Achttiende zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 23 Jul 2011 00:37:03 -0700 (PDT) |
Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? (Rom.
8,35) Een aantal teksten uit de bijbel laten diepere sporen na dankzij
bepaalde personen die er uitleg bij gaven of deze verbonden met hun
levensgetuigenis. Volgens het oude
Latijnse missaal werd op 1 februari het feest gevierd van Sint Ignatius van
Antiochië. Dit feest is nu verplaatst naar 17 oktober. Het epistel was toen
een lezing uit de Romeinenbrief met de stelling van Paulus dat niets ons kan
scheiden van Christus. In het Leo XIII-seminarie kwam Mgr. Sloskans een voordracht geven aan
de seminaristen. Het was de vooravond van het feest van Sint Ignatius. Mgr.
Sloskans (1893-1981) was in het geheim bisschop gewijd in Rusland in 1926. Hij
heeft er nauwelijks een jaar als bisschop kunnen werken en werd in 1927 aangehouden.
In ruil voor een Russisch spion werd hij vrijgelaten, maar werd uit zijn land
verbannen. Hij kon naderhand toch Letland bereiken en een tijdlang in Riga
werken. Bij de tweede Russische inval van zijn land in 1944 werd hij opnieuw
aangehouden en naar Siberië gevoerd. Hij kon vluchten en kreeg na een aantal
omzwervingen in 1947 een onderkomen in de Leuvense abdij Keizersberg. Hij was
een heel ascetisch iemand. De West-Vlaamse priester Roger Vanhopplinus
(1925-1995) was heel goed met hem bevriend. Bisschop Sloskans vertelde hoe wantrouwig de christenen tijdens de
vervolgingen moesten zijn tegenover elkeen, zelfs tegenover huisgenoten. In
zijn voordracht citeerde hij de tekst van Paulus uit de Romeinenbrief om zijn
groot vertrouwen te verwoorden in God. Hij overleed te Leuven op Stille
zaterdag 18 april 1981. In september 1993 is zijn lichaam overgebracht naar
Letland, waar het nu rust in het nationaal heiligdom Agona op 270 km. van
Riga. Op het gedachtenisprentje dat in Leuven werd uitgereikt stond de tekst
die hij gekozen had bij zijn bisschopsjubileum. Het is de tekst van Paulus,
die we horen op de achttiende zondag door het leesjaar A. “Noch dood , noch
leven, geen macht uit de hoge of inde diepte kan ons scheiden van de liefde
Gods, die is in Christus Jezus onze Heer” (Rom., 8,38). Met die tekst sluit Paulus een belangrijk deel af in zijn brief aan de
Romeinen. Hij heeft in een lange uiteenzetting gesproken, ja gezongen over de
rechtvaardiging in Christus. Paulus legde daarin een indrukwekkend en
vreugdevol getuigenis af van de hoop, die hem draagt. De gerechtigheid hangt
niet af van onze eigen volmaaktheid of prestaties, maar van onze genadige
aanvaarding door God in Jezus Christus. Dat is de kern van de blijde boodschap
die Paulus bracht. Peter Schmidt vat deze Paulinische boodschap zo samen: “Nù
pas kan Paulus zeggen dat de mens echt vrij is; vrij van zichzelf, om zich op
de liefde en de kracht van God te verlaten. Maar pas in deze vrijheid kan de
mens ook echt hopen. Hoop, niet als een angstige onzekerheid, maar als een
blijde en vertrouwvolle verwachting. Want de gelovige weet dat God hem
aanvaard heeft en dat hij, met Christus, zal delen in de heerlijkheid Gods.
Nogmaals, niet omdat hij het zelf klaargespeeld heeft – indien het dààrvan
afhing ware het leven pas hopeloos! -, maar omdat God radicaal en definitief
voor hem heeft gekozen. En nu pas kan de mens vrij leven: niet geketend aan de
slavernij van de prestatiedrang, niet in een leven dat gedegradeerd is tot een
soort van geestelijke Olympische spelen waarin alleen de kampioenen het halen,
maar in de vrijmoedigheid van een zoon die, één met de erfgenaam Jezus
Christus, ook zelf zal delen in de erfenis die aan de afstammelingen van
Abraham, de vader van alle gelovigen, beloofd werd. Heel de schepping is
trouwens geroepen om uit de slavernij verlost te worden en te delen in de
glorierijke vrijheid van Gods kinderen” (Rom. 8, 19-22- (P. Schmidt,
Inleiding tot Paulus, p. 91-92). “Wie weet dat God voor hem gekozen heeft, wie omwille van Christus
weet dat hij door God aanvaard is, kan bevrijd leven van zijn angst. Waarom
zou God, die ons reeds zijn zoon – de hoogste liefde gave – heeft geschonken,
ons andere – en minder – gaven willen onthouden? En wie zό vrij geworden is
dat ook zijn eigen kracht of succes hem niet meer ketent, weet dat niets, geen
tegenmacht of zwakheid of mislukking hem nog kan scheiden” (Ib.).
Tegen deze achtergrond kan Paulus uitroepen: “Als God voor ons is, wie zal
dan tegen ons zijn? Hij heeft zelfs zijn eigen zoon niet gespaard”. Het lijden dat Paulus opsomt, is geen theoretische opsomming. Wat hij
opsomt, komt overeen met wat hij zelf tijdens zijn leven al had meegemaakt aan
beproevingen en tegenkantingen. Het is te concretiseren met zijn verhalen in
zijn andere brieven zoals in 1 Kor. 4,8-16; 2 Kor. 4, 7-12; 6,4-10; 11,23-29;
Fil. 10-20). Niet alleen Mgr. Sloskans, maar veel christenen hebben moed geput
uit de woorden van Paulus. Ze blijven dit doen. Dat deed ondermeer Dietrich
Bonhoeffer (1906-1945) wanneer hij het gebed van vertrouwen schreef,
waarmee we elke nieuwe dag kunnen beginnen: Door goede machten trouw en stil omgeven, In goede machten liefderijk geborgen Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.