zevenentwintigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 24 Sep 2011 00:43:29 -0700 (PDT) |
De God van vrede zij met u (Fil. 4, 6-9) “Schiet
ontwikkeling niet aan flarden!” thema van de vredesweek 2012, di loopt
van 25 september tot 2 oktober 2012.. Alle brieven van Paulus bevatten een vredesgroet. Hij begint er
meestal mee. “Genade en vrede”, zo luidt de aanvang van
zijn brief aan de Filippenzen. In de Bijbel (NBV) is het woord vrede op
272 plaatsen in 255 verzen te vinden, Daarvan 46 keer bij Paulus, de brief aan
de Hebreeën meegerekend. Shalom blijft de vertrouwde begroeting bij de joden. De moslims zeggen
hetzelfde in het araabs: As-salámu ‘aláikum. Hiermee begon
Johannes Paulus II zijn toespraak bij zijn bezoek aan de moskee van de Omeyades
in Damascus. Alle mensen verlangen naar geluk en vrede.
In de bijbel is de inhoud van vrede rijk en heel omvattend. Het gaat over alle
goeds, geestelijk en tijdelijk. Vrede beduidt harmonie en rust. Ze is als het
volmaakte geluk. Vrede is het heil dat God schenkt. Bij Paulus staat deze
nooit los van Christus. Christus is onze vrede. Hij bracht verzoening en
slechtte de scheidingsmuren. (Ef. 2,14-22). “Als
christenen geloven we dat vrede mogelijk is omdat de God van het verbond sedert
Abraham de mensen trouw begeleid heeft en omdat ‘de vrede, die alle
begrip te boven gaat’ (Fil. 4,7) ons in principe al geschonken werd in
het ‘Evangelie van de vrede’ (Ef. 6,15). Wij plaatsen de
vredesgedachte in het kader van de grotere en alomvattende vrede die gebaseerd
is op de belofte van God, waarmee een begin werd gemaakt in Jezus Christus en
die op het einde der tijden in de volledige heerschappij van God voltooid zal
worden. Deze vrede vormt de voorwaarde van de vrede met onszelf en de vrede
onder de mensen” (Leven vanuit het geloof, p. 342). Jezus had zijn leerlingen uitgezonden als boodschappers van vrede (Lc.
10,5). Paulus
heeft aan zichzelf moeten schaven om daaraan te beantwoorden en apostel van
vrede te zijn. Het eerste dat wij in de Handelingen over hem horen is dat hij
de moord op de diaken Stefanus heeft goedgekeurd (Hnd. 7,58-8,1). Hij was een
temperamentvol iemand. Hij kon boos en hard reageren op zijn tegenstanders,
zeker tegen hen die de kern van de boodschap aantastten. Zelf zal hij de raad
toegepast hebben, die hij anderen meegaf: “Laat de zon niet onder gaan
over uw boosheid” (Ef. 4,26). De bijbel geeft niet altijd een beeld van
een vreedzame God. In een aantal psalmen (ps. 149) treedt God op als een
strijdenden en wrekende God die met het zwaard de vijanden verslaat. Een te
letterlijke opvatting van die teksten berokkent nog altijd kwaad en speelt mee
in de verdediging van het territorium. Wij mogen ons op God verlaten en Hem biddend onze zorgen bekend maken,
die we daardoor relativeren. In elke eucharistie bidden we om vrede. Die
vrede komt van het altaar en is een geschenk van Christus. Als we onze gaven
naar het altaar brengen en daarna delen in zijn lichaam en bloed, doen we dit na
de verzoening met onze broeders en zusters. Gods vrede overstijgt elk
verstand. De vrede van God is groter dan wat wij kunnen uitdenken en zelf
kunnen doen. Vrede geschiedt evenwel niet zonder ons. Paulus wijst op een
aantal positieve houdingen en deugden, die de vrede bevorderen. Houd uw
aandacht op wat alles wat edel, goed, zuiver en rechtvaardig is. Onderscheid
het echte van het valse. Orden je verlangens. Zoek de ware schat. Je bent op
weg naar het goede door ernaar te verlangen en ernaar te kijken. Het lijken algemeen menselijke waarden te zijn, die Paulus hier
aanbeveelt. God werkt doorheen ons menszijn. Zijn koninkrijk breekt aan in
vreugde en vrede, waar mensen blij zijn om Gods genade en goed zijn voor elkaar
(ZJ 579). Gods aanwezigheid ontslaat ons niet om zelf te werken. Gods vrede
komt, maar niet zonder ons. Ze komt, als wij het evangelie, dat Paulus aan de
Filippenzen verkondigde, opvolgen en dit laten zien (Fil. 4,9). Vrede ligt al in kleine dingen. De dichteres Alice Nahon
(1896–1933) verwoordde dit in gedichten als Avondliedeke en haar
gedicht over Eenvoud. Ik voel m’n
ziel verwant met kleine simpele dingen, Werk voor de vrede.
Daarom: “Houd stand, met
de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst,
de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, en draag
bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het
kwaad zelf is kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen
Gods woorden” (Ef. 6,
14-18). Bid en werk voor vrede. In 1986 hebben vertegenwoordigers van
wereldgodsdiensten in Assisi met paus Johannes Paulus II gebeden voor vrede.
Assisi is de stad van Franciscus. In zijn mond lag de groet: “Pace et
bene. Vrede en alles goeds.” Op 27 oktober 2011 is er
opnieuw in Assisi een vredesgebed, waartoe paus Benedictus heeft uitgenodigd.
Het is bedoeld als dag van bezinning, dialoog en gebed voor vrede en
gerechtigheid. Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.