Veertiende zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 24 Jun 2011 09:06:58 -0700 (PDT) |
Als de Geest van God in ons woont (Rom. 8,11) Paulus gebruikt herhaaldelijk het woord ‘vlees'. Hij
duidt daarmee op onze menselijke conditie, onze lichamelijkheid, onze
gebondenheid. Hij stelt dit niet tegenover onze geestelijk vermogens. Hij
geeft ermee aan dat wij in onze menselijke situatie gebonden zijn aan
beperktheid en zonde. We zijn als Adam, die God in zijn leven niet binnenliet
en zich voor hem verborg. Leven naar het vlees, dit is leven vanuit een aardse
instelling. Het wijst op een aardsgezind bestaan, gekenmerkt door prestatie en
kracht. Een aantal vertalers vermijden dit woord ‘vlees’.
Ze vertalen het met het woord ‘zelfgenoegzaamheid’ of
spreken over de ‘eigen wil’ (NBV). Paulus roept de eigengereide mens op zich te laten leiden door de Geest
en zich op Christus te richten. Hij schrijft dit vanuit een besef dat
christenen “in Christus” zijn. Hij is ervan overtuigd dat
hij dit van zichzelf mag zeggen. Dit is mystieke taal. Anselm Grün wijdt in
zijn boek over Paulus een gans hoofdstuk aan diens mystieke ervaring. Hij
verdedigt de apostel ten overstaan van hen die Paulus van pessimisme
beschuldigen. “Paulus heeft in zich Christus ontdekt als degene die
in hem leeft. Ook heeft hij in zichzelf de heilige Geest ervaren als de
diepste grond waarop hij stoot als hij schouwt in zijn diepste innerlijk”
(A. Grün, Op. cit. p. 104). Paulus bevrijdt, aldus A. Grün, zijn lezers
van een zelfbeeld dat verachting voor de mens zou impliceren. Paulus had reeds eerder in de Romeinenbrief geschreven dat God zijn
Geest uitstort in de gelovigen (Rom. 5,5). Bij introspectie ontwaart Paulus
innerlijke tweespalt (Rom. 7,15). Hij ontdekt vooral “als de diepste
grond van zijn ziel een liefde, die niet zijn persoonlijke deugd is, maar die
door de heilige Geest in zijn hart is uitgegoten” (Ib. p.
105). Hij ervaart in zich “een liefde die sterker is dan zijn
emoties, een liefde die regelrecht van God zelf afkomstig is en hem in God
binnendraagt” (Ib. p. 105). “De liefde is voor
Paulus niet zozeer een morele eis als wel een ervaring van God. Wie liefde in
zich voelt, waarvoor hij zijn best moet doen, maar die eenvoudig in hem is als
een bron, die ervaart God, die ervaart daarin de heilige Geest. De heilige
Geest laat in hem Christus zelf aanwezig worden. Want in de heilige Geest zijn
we in Jezus Christus en is Christus in ons” (Ib. p. 105). Hoe komen we tot de ontdekking dat de Geest in ons woont? Misschien al
door ons te verwonderen over alles wat in ons naar geest wijst, zoals adem,
bezieling, creativiteit. Welke reis moeten we ondernemen op zoek naar de Geest
in ons? De reis naar binnen, naar onze kern, is een van de moeilijkste
reizen. Wij hebben aandacht voor wat God ons schenkt door mensen om ons heen.
Zoveel wordt ons geschonken in wat ze zeggen, in hun zorg, in hun goede raad,
in wat ze doen. Wij kunnen het fluisteren beluisteren van dichters en mystici,
zoals in dit gedicht van Jan Luyken (17° eeuw) Ick meende oock de
Godheyt woonde verre, Dies ben ick bly
dat ghy myn hoogh beminden, Een zoektocht naar ons diepste diep. De Geest van Jezus zet ons op een
nieuw spoor, dit van Christus. De Geest van Jezus in ons is sterker dan de
zonde. Hij brengt een nieuwe kwaliteit van leven. Daardoor denkt
Paulus optimistisch over de mens (A. Grün, Ib. p. 106). Pater Grün weet
dat hij de psychologische toer opgaat en zich inspireert op inzichten van
C.G.Jung. Hij ziet Paulus als een man op weg naar zijn ware zelf. “De
mens komt alleen tot zijn ware zelf, wanneer hij het beeld van God in zich
integreert. Hij wordt pas dan waarlijk heel, compleet en gezond wanneer hij
zich openstelt voor God” (Op. cit. p. 131). “Paulus beleefde Christus in zich als een helende en
bevrijdende werkelijkheid. In de ontmoeting met Jezus Christus werd hij vrij
van het zich voortdurend manifesterende ego en kwam hij open te staan voor zijn
ware wezen – open tevens voor God en de mensen. Het was een ervaring die
hem geschonken werd, een spirituele ervaring van Jezus Christus, die echter ook
zijn psyche veranderde. Zijn ego werd in Christus gekruisigd, zodat hij
toegang vond tot zijn ware zelf, tot het onvervalste en ongeschonden beeld van
God in hem. In zijn binnenste kern heeft hij een heling ervaren, die ook door
ziekten en zwakheden van buitenaf niet konden worden tenietgedaan” (Op.
cit. p. 132). De Geest die in ons woont vervreemdt ons niet van onze
lichamelijkheid. Hij doordringt ons helemaal en opent ons op de toekomst.
Zoals de Geest de gekruisigde Christus naar de verrijzenis heeft geleid, zo
opent hij in ons een blik op de eeuwigheid. Christus Geest in ons is zo innig
en zo sterk dat hij toekomst geeft over de dood heen. Wij zijn tot eeuwigheid
geroepen omdat God ons bemint en zijn Geest in ons is (Rom. 8,11). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.