vierde paaszondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 7 May 2011 06:32:33 -0700 (PDT) |
15 mei 2011: roepingenzondag. De interdiocesane dienst voor
gezinspastoraal (IDGP) heeft suggesties uitgewerkt voor een homilie over dit
onderwerp. Zie www.gezinspastoraal.be “Opdat
zij leven zouden bezitten, en wel in overvloed.” (Joh 10,10). Met deze beloftevolle
woorden eindigt de evangelielezing van zondag 15 mei 2011. De katholieke Kerk
viert dan wereldwijd roepingenzondag. Een dag die dit jaar toevallig samenvalt
met de Internationale Dag van het Gezin. De samenloop van deze twee themadagen
nodigt uit om de blik te richten op de roeping tot het huwelijk. Voor
dit weekend van 7 en 8 mei: een bloempje voor de moeders en voor al wie leven
geeft en het behoedt. Leven in overvloed (Joh. 10,10) Vivere
est sese movere. Leven is zich bewegen. Maar op welke manier, met welke
middelen, waarom en waartoe? Leven, gebeurt dit kruipend, rechtop, in armoede,
in rijkdom, alleen of met anderen? Leven
is aanwezig zijn met alle vezels van ons bestaan en met alle onze mogelijkheden
van gemoed, wil en verstand. Leven is groeien en zich ontplooien in relatie
met anderen. Wat
is mijn leven en welk is mijn toekomst? Het is de bange vraag van het meisje
van tweeëntwintig. Ze kent haar ziektebeeld (borderline). Ze lijdt onder de
spanningen thuis. Een moeder die haar niet aanvaardt. Wat kan ik nog aan?
Alles is donker. Ik zie het niet meer zitten. Wellicht zijn er lichtpuntjes
in de tunnel. Maanden later zegt ze dat ze er enkele ziet. Ze spreekt
ondermeer over zorgverleners die met haar begaan zijn en die ze kan vertrouwen.
Je
moet krachten aanboren in jezelf. “Ik heb besloten gelukkig te zijn, want
dat is goed voor de gezondheid.” (Voltaire). Lukt dit zo gemakkelijk? Is
leven niet voortdurend herbeginnen en nooit lukken? We zijn als Sisyphe die
een zware rotsblok naar boven duwt. Wanneer hij bijna boven is, rolt deze blok
terug naar beneden. Albert Camus die dit onderwerp behandelt, schrijft dat
deze inzet om naar de toppen te gaan toch het hart van een mens kan vervullen.
« Il
faut imaginer Sisyphe heureux. » Je moet je
inbeelden dat Sisyphe gelukkig is. « La lutte elle-même vers les sommets suffit à
remplir un cœur d'homme. » (Albert
Camus). Het
volle leven heeft veel te maken met anderen, met beminnen en bemind worden.
Mensen zijn belangrijker dan dieren en dingen. Al ervaart een mens dat de
andere nooit helemaal de wens naar geluk kan vervullen. Het verlangen is
altijd sterker dan dat wat wordt bereikt. In het evangelie van Johannes is er
veel sprake van leven, van eeuwig leven, van leven ten volle. De evangelist
verbindt zulk leven met Jezus. “Jezus
belooft iets bijzonders: leven in overvloed. Ieder mens wil leven in
overvloed. Maar wat houdt dat in? Waar is het te vinden? Wanneer hebben we ’leven
in overvloed’, en hoe gaat dat? Als we leven als de verloren zoon – heel
onze erfenis van God erdoorheen jagen? Als we leven als dieven en rovers,
alles naar ons toe halen? Jezus belooft dat Hij de schapen naar de ‘weide’
zal brengen, hun leefgrond. Hij zal hen echt naar de bronnen van het leven
leiden.” (J. Ratzinger, Jezusboek, p. 260). Het evangelie heeft zoveel beelden over
leven. Dit is aanwezig in het water dat opborrelt in wie gelooft (Joh. 7,38).
Zijn waterput staat nooit leeg (cfr. Jes. 33,16). Leven is aanwezig in het
Brood dat Jezus schenkt. Hij zegt van zichzelf dat hij de Weg, de Waarheid en
het Leven is. “De
mens leeft van de waarheid, en van bemind zijn, bemind door de Waarheid. Hij
heeft God nodig, God die hem van nabij de zin van het leven wijst, en de weg
ten leven. Natuurlijk: de mens heeft brood nodig, hij moet zijn lichaam
voeden, maar ten diepste heeft het woord, de liefde, God zelf nodig Wie hem
dat geeft, geeft hem ‘leven in overvloed’. Daardoor komen er krachten bij hem
vrij om de aarde goed in te richten, de goederen te vinden voor zichzelf en
voor de anderen, goederen die alleen in solidariteit bezeten kunnen worden. En
om dat in een gemeenschappelijke verantwoording te doen.” (Op cit.,
p. 260). Kunnen we mekaar daarbij helpen? Jezus is
de deur die leidt naar het volle leven bij de Vader. Er is echter zoveel
hardheid waarbij de sterkere zeker niet omziet naar de zwakkere. Russische
chauffeurs, die behoren tot de oligarchie en ongevallen veroorzaken, rijden
ongestraft verder. Om voorbeelden ver van huis te zoeken, al zijn ze
dichterbij. In de christelijke traditie is het beeld van de herder geliefd.
In de catacomben valt het meest de afbeelding op van de goede herder;114 keer.
De opwekking van Lazarus komt er 60 maal voor en Jonas 57 keer. Deze drie
beelden zijn verbonden met leven en dood. Maar hoe geliefd is de herder vandaag? Hij
komt niet voor in het vocabularium van het management. Is hij coach, heeft hij
een beleidsplan, waar is zijn netwerk en deskundigheid? Geef rendement echt
leven? Enkele Franse bedrijven kwamen in opspraak wegens het verontrustend
hoog aantal zelfdodingen op het werk. Hoe horen en beluisteren managers de
stem van de basis? Marc Desmet, jezuïet en dokter, hoofd
van de palliatieve dienst van het Virga Jesseziekenhuis te Hasselt actualiseert
deze vragen naar het ziekenhuismanagement toe (Marc Desmet, Liefde voor het
werk, in tijden van management). Een bigbrothermentaliteit tast het
basisvertrouwen aan. Hij stelt aan verpleegkundigen en mensen aan de basis de
vraag of ze zich als huurling voelen of als kathedraalbouwer. Ben je
aandeelhouder of iemand die een aandeel heeft in het geheel van de aangeboden
zorg? Het niet-meetbare, zoals een goed humaan contact met de patiënt, ruimte
voor een goede geest, is een tegengewicht voor het wantrouwen waar alles
gecontroleerd en gemeten wordt. Soortgelijke vragen rijzen in het pastoraal
werk, dat zich laat aanspreken door de Goede Herder, bekommerd dat de mensen
zijn stem horen en dat zij leven verkrijgen in overvloed. Welke zorg besteden
we aan spiritualiteit en hoe vermijden we te verdrinken in activisme? Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.