Drieëenheid A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 10 Jun 2011 02:29:25 -0700 (PDT)

De genade van de Heer Jezus Christus (2 Kor. 13,13)

 

In het Gentse Christen Forum hield Mia Doornaert een voordracht over Verstomd christendom.  Christenen hebben blijkbaar angst te bekennen wie ze zijn.  Zij zelf had ooit opschudding verwekt door in een panelgesprek te zeggen dat ze gelovig is en wekelijks naar de eucharistie gaat.

 

Ze vindt dat Europa angst heeft zijn identiteit te benoemen en te bekennen van waar het komt.  Het continent heeft joods-christelijke wortels naast andere invloeden.  Waarom mocht dit historisch gegeven niet vermeld in het charter van Europa?  Gebrek aan kennis over het verleden kan stuurloosheid meebrengen naar de toekomst.  Om enkele elementen van onze Europese achtergrond te verduidelijken vernoemde de spreekster ondermeer de christelijke visie op God.  Ze beweerde dat ons denken over God in zijn éénheid en zijn verscheidenheid - de trinitaire God met name - invloed heeft gehad op het omgaan met verscheidenheid, op de rechtsorde met daarin ondermeer de scheiding der machten.   Een niet christen van Belgische origine, die jarenlang in Peking had geleefd, zei haar dat hij pas daar bewust was geworden van eigen kenmerken van de Europese cultuur in haar visie op mens en maatschappij. 

 

Dit is een lange inleiding om bij de teksten te komen, die in het leesjaar A op het feest van de Hl. Drie-eenheid worden aangereikt.  De bijbel kent een groei in het zicht op God.  De wijze, waarop God zich te kennen geeft, gebeurt geleidelijk.  Maar het gaat over dezelfde God in het eerste en het tweede Testament.  Paulus zegt vanuit Macedonië, waar hij de tweede brief aan de Korintiërs schreef, meer over God dan Mozes bij zijn Godsontmoeting op de berg Sinaï.  De bijbelse God is geen eenzame God.  Hij is bron van communicatie en Hij wenst communicatie.

 

Paulus eindigt zijn brief aan de Korintiërs met een zegenwens.  Deze is de kerkganger vertrouwd, want hij wordt vaak gebruikt als begroeting bij het begin van een liturgische viering.  “De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de heilige Geest zij met u” (2 Kor. 13,13).  God komt als familie naar ons toe en de Drieëne nodigt uit tot zijn familie toe te treden.  Als leden van zijn gezin vieren we eucharistie.  Wij geloven dat Gods Geest in ons hart is en in ons midden en dat hij ons helpt om de woorden van de Schrift te verstaan.  Wij richten ons in het eucharistisch gebed tot God Vader, bron van heiligheid en liefde.  Samen met Jezus Christus is de Vader onze gastheer in aanwezigheid van de Geest.  Wij bidden om de kracht van de Geest over de eucharistische gaven en over de gemeenschap die we vormen met de Kerk, verspreid over de ganse bewoonde wereld.  Het eucharistisch gebed eindigt met de doxologie, de grote eerbetuiging aan de Vader door en met Christus in eenheid met de heilige Geest.  Wij worden naar huis gestuurd met de zegen van Vader, Zoon en Geest.

 

Zuster Veerle stuurde me een bijzondere mooie powerpointpresentatie over een kunstwerk met als titel De barmhartige Drie-eenheid.  De mens staat in het centrum van Gods barmhartigheid.  De kunstenaar plaatst daarom in zijn beeldhouwwerk de mens in het midden, omringd door de Vader die hem omhelst, de Zoon die knielt en hem de voeten vast, de Geest als duif en vlam die hem liefdevol vervult.  Een opzij geschoven God die vol tederheid en barmhartigheid de mens optilt en hem omringt. 

 

« Trinité signifie pour moi amour et présence. »  « Drievuldigheid is liefde en aanwezigheid » zo getuigt Jean Delumeau, een Franse historicus in zijn boek Ce que je crois.  God is geen eenzame nomade.  Hij is verheven, de gans andere.  We zien hem niet.  Mozes mag tot Jahweh naderen en hoort hem zeggen: “De Heer is een barmhartige en liefhebbende God” (Ex. 34,6).  Dat God zo is, wordt heel duidelijk in het Johannesevangelie uitgesproken tijdens het nachtelijk gesprek van Jezus met Nicodemus, de zoeker.  Krachtig wordt daar gezegd: “Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden” (Joh. 3,16).  Deze is in de wereld gekomen om eeuwig leven te geven.  Wij vierden dit in de tijd van Aswoensdag tot Pinksteren.  De omgang van God met de mensen is een lange geschiedenis, die samengevat is in het vierde eucharistisch gebed.  Maar die geschiedenis houdt niet op.  God komt naar ons toe.  Paulus vernoemt in zijn zegenwens allereerst Jezus.  Deze is het gelaat van God.  Paulus benadrukt daarna de liefde van God Vader en spreekt vervolgens over de gemeenschap, die de Geest verder sticht, opbouwt en bezielt. 

 

Vele christelijke kerken en gemeenschappen streven - weliswaar verstrooid en verdeeld – naar de eenheid op basis van dit trinitaire geloof.  De Kerk op aarde is vanuit de drieëne God geroepen tot één volk, lichaam van Christus, tempel van de Geest.  Zij is het sacrament, het teken van de eenheid van God met de mens.  God is gemeenschap en relatie.  De mens is een wezen in relatie, die mag delen in de ‘communio’ die binnen God bestaat.  Deze inzichten stimuleren een christen om mee te werken aan een solidaire, vrije wereld (Homilie paus Benedictus, Genua, 18.05.2008).

 

Leven vanuit de drie-ene God is niet beperkt tot één bijzondere dag.  Begaafde vrouwen als Teresia van Lisieux, Elisabeth van Dyon, Marie de la Trinité hebben door hun leven en hun geschriften de levensbetekenis van dit grondstuk uit onze geloofsbelijdenis aangetoond. 

 

Antoine Rubbens

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.