tweede paaszondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sun, 24 Apr 2011 03:30:27 -0700 (PDT) |
Met beste paaswensen Dan zult gij juichen (1 Petr.
1,7) Wat moeten we doen op de tweede zondag van Pasen? Hetzelfde
als wat we op de eerste Paaszondag deden en waartoe we elke dag uitgenodigd
worden. God danken en loven om de opstanding van Jezus uit de dood. De eerste
Petrusbrief begint met God te prijzen en te zegenen om de redding die Hij ons
heeft geschonken. Ze geldt voor gans ons leven tot over de dood heen. Zing Jubilate (ZJ 401); Zing voor de Heer een nieuw lied.
In de aanhef van de eerste Petrusbrief brengt de schrijver, die zich beroept op
Petrus of zich voor hem uitgeeft, hulde aan God. Hij schrijft aan christenen
van de tweede of derde generatie. De eerste frisheid van de christelijke
boodschap is voorbij. Verwachtingen van de jonge christenen zijn niet
vervuld. De Heer is nog niet teruggekeerd. De christenen ondervinden
tegenkantingen en ze lijden onder vervolging. Wellicht zijn het niet alleen
locale vervolgingen, maar dreigt een algemene vervolging. Zij leven als kleine
verspreide groep in de diaspora, in de verstrooiing, vooral in Klein Azië ( het
huidige Turkije). De schrijver van deze brief, Petrus (?), zijn medewerker
Sylvanus (?) of iemand anders wil de christenen bemoedigen. Hij herinnert hen
aan enkele fundamenten. Jezus heeft zelf het lijden gekend. Zijn lijden
bracht bevrijding. Hij is opgestaan. Hij is trouw. Daarom zullen christenen
volhouden. De brief bevat vele aansporingen. Het is een mooi document, dat niet altijd de aandacht kreeg
die het toekomt. “Er staan prachtige bladzijden in over het leven
als christen in een wereld waarin het christelijk geloof verre van evident is.
De brief is een warme oproep tot standvastig getuigenis en hoop, niet
agressief, maar in het spoor van de lijdende Christus die nu verheerlijkt is”
(P. Schmidt, In vrijheid, trouw en hoop, p. 216). De liturgie neemt in het leesjaar A op vijf paaszondagen
passsagen uit deze brief over. Ze onderstreept daarmee het paaskarakter van
dit schrijven. Deze brief, al wordt hij niet veel gelezen, heeft alleszins
sporen nagelaten in het geheugen en in het hart van christenen. Het
intredevers op de achtste dag na Pasen, Beloken Pasen, is ontleend aan deze
Petrusbrief en gaf de naam aan die zondag. Hij heet Quasi modo, een
naam die hij nog steeds heeft in de lutherse kalender . Quasi modo,
deze zijn de eerste woorden van de Latijnse vertaling van een zin uit de
Petrusbrief, waarin de doopleerlingen vergeleken worden met pasgeborene
kinderen, die verlangen naar geestelijke melk (1 Petr. 2,2). De brief benadrukt de waardigheid van de christenen, die
levende stenen zijn van de geestelijke tempel waarvan Christus de hoeksteen
is. Hij onderstreept de adellijke waarde van de christenen, die het koninklijk
priesterschap uitmaken en die behoren tot Gods eigen volk (1 Petr 2,4-9; tweede
lezing op de vijfde paaszondag). De brief weerspiegelt sociale toestanden uit die tijd en
doorbreekt niet helemaal de structuren van slaaf en meester, noch de toenmalige
verhoudingen van man en vrouw in het gezin. Maar hij blijft actueel wanneer
hij ons oproept om “altijd bereid te zijn tot verantwoording aan al
wie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft” (1 Petr. 3,15;
zesde paaszondag). Door wie, waar en wanneer worden we gevraagd om onze hoop
te verantwoorden? Een aantal commentatoren vinden dat de Petrusbrief eerder
een homilie is, maar dan toch wel een lange. De vermaningen en de
raadgevingen in deze tekst hebben iets van een (vroegere) preekstijl. Het zou
om een homilie kunnen gaan, gehouden in de Paastijd. Het is volgens Peter
Schmidt een verdedigbare thesis: “ Hoofdthema van de brief is
alleszins het christelijk bestaan, dat in het teken van het doopsel staat. Men
heeft geen moeite om het document te horen als een bemoedigende en vermanende
toespraak tot pasgedoopten in de paastijd ‘een echte paaspreek’ die
bij gelegenheid van de doopbediening werd gehouden. Niet voor niets heeft de
liturgie van het getijdengebed de lezing van de 1° Petrusbrief voorbehouden
voor de daglezing van de paasweek” (P. Schmidt, op. cit. p.
219). De schrijver richt zich tot kleine mensen, die in de
verdrukking leven. Hij wijst zijn gelovigen, die hun moeilijke situatie niet
kunnen keren, op het wezenlijke: de navolging van de lijdende Christus, die ook
niet in staat was om ‘het roer in handen te nemen’ en de
onheilssituaties op te lossen. De auteur predikt echter geen slavenmoraal,
noch een moraal van onderworpenen. We mogen niet opteren voor berusting. We
kunnen mensen kracht geven opdat ze hun situaties verwoorden en
veranderingsprocessen in gang zetten. Wie in de minderheid is, staat daarom nog niet aan de kant.
Christenen in de minderheid kunnen significant blijven in de maatschappij.
Erik Borgman hield in de Antwerpse universiteit een conferentie onder de
wondere titel Oversteken naar de barbaren. Hij besloot ze met deze
stelling: “Gods toekomst dient zich met name aan waar het onverwachte
ons leven binnentreedt en het op zijn kop zet. Jezus en zijn Geest zijn in de
verschijningsverhalen na zijn verrijzenis inbrekers. Juist op die breukvlakken
dient zich een nieuwe werkelijkheid aan die niet om beheersende maatregelen
vraagt, maar om vertrouwen en overgave in ‘wat te doen”’ dat
zich daardoor kan aandienen” (UCSIA, 29.03.10). De Petrusbrief voedt ons vertrouwen. Wij prijzen God Vader,
“die ons deed herboren worden tot een leven van hoop door de
opstanding van Jezus Christus uit de dood” (1 Petr. 1,3). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.