Hemelvaart A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Tue, 24 May 2011 11:28:43 -0700 (PDT) |
Moge hij uw innerlijk oog verlichten (Ef. 1,18) Paulus zegt nauwelijks iets over het aardse leven van
Jezus. Zijn geloofsbelijdenis begint bij de gekruisigde die is opgewekt en
naar de Vader teruggekeerd. Hemelvaart is bij de evangelisten de laatste
verschijning van Jezus. Het lijkt het einde van de aardse contacten met
Jezus. Paulus voegt er voor zich de verschijning aan toe, die hij kreeg op de
weg naar Damascus (1 Kor. 15,8). Jezus is tot zijn Vader teruggekeerd. Van dan
af is hij nochtans intenser aanwezig, overal bereikbaar en altijd
toegankelijk. Dat is het wonder van Hemelvaart. Het is einde en nieuw begin.
“Hij leeft nu bij U en toch is hij ook dicht bij ons”
(Eucharistisch Gebed X). De schrijver van de brief aan de Efesiers begroet het
feest van Hemelvaart met een loflied over de hemelse aanwezigheid van Jezus bij
zijn Vader. Hij vervult het al in alles. Noch Paulus, noch de andere schrijvers van het Nieuwe
Testament geven een fysische uitleg en een ruimtelijke beschrijving van dat
gebeuren. Ze schilderen geen zwevende Christus. Bij een bezoek van een delegatie uit de Sovjet-Unie zei
een Duitse minister dat hun verblijf plaats had tijdens de week van
hemelvaart. De tolk vertaalde dit zo: “Morgen werken de Duitsers
niet, want zij vieren het feest van de luchtmacht” (Tobias Geiger, Göttinger Predigten). In de hemelvaartskerk boven op de Olijfberg staat op een
rotsblok de laatste voetafdruk van Jezus op aarde! In een kerk van Château
d’Oex hangt een schilderij over de Hemelvaart met de voeten van Jezus
even boven de aarde verheven. Jezus is niet de voorganger van Joeri Gagarin,
die vijftig jaar geleden de eerste ruimtevaart om de aarde vloog. Hemelvaart
is niet een overwinning over de zwaartekracht. Hemelvaart is anders dan in de
beschrijving van de fameuze preek van de pastoor van Mannekensvere over
“Jezus klimop”. De schrijver van de Efesiers wenst zijn lezers een klaar
innerlijk oog. Deze ziet de wolk die Jezus aan onze ogen onttrekt als teken
van Gods mysterie en de bevestiging dat hij is ingetreden in Gods
heerlijkheid. Een afscheid stemt meestal tot droefheid. Een schampere
opmerking over gasten in huis zegt het enigszins anders. Gasten brengen altijd
vreugde, zij het niet bij het komen dan toch bij het gaan. Bij het heengaan
van goede mensen kan doorheen tranen een glimlach stralen. De moeder had een
gezin van acht kinderen groot gebracht. Ze was sterk geëngageerd. Ze was de
80 voorbij. Op het gedachtenisprentje schreven haar kinderen: “Moeder
was een heilige vrouw, daarom is vreugde in onze rouw.” Bij het sterven van Jezus was er verwarring en
onzekerheid. Op Goede vrijdag en de daaropvolgende uren rouwden en weenden de
leerlingen (Mc. 16,10). Zij gaven geen krediet aan de berichten van de vrouwen
dat Jezus zou zijn opgestaan. Tenslotte werd Hemelvaart toch voor hen bron van
vreugde (Lc. 24,52). Jezus verzekert hun van zijn blijvende aanwezigheid en
geeft hun een zending naar de toekomst (Mt. 28,18-20). “Hemelvaart is
geen weggaan naar een verre uithoek van de kosmos. Het is een blijvende
nabijheid, die de leerlingen zo hevig aangrijpt dat daaruit een blijvende
vreugde ontstaat” (J. Ratzinger, Jezus von Nazareth, dl. II,
p. 307). Jezus trekt niet naar een verre planeet. Hij gaat binnen in de
levensgemeenschap met de Levende God, in wiens macht en heerlijkheid hij
deelt. Jezus is sterker dan alle machten waar we aan gebonden zijn en die ons
kunnen verlammen. Pasen, Hemelvaart en Pinksteren vormen één groot feest
uit. Liturgisch is Hemelvaart niet het einde van de paastijd. De paastijd
eindigt op de achtste paaszondag met Pinksteren. Het feest van Pinksteren
opent de ruimte, waarin de leerlingen van Jezus zijn oproep bij zijn Hemelvaart
zullen opvolgen. Vanaf Pinksteren getuigt de jonge kerk dat Jezus de levende
is en toekomst biedt. Christus is bij zijn Vader en niet ver ons. Wij zijn
het die ver van hem weg kunnen zijn. De weg naar elkaar blijft open. Het gaat
niet om een kosmisch-geografische ruimtevaart, maar om de ruimtevaart van het
hart, dat zich opent voor de wereldomvattende liefde van God (Zie J. Ratzinger,
op. cit. p. 311-312). Bij het heengaan van Jezus op hemelvaart kunnen we reageren
zoals de pelgrim Felix Timmermans op het Emmaüsverhaal: En wijl hij zegenend, de ogen sloot, Dit was het wonder. Wij stonden weer alleen, Het was alsof Hij door ons heen verdween Blijf zo in ons, o Heer, de zon gaat onder! Heer, trek met ons verder. De dag is immers lang. Het
zaailand wacht op het zaad van de hoop en de liefde, waardoor wij het nieuwe
laten groeien en onze horizon verruimen. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.