Drieëenheid A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 10 Jun 2011 02:29:25 -0700 (PDT) |
De genade van de Heer Jezus Christus (2 Kor. 13,13) In het Gentse Christen Forum hield Mia Doornaert een voordracht over Verstomd
christendom. Christenen hebben blijkbaar angst te bekennen wie ze zijn.
Zij zelf had ooit opschudding verwekt door in een panelgesprek te zeggen dat ze
gelovig is en wekelijks naar de eucharistie gaat. Ze vindt dat Europa angst heeft zijn identiteit te benoemen en te
bekennen van waar het komt. Het continent heeft joods-christelijke wortels naast
andere invloeden. Waarom mocht dit historisch gegeven niet vermeld in het
charter van Europa? Gebrek aan kennis over het verleden kan stuurloosheid
meebrengen naar de toekomst. Om enkele elementen van onze Europese achtergrond
te verduidelijken vernoemde de spreekster ondermeer de christelijke visie op
God. Ze beweerde dat ons denken over God in zijn éénheid en zijn
verscheidenheid - de trinitaire God met name - invloed heeft gehad op het
omgaan met verscheidenheid, op de rechtsorde met daarin ondermeer de scheiding
der machten. Een niet christen van Belgische origine, die jarenlang in Peking
had geleefd, zei haar dat hij pas daar bewust was geworden van eigen kenmerken
van de Europese cultuur in haar visie op mens en maatschappij. Dit is een lange inleiding om bij de teksten te komen, die in het
leesjaar A op het feest van de Hl. Drie-eenheid worden aangereikt. De bijbel
kent een groei in het zicht op God. De wijze, waarop God zich te kennen geeft,
gebeurt geleidelijk. Maar het gaat over dezelfde God in het eerste en het
tweede Testament. Paulus zegt vanuit Macedonië, waar hij de tweede brief aan
de Korintiërs schreef, meer over God dan Mozes bij zijn Godsontmoeting op de
berg Sinaï. De bijbelse God is geen eenzame God. Hij is bron van communicatie
en Hij wenst communicatie. Paulus eindigt zijn brief aan de Korintiërs met een zegenwens. Deze is
de kerkganger vertrouwd, want hij wordt vaak gebruikt als begroeting bij het
begin van een liturgische viering. “De genade van de Heer Jezus Christus,
de liefde van God en de gemeenschap van de heilige Geest zij met u”
(2 Kor. 13,13). God komt als familie naar ons toe en de Drieëne nodigt uit tot
zijn familie toe te treden. Als leden van zijn gezin vieren we eucharistie.
Wij geloven dat Gods Geest in ons hart is en in ons midden en dat hij ons helpt
om de woorden van de Schrift te verstaan. Wij richten ons in het eucharistisch
gebed tot God Vader, bron van heiligheid en liefde. Samen met Jezus Christus
is de Vader onze gastheer in aanwezigheid van de Geest. Wij bidden om de
kracht van de Geest over de eucharistische gaven en over de gemeenschap die we
vormen met de Kerk, verspreid over de ganse bewoonde wereld. Het eucharistisch
gebed eindigt met de doxologie, de grote eerbetuiging aan de Vader door en met
Christus in eenheid met de heilige Geest. Wij worden naar huis gestuurd met de
zegen van Vader, Zoon en Geest. Zuster Veerle stuurde me een bijzondere mooie powerpointpresentatie
over een kunstwerk met als titel De barmhartige Drie-eenheid. De mens
staat in het centrum van Gods barmhartigheid. De kunstenaar plaatst daarom in
zijn beeldhouwwerk de mens in het midden, omringd door de Vader die hem
omhelst, de Zoon die knielt en hem de voeten vast, de Geest als duif en vlam
die hem liefdevol vervult. Een opzij geschoven God die vol tederheid en
barmhartigheid de mens optilt en hem omringt. « Trinité signifie pour moi amour et présence. » « Drievuldigheid is liefde en
aanwezigheid » zo getuigt Jean Delumeau, een Franse historicus in zijn
boek Ce que je crois. God is geen eenzame nomade. Hij is verheven, de
gans andere. We zien hem niet. Mozes mag tot Jahweh naderen en hoort hem
zeggen: “De Heer is een barmhartige en liefhebbende God”
(Ex. 34,6). Dat God zo is, wordt heel duidelijk in het Johannesevangelie
uitgesproken tijdens het nachtelijk gesprek van Jezus met Nicodemus, de
zoeker. Krachtig wordt daar gezegd: “Zozeer heeft God de wereld
liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden” (Joh. 3,16).
Deze is in de wereld gekomen om eeuwig leven te geven. Wij vierden dit in de
tijd van Aswoensdag tot Pinksteren. De omgang van God met de mensen is een
lange geschiedenis, die samengevat is in het vierde eucharistisch gebed. Maar
die geschiedenis houdt niet op. God komt naar ons toe. Paulus vernoemt in
zijn zegenwens allereerst Jezus. Deze is het gelaat van God. Paulus benadrukt
daarna de liefde van God Vader en spreekt vervolgens over de gemeenschap, die
de Geest verder sticht, opbouwt en bezielt. Vele christelijke kerken en gemeenschappen streven - weliswaar
verstrooid en verdeeld – naar de eenheid op basis van dit trinitaire
geloof. De Kerk op aarde is vanuit de drieëne God geroepen tot één volk,
lichaam van Christus, tempel van de Geest. Zij is het sacrament, het teken van
de eenheid van God met de mens. God is gemeenschap en relatie. De mens is een
wezen in relatie, die mag delen in de ‘communio’ die binnen God
bestaat. Deze inzichten stimuleren een christen om mee te werken aan een
solidaire, vrije wereld (Homilie paus Benedictus, Genua, 18.05.2008). Leven vanuit de drie-ene God is niet beperkt tot één bijzondere dag.
Begaafde vrouwen als Teresia van Lisieux, Elisabeth van Dyon, Marie de la
Trinité hebben door hun leven en hun geschriften de levensbetekenis van dit
grondstuk uit onze geloofsbelijdenis aangetoond. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.