 4,25-26; 9,35-38; 11,27).  Met haar antwoord: “Ja, Heer, ik geloof vast dat Gij de Messias zijt, de Zoon Gods, die in de wereld komt” (Joh. 11,27) formuleert Martha even sterk als Petrus (Mt. 16,16) - of misschien nog sterker - haar Credo. 

 

Jezus vraagt aan Martha en Maria een nieuwe stap van vertrouwen te zetten en niet te blijven steken in wat voorbij is en na ‘vier dagen’ definitief dood.  Op zijn blog schrijft Philippe Baud, een Fransman, bij het verhaal van Lazarus: “Jezus zet ons aan bij Hem en bij niemand anders te zoeken wat onze dorst naar volle leven kan bevredigen.  We kunnen de persoon van Jezus vinden, niet buiten ons, maar binnen ons.  De belofte van Jezus over de verrijzenis mag niet gelijk gesteld worden met de belofte van niet te zullen sterven.” 

 

Als het woord van Jezus klinkt en in ons binnendringt, dan gebeurt opstanding.  “De opstanding hoeft niet te wachten op een dag in de toekomst, maar heeft nu plaats door Jezus, als mensen naar Hem luisteren en zich aan Hem overgeven” (J. Nieuwenhuis, Het laatste evangelie, dl. 1, p. 255). 

 

Nu al kunnen we de steen wegnemen van het graf, nu al zijn we geroepen vanuit de spelonk naar buiten te treden, nu al kunnen de windels losgemaakt, waarmee we vastzitten.  Dans la lecture croyante, Lazare sort du tombeau, chaque fois qu’un croyant s’en empare pour devenir Lazare à son tour” (A. Marchadour, Lazare, p. 37).  Lazarus, de zwijgzame, kan ons aanspreken om op onze beurt het graf te verlaten.  “Er zijn andere Lazarussen in jullie midden” schreef Origines.  Jezus schonk het leven aan drie doden: aan het dochtertje van Jairus, pas ingeslapen, aan de zoon van de weduwe op weg naar het graf en aan Lazarus die er reeds vier dagen inlag.  Heer, maakt dat ik de vierde mag zijn! (Naar Gregorius van Nazianze).

 

Antoine Rubbens  

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.