derde paaszondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 29 Apr 2011 06:41:35 -0700 (PDT) |
Wij leefden in de hoop (Lc. 24,21) Emmaüs, nu daagt de morgen. Emmaüs, nu wijken zorgen. Emmaüs, de Heer is daar. Emmaüs, waar branden de harten. Emmaüs, waar verdwijnen de smarten. Jezus, de Heer, Hij is dichtbij en houdt met ons het
maal der liefde. Dit
is een povere vertaling van een Duitse tekst, die hing of nog hangt in de kerk
van Emmaüs. Er zouden een vijftal plaatsten in aanmerking komen voor het
Bijbelse Emmaüs. Handschriften geven twee verschillende afstanden.
Volgens de ene 160 stadiën, volgens de andere 60. Dit laatste getal zou
overeenkomen met twee uur stappen voor 11 km. Dit kan in een zelfde dag
zonder al te grote moeite worden gegaan. Stappen,
onderweg zijn, dat komt veel voor in elk evangelie. Vooral het evangelie
van Lucas is als één lange tocht naar Jeruzalem. Zijn laatste hoofdstuk
is er een samenvatting van en geeft in het kort de grote ommekeer weer die zich
bij twee leerlingen heeft voorgedaan. “Bij het begin zijn deze
alleen; op het einde staan ze alweer zonder Christus. Zowel bij het begin
als het einde denken zij over hun herinneringen na. In het begin van het
verhaal verwijderen ze zich van Jeruzalem. Bij het slot ervan keren ze
terug. Aan deze gewijzigde richting beantwoordt een ommekeer in hun
gemoedstoestand. Op het onbegrip, de wanhoop, het isolement volgen
herkenning, hoop en gemeenschap” (F. Bovon, Evangile de Luc,
IV, p. 437). De tocht terug is nooit zo lang geweest. Emmaüs
is de plaats die we bereiken door “de neevlen van de nacht” (F. Timmermans), na een gaan doorheen ontgoocheling.
Deze komt voor in het huwelijksleven, in het maatschappelijk gebeuren, in een
priesterleven. “We waren zelf nog jong; het concilie nog maar pas
verleden. We droomden van Gaudium et spes, over de kerk in de wereld
van deze tijd, van Lumen gentium, over Christus als het licht
voor de volkeren. We droomden van geëngageerd geloof, van een sociaal bewogen
kerk, van openheid en verdraagzaamheid. We ontdekten opnieuw ‘blijde’
boodschap en kerk als nieuw begin, Gods Geest als levende kracht.
Jeruzalem niet louter als ‘hemelse’ stad, maar als ideaal
voor hier en nu voor het volk van God. Rome – de ‘heilige
stad’ als ‘het nieuwe Jeruzalem’ – was een
bruisende stad van evangelische inspiratie voor de wereld van morgen! En
dan… die na-conciliaire ontgoocheling, versnippering,
verwarring… Ben ook ik - en zo velen van mijn generatie –
dan, zoals die eerste Jezus-volgelingen, die andere weg gegaan, de weg naar
Emmaüs? De weg naar het gewone, het doodgewone leven? ‘Secularisatie’,
noemden we dit. Jeruzalem de rug toegekeerd, ontgoocheld doen wat elkeen
doet” (Vicaris Stefaan Van der Kelen bij de start van het
Emmaüsproject in de Scholengemeenschap van Zottegem). In
zijn homilie bij veertig jaar priesterschap zei deken Flor Brondeel op 5 juli
2009: “Wat een moed, of overmoed bij die 17 jonge mannen van 24 jaar,
die op 5 juli 1969 priester werden gewijd!!! De maatschappij en de kerk
maakten in de veertig jaar, die sindsdien verliepen, een enorme verandering
mee: wij voelden ons aan de ene kant uitgedaagd en verantwoordelijk voor de
ommezwaai. Eerst renden wij vooruit om eens dat wij voorsprong genomen hadden
wat af te remmen. Beweging en tegenbeweging roepen elkaar op. Zo
gaat dat in het leven. En anderzijds liep alles toch anders, dan wij
konden vermoeden. Hoe ouder je wordt hoe sterker het bewustzijn dat je
een kleine mens, een onooglijke profeet bent in de evolutie van de wereld en
ook van de kerk. En vandaag ? Een open toekomst, die gaandeweg
wordt ingevuld en waarvan de contouren naar een nieuw evenwicht zich aftekenen”
De
weg naar Emmaüs is er een met woorden en gebaren. De twee leerlingen
lieten toe dat een vreemde zich mengde in hun gesprek. Deze was geen
stoorzender maar katalysator en facilator. Ze vertellen en
luisteren. Een persoonlijke ontmoeting met een vreemde verandert de
blik. De Ik-gij verhouding is onvervangbaar. Jezus knoopt aan bij
een gemeenschappelijke traditie. Hij leert hun de Schriften te
verstaan. Toch hebben ze nog niet door wie hij is. Er is meer
nodig. En dan keren de rollen om. Zij willen gastheer zijn en
worden zelf uitgenodigd. Gans het verhaal zit meteen in de spanning van
“aanwezig – afwezig”. Hij verdween uit hun midden en
hun hart brandt nog vuriger. Prachtig zijn de tekeningen en de gravuren
van Rembrandt over het bijbelse Emmaüs. Kloostergang San Domingo de Silos In
het psychiatrisch centrum Caritas/Melle heeft een afdeling de naam
Emmaüs. Het betreft de daghospitalisatie. Er hangt in de gang een
plaat van de Emmaüsgangers. Het is een afbeelding van een Romaans
kapiteel in de abdij Silos op de weg naar Santiago. Jezus stapt samen met
de twee leerlingen. Op zijn pelgrimtas staat een Jakobsschelp.
Jezus is zelf de pelgrim. Hij was tochtgenoot zijn leven lang (A. Denaux,
Een vreemdeling in de stad, Lucas’ narratieve christologie in
perspectief in Collationes, 2005). Met hem zijn christenen
ontheemd. Als vreemdeling komt Jezus tot ons. “De Heer
wilde zien of zij die Hem nog niet als God beminden, Hem tenminste als
vreemdeling konden liefhebben” (Gregorius de Grote). Met deze
man zijn de leerlingen aan tafel gegaan. “Wat betekent dat voor
ons”, vraagt Sint Augustinus en hij geeft dit antwoord: “Om de
Heer te kunnen herkennen moet u hetzelfde doen als zij. Ze gaven Hem
onderdak. Als u Hem wilt herkennen, neem Hem dan op als gast. Wat het
ongeloof had weggenomen, gaf de gastvrijheid weer terug” (Sermoen.
235,3). “Leer gasten op te nemen, want daarin wordt Christus herkend.
Of weet u niet dat u, wanneer u een christen opneemt, Hemzelf opneemt?”
(Sermoen. 236,2). Waar aan de witte dis Uw teken wordt beleden Vanuit
die ontmoeting kunnen we naar Jeruzalem terug en vandaar naar andere
horizonten, ja naar de plek van elke dag. Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.