Drieëntwintigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 1 Sep 2011 01:42:17 -0700 (PDT) |
Liefde vervult de hele wet (Rom. 13,8-10) De prachtige samenvatting van Paulus over de verhouding tussen de
geboden en de liefde is zo klaar en schoon dat commentaar overbodig lijkt. Wij
hebben maar te doen wat de apostel vraagt. Gaat het echter zo gemakkelijk?
Wat is liefde? Meer dan een gevoel? Wat als er geen wederliefde is? Raakt
dit enkel de inter-persoonlijke verhoudingen? Welke rol heeft ze op meso en
macrovlak? Wat merken we ervan
in de nieuwsberichten? Vinden de partijen aan de onderhandelingstafel een
uitweg? Hoeveel slachtoffers in het land van de Libische dictator? Onrusten
in Engeland. Zal het druppelen in Brussel en Antwerpen? Betogingen in Syrië met
telkens slachtoffers. Zelfmoordacties in Afghanistan. Wanneer geraakt het ‘roofdierkapitalisme
verzadigd? Zo gaat het elke dag. De nieuwsberichten verhalen meer over
duisternis dan over licht. Paulus staat achter
wat hij zegt. Voor hem primeert de liefde. Dit heeft hij in minstens drie van
zijn brieven duidelijk gesteld. In hoofdstukken 4 tot 6 van de Galatenbrief
geeft hij zijn beschouwingen over vrijheid en slavernij en over het leven door
de Geest. Hij schrijft: “Broeders
en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw
eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is
vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ Maar wanneer u elkaar
aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. Ik zeg u
dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten”
(Gal. 6,13-16). In de laatste hoofdstukken van de
Romeinenbrief klinkt dezelfde melodie van het hooglied op de liefde uit 1 Kor.
13. Je hoort Jezus in wat Paulus zegt. Jezus schreef in zijn Bergrede de Thora
niet af. Hij wilde ze voltooien en nodigde uit verder te gaan dan het louter
opvolgen van een gedragscode. Paulus wijst in een kort zinnetje op de eisen
van de gerechtigheid. Geef elkeen wat hem toekomt. “Wees elkaar
niets schuldig.” Geen schulden maken en, zo die er zijn, ze terugbetalen;
dit is een gezonde regel in het huishouden. Maar banken speculeerden op de
schulden van mensen. De Staatschuld is hoog. Alle Franse koningen hebben hun
munt gedevalueerd, zei professor Gaston Eyskens. Een deed het niet. Lodewijk
IX, maar deze was een heilige. Onderhoud de gerechtigheid; geef elkeen wat
hem toekomt. Je kan zelfs niet van liefde spreken als je dit punt verwaarloost
(Enc. Deus Caritas est, 26-30). In zijn samenvatting heeft Paulus het vooral
over de tweede tafel van de decaloog en brengt de geboden ervan onder één
noemer. Zijn aandacht is helemaal gevestigd op het samenleven van mensen.
Paulus is geenszins God vergeten. Hij heeft vooraf al geschreven dat wij aan
God een passende eredienst verschuldigd zijn (Rom. 12,1). Paulus laat na een ander belangrijk element
uitdrukkelijk te vernoemen, nochtans zo wezenlijk als het over de liefde gaat.
Wij moeten elkaar beminnen, zoals Jezus heeft liefgehad. Paulus verzwijgt dit
niet, want de Heer Jezus is aanwezig in al zijn brieven. Hij schrijft zijn
brieven vanuit zijn grote verbondenheid met de Opgestane Heer. “Het
middelpunt van het christelijk leven en de basis van zijn eenheid is de
liefde. Of het nu gaat om de relatie met God, met de medemensen, met
maatschappelijke instellingen of met de schepping, het is altijd de liefde die
alles draagt en stimuleert. Ze straalt alle kracht uit. Ze doordringt elke
goede gezindheid en elke goede daad. Ze is gave en opgave in ons leven. De
christelijke liefde is verankerd in de liefde tot God die ons geopenbaard is in
Jezus Christus, die ons door Hem geschonken en als opdracht gegeven wordt”
(Leven vanuit het geloof, p. 513). Bemin de andere zoals jezelf. Maar de naaste
zou er eens slecht aan toe kunnen zijn als bepaalde mensen hen zouden beminnen
met de liefde waarmee deze zichzelf beminnen. Er zijn mensen die leven vanuit
zelfdestructie, die zichzelf verminken, ja die zichzelf doden en tegelijkertijd
anderen doden. De liefde doet ons echter kiezen voor het leven en voor het
volle leven. “Christelijke liefde is niet
makkelijk te verwezenlijken. Ze moet ingepast worden in de menselijke
gemeenschap en vraagt standvastigheid in de wisselvalligheden van het leven”
(Ib. p. 517). “Alle liefde komt van God die ons het
eerst heeft liefgehad (1 Joh. 4,10), maar ze bereikt ons via mensen. Daarom is
het zo belangrijk dat we al van in de wieg liefde ervaren van ouders of andere
personen die ons liefdevol verzorgen. Een kind dat zich geaccepteerd en
geliefd voelt, kan een basisvertrouwen ontwikkelen in zichzelf, in de mensen en
in de weereld en kan zijn levensweg gaan als een weg van liefde. Alleen wie
liefde ervaren heeft, kan ook zelf liefhebben” (Leven vanuit het
geloof, p. 517). Het slot van de Leidraad
voor het toegepaste christen-zijn is een mooi stuk over de liefde als het
voornaamste. Liefde begint met kleine dingen, als het oprapen van een steen
opdat een ander er niet zou over struikelen. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.