Eenentwintigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Wed, 10 Aug 2011 01:28:27 -0700 (PDT) |
O onpeilbare rijkdom (Rom. 11,33-36) Kardinaal Luciani werd in 1978 tot paus gekozen in een kort conclaaf
met vier stembeurten. Hij koos de dubbelnaam Johannes-Paulus I en eerde aldus
zijn twee directe voorgangers Johannes XXIII en Paulus VI, de pausen van het
tweede Vaticaans concilie. De verrassing om die vlugge pauskeuze leidde tot
enthousiaste verklaringen en uitspraken. Het was de zaterdag van het weekend
van de eenentwintigste zondag met lezingen uit het leesjaar A. Bepaalde
commentatoren gebruikten de tekst van de tweede lezing om hun verrassing en dank
te verwonderen (o.a. Koning Boudewijn): “O wonderlijk zijn uw wegen.” Drieendertig dagen later stierf deze glimlachende paus plots in de
nacht. Alweer was God ondoorgrondelijk in zijn wegen. Gods raadsbesluit, wij kunnen er niet bij (Wijsheid 9,13-18). Als
christenen mogen wij geenzins als noodlot beschouwen wat ons overkomt. Wij
hebben geen fatalistische opvatting van God en de geschiedenis. Wij hebben de
toekomst niet in handen, al is ze ons toevertrouwd. Wij geloven dat God het
geluk van de mensen wil bevorderen en ons leidt doorheen de wisselvalligheden.
Paulus heeft drie hoofdstukken lang nagedacht over de verhouding tussen
christenen en joden en daarbij zijn pijn verwoord over de scheiding. Toch
blijft hij hoopvol voor de toekomst, waarin God zijn beloften aan joden en
heidenen vervult. Paulus gebruikte het beeld van de olijfboom, de knotsige
boom, al eeuwenoud, waaraan telkens nieuwe loten opschieten en andere kunnen op
geënt. Paulus beëindigt zijn lange beschouwing met een lofzang , een hymne op
Gods wijsheid. Het is het sluitstuk op zijn tekst over de verhouding joden en
heidenen. Er steekt vaart in zijn lied dat eindigt met een doxologie: Alles is
bij God. De doxologie bij het eucharistisch hooggebed is erop geïnspireerd.
Niet de mens is het centrum, wij zijn op God gericht door Jezus in de heilige
Geest. God is opperste bron van kennis en wijsheid. Onze verwondering is de
eerste stap daartoe. Wij staan
in bewondering voor wat de mens kan doen en schrikken over wat hij kan misdoen.
Verwondering leidt tot
begeestering en dank. Wij veel leren van kinderen, hoe ze bewonderen en zich
kunnen verwonderen. Wij mogen dit wonder in ons nooit doden. Verwondering sluit het onderzoek niet uit. De mens kan veel
doorgronden, waarover wij ons dan alweer kunnen verwonderen. Een beetje kennis
verwijdert van God; veel kennis leidt naar Hem. Wat de mens ontdekt, verkleint
de schepping niet. Door de machtige sterrekijker (Hubble) weten we meer over
ons zonnestelstel. Wij zijn vol bewondering bij die beelden. Pater Johan Van
Calbergh voegde bij een pps over deze sterrekijker een tekst van Hans Küng uit
diens werk Wat ik geloof: " "In een
Schepper van de wereld geloven betekent slechts in een beredeneerd vertrouwen
beamen dat wereld en mens niet onverklaarbaar blijven als het om de diepste
oorsprong gaat. Dat wereld en mens niet zinloos vanuit het niets in het niets
geworpen zijn -geen chaos, maar kosmos: omdatg ze in God, hun oorsprong,
grondlegger, schepper, hun eerste en laatste geborgenheid vinden. Wat een
vreugde dat niets me tot dit geloof dwingt. Ik kan er in alle vrijheid voor
kiezen! Het geloof in een scheppende grond der gronden
verandert mijn positie in de wereld, mijn instelling tegenover de wereld Het verankert mijn grondvertrouwen en
concretiseert mijn Godsvertrouwen. Het vraagt echter ook praktische
consquenties: mijn verantwoordelijkheid nemen voor anderen en mijn omgeving en
mijn wereldlijke taken met meer ernst, meer hoop en een groter realisme
tegemoet treden” (H. Küng Wat ik geloof, p.191) God is anders dan onze berekeningen. Onze godsbeelden zijn vaak heel
vlak. Wij schuiven huiver en schroom naar de achtergrond. God is het heilig
mysterie van Vader, Zoon en Geest. Eeuwenlang is deze Paulus-tekst gebruikt op
het feest van de Drieëenheid. Zo is het gebleven bij de Lutheranen. Het
Volksmissaal van Affligem gaf vologende commentaar bij dit epistel:
“Alhoewel wij met een onwankelbaar geloof het groot geheim der H..
Drievuldigheid belijden, moeten wij toch onze onmacht bekennen en met de H.
Paulus vol bewondering uitroepen, dat de goddelijke raadsbesluiten ons verstand
te boven gaan.” Ongeveer hetzelfde in het Brepolsmissaal: “Wij
moeten met een onwrikbaar geloof het onbegrijpelelijk geheim der H. Drievuldigheid
belijden.” Of Paulus er al het dogma uitdrukte, dat latere concilies
formuleerden? God, wie ben jij ? “Jij bent de
toekomst, machtig morgenrood Gedaante die haar
omtrek nooit behoudt, Jij bent van ieder
ding het diep begrip, God, wie ben jij? Paus Albino Luciani schreef als patriarch
van Venetië een brief aan Trilussa, Carlo Alberto Salustri, een Romeins
dialectdicher (1871-1950) en sprak met hem over de kern van het mysterie. “Het geloof, aldus Albino Luciani, is geen romantische
wandeling over het nachtelijk bospad, maar een tocht die soms moeilijk, soms
dramatisch, en altijd mysterieus is. ’t Is zelfs al moeilijjk geloof te
schenken aan andere mensen door op hun woord aan te nemen wat zij beweren. De
scholier hoort zijn leraar zeggen dat de aarde 148 miljoen kilometer van de zon
verwijderd is. Hij zou dat wel ‘ns willen controleren, maar hoe? Dus
waagt hij ’t er maar op, die uitspraak in goed vertrouwen te aanvaarden:
‘De leraar is een eerlijk en geleerd man, we zullen ons dus maar op
hem verlaten!’ Of een moeder vertelt haar jongen van zijn kinderjaren
en welke offers zij zich heeft moeten getroosten om hem gezond en wel groot te
brengen, en zegt dan: ‘Geloof
je me? En zul je niet vergeten hoeveel ik uit liefde voor jou gedaan heb?’
– ‘Hoe kan ik dat weigeren te geloven’, antwoordt de
jongen, ‘en ik zal doen wat ik kan om de liefde waard te zijn die je
mij betoond hebt!’ Behalve vertrouwen, moet die jongen ook tederheid
en liefde in zich laten ontwaken; zo alleen kan hij komen tot echte overgave en
toewijding voor het leven. Het geloof in God is iets dergelijks: het is een
kinderlijk ‘ja’ tot hetgeen verteld wordt en tegelijk tot Hem die
het vertelt. Wie dit ‘ja’ zegt, moet niet alleen vertrouwen
hebben, maar ook tederheid en liefde, en moet zich voelen als een klein kind en
erkennen: ‘Ik ben niet
iemand die alles weet, die in alles het laatste woord heeft, die alles
onderzoekt Al zou ik overigens met waterdichte laboratoriumproeven tot de
wetenschappelijke zekerheid willen komen, hier moet ik het stellen met de
zekerheid, niet van fysieke en mathematische aard, maar met een van gezond
verstand en algemeen–menselijke redelijkheid. En dit niet alleen: als ik
me aan God toevertrouw, weet ik óók dat ik Hem mijn hele leven moet laten
doordringen, richten en veranderen’ (Albino Luciani, Paus Johannes
– Paulus I, Brieven aan beroemde mensen, p. 35-36) Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.