vijfentwintigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 10 Sep 2011 00:32:08 -0700 (PDT) |
Met Christus zijn (Fil. 1,23) Filippi is de eerste Europese plaats waar Paulus aan wal komt. Volgens
Handelingen heeft hij in een visioen een man, een Macedoniër gezien die hem
vroeg over te steken (Hnd.16,9). Paulus houdt veel van deze gemeente. Een
aantal jaren zijn voorbijgegaan. Paulus zit in de gevangenis. Hij schrijft
aan die gemeente een brief. Ze heeft hem geholpen en ze heeft bijgedragen aan
de collecte, die hij voor de christenen in Jeruzalem had georganiseerd. Twee brieven van Paulus uit een verschillend tijdstip zouden tot één
brief samengebracht zijn (A en B). In het tweede deel (B) bestrijdt Paulus de
zendelingen die met hun ketterse, afwijkende mening de eenheid bedreigen (Fil.
3,1b-4,1.8-9). Hij haalt daarin zorgen aan en problemen van binnen de
gemeente, die zich in de eerste brief (A) niet stelden. Paulus wil daarin zijn
geliefde gemeente waarschuwen en haar behoeden tegen deze dwaalleraars. Ook
wie de eenheid van brief verdedigt, is toch verrast door de scherpe en agressieve
toon van Paulus in het tweede deel van zijn brief (Sylvester Lamberigts, Wees
altijd blij. De brief van Paulus aan de Filippenzen). Waar zit Paulus gevangen? In Caesarea, Rome of dichterbij in Efese?
Hoogstwaarschijnlijk is het daar in Klein Azië in het jaar55/56. Hoe zal zijn
gevangenisstraf aflopen? Gaat hij er uit komen of wacht hem de doodstraf? Uit de Filippenzenbrief kennen we alvast twee teksten. Hij bevat een
oud-christelijke hymne over Jezus, over zijn weg van neerdalen en opstijgen
(FiL. 2,6-11). We horen die tekst op Palmzondag. De Latijnse melodie Christus
factus est pro nobis obediens heeft eeuwenlang in religieuze
gemeenschappen de sfeer bepaald van de Goede Week. Een tweede heel gekende tekst van Paulus is verbonden met de derde zondag
van de Advent. Deze heet Gaudete naar de eerste woorden van een epistel
van Paulus, gelezen in het leesjaar A. “Verheug je, ik herhaal het,
verheug je ten allen tijde” (Fil. 3,4-7). Vreugde is de hoofdtoon
van deze brief. De brief aan de Filipenzen is als een bezinning over de
vreugde. Veertien keer spreekt hij erover. Het gaat over de vreugde over wie
Jezus is en het gaat over de grote vreugde van Paulus en zijn dankbaarheid voor
de gemeente Filippi, zijn lievelingskind. Niet alles is echter koek en ei,
want de gemeente van Filippi kent moeilijkheden (Brief B). In zijn mijmeringen en gebeden tijdens zijn
gevangenisschap doorleeft Paulus een innerlijke spanning. Zal hij weldra
sterven? Krijgt hij de kans verder te werken voor het evangelie? Wat is het
beste? Waar wil hij zijn? In de hemel of blijft hij op aarde om verder te
verkondigen en zijn gemeente te sterken? Velen stellen zich zulke vragen.
Ware het niet beter, mocht ik er niet meer zijn? Laat me sterven, want leven
wordt mij een last. Je sterft nog niet door over de dood na te denken en er over te
spreken. Doe het niet te veel, want mensen horen dat niet graag. Laurent
Fignon (1960-2010) verloor in 1989 de eerste plaats in de Tour de France met 8
seconden. Pas vijftig jaar oud, stierf hij aan kanker. Hij zei over de dood: « Je n’ai pas peur
de la mort, je n’en ai juste pas envie » (L. M, 02.09.10). Paulus is niet levensmoe. Als christen is hij blij dat hij Jezus kent
en door het doopsel met hem verenigd is. Het is niet vanuit een levensmoeheid,
maar om nog meer bij Christus te zijn; dat hij de wens verwoordt om te sterven. We kunnen geneigd zijn een Griekse kijk te ontwarren bij Paulus. De
Griekse benadering streeft ernaar uit het aardse te ontsnappen en er uit
verlost te worden. Dit gaat niet op bij Paulus. Hij onderscheidt zich van de
Griekse opvatting doordat hij het aardes leven niet veracht of minderwaardig
acht, noch het wil ontvluchten. Zo het beter is te sterven, dan geeft hij
daaraan een christelijke verantwoording. Zijn doel is bij Christus te zijn.
Maar vanuit zijn zin voor realiteit, weet hij dat hij er nodig is voor zijn
christenen. Een groot stuk realisme, zonder zichzelf te overschatten. Niemand
is onontbeerlijk, maar bij sommigen laat hun heengaan toch meer sporen na dan
bij anderen. “Niemand is onmisbaar, maar je zal het toch een tijdje
voelen”, zei een lieve Gentse hulpbischop. Leven met de dood voor ogen, de bange sfeer van de monniken in het
Atlasgebergte, zo pakkend weergegeven in de film Des hommes et des dieux,
film van Xavier Beauvois. De monniken twijfelen: weggaan of blijven. Een van
hen gebruikt de vergelijking: “We zijn als vogels op een tak, we
twijfelen tussen blijven zitten of wegvliegen.” Een vrouw op het
marktplein antwoordt: “Neen, wij zijn de vogels; jullie zijn de tak.”
De monniken zoeken niet de dood en het martelaarschap. Ze willen Christus
trouw blijven, hun herder. Voor Paulus is het christelijk leven een verbondenheid met Christus.
Door het doopsel gaan we met hem de weg van neerdalen en opstijgen. In dit
leven zijn we al met hem verbonden. Sterven kan deze verbondenheid alleen maar
vergroten. Paulus weet niet hoe zijn proces zal aflopen. Voor zichzelf heeft hij
de spaning opgelost. Sterven is het betere; blijven is meer noodwendig.
“Sterben ist das Bessere, Bleiben das Notwendigere” (J.
Gnilka, Der Philipperbrief, p. 94). We nemen twee vragen mee. 1. Hoe staan we
tegenover onze dood? 2. Welk impakt heeft Christus in mijn leven en in dit van
onze gemeeschap? Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.