Eenendertigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 22 Oct 2011 06:03:27 -0700 (PDT) |
Danken om het werkzame woord van God (1. Tess. 2,13) De
brief aan de Tessalonicenzen loopt over van welgemeende dank. Het is geen
vleierij vanwege Paulus, noch een truc om zijn lezers gunstig te stemmen.
Paulus is blij omdat zijn gemeente stand houdt bij tegenkantingen (1 Tess.
2,14). Die zijn er geweest. Stadsgenoten hebben zich wellicht geërgerd aan
het te groot enthousiasme van enkele mensen van die nieuwe beweging. De jonge
gemeente had eveneens intern haar vragen, ondermeer over de komst van de Heer.
Deze laat op zich wachten en ondertussen waren enkele mensen uit hun midden
gestorven. Hebben die de parousia gemist? Misschien waren enkele onder hen in
verwarring omdat andere predikanten met heilsboodschappen rond liepen. Paulus
was graag teruggekeerd naar zijn Tessalonica. Dit was hem niet gelukt. Daarop
had hij Timoteüs gestuurd om hen te steunen. Deze was met goed nieuws bij
Paulus teruggekeerd (1 Tess. 3,6-9). De mensen waren immers trouw gebleven.
Ze geloofden en handelden naar wat hen onderwezen was. Ze deelden dit met
andere mensen. Paulus had alle redenen om dankbaar te zijn. Hij was bemoedigd
voor zijn verder missiewerk in Griekenland. Het was voor hen een bevestiging
van de kracht van Gods woord, sterker dan dat van mensen. Het
geloof van de Tessalonicenzen. was niet perfect. Paulus weet dit en zegt dat
hij bidt om hen terug te zien en aan te vullen “wat nog aan hun geloof
ontbreekt” (1 Tess. 3,10). Dit zegt hij pas halverwege de brief
nadat hij hen al meermaals geprezen heeft voor het geloof en de standvastigheid
de ze al hadden betoond. Paulus
gebruikt een goede methodiek. Hij weet bij de gelovigen te bevestigen wat er
al aan geloof aanwezig is. Willi Marxen beëindigt zijn commentaar op deze brief
met een pastorale bedenking. De eerste brief aan de Tesssalonicenzen is
volgens zijn inziens onvoldoende gewaardeerd binnen de kerken. Hij acht het
nochtans een belangrijk pastoraal document. Paulus komt er niet belerend over,
maar hij bemoedigt en bevestigt wat er is. Paulus spreekt de gemeente aan op
het geloof, dat ze beleeft en waaraan ze van bij de aanvang trouw is geweest.
Vandaar vertrekt hij voor hun verdere geloofsgroei. Marxen vindt dat
predikatie aan waarde wint als ze aanknoopt bij de levenswandel, die mensen
vanuit hun geloof gaan om ze dan te helpen in hun groei. Hij is er niet voor
om onmiddellijk te wijzen op tekorten in hun geloof en hun onvolledige en
onjuiste opvattingen aan te klagen. Volgens hem staat het beleren niet voorop.
Voor hem is 1 Tess. een paradigma voor de hedendaagse preek. Zijn commentaar
is van 1979. Sindsdien is allicht heel wat veranderd. Of moeten we door nog
meer crisissen om bewust worden hoe sterk belerend wij zijn geweest? De kerk
die moraliserend optrad, wordt door anderen op de vingers getikt. De
brief aan de Tessalonicenzen toont in ieder geval de merkwaardige wijze waarop
Paulus met zijn gemeente omgaat. Hart en gevoel hebben een rol. Er is
verbondenheid tussen Paulus en de gemeente. Hij gaat met haar om als vader en
moeder, als een vriend. Een
guitige Mechelse kanunnik, die priester Poppe nog gekend had en de tijd van
kardinaal Mercier, had een boutade over de gezagsverhouding in zijn tijd:
“Zwijg als je met je overheid spreekt.” De mooie toon van
de wijdingsceremonie ‘Ik noem u geen dienaars meer maar vrienden”
leek ver weg als de kleine onderpastoor en de jonge leraar voor de vicaris
stond. De imposante galerij bisschopsportretten in kathedralen toont de
historische verpakking van het gezag. Reuzengrote parochies met de pastoor als
‘boss’ en ‘chef’ vertonen weinig moederlijke trekken. Klerikalisme
is een houding die de geestelijkheid meer macht toekent dan haar rechtens
toekomt. Dit “isme” heeft veel kwaad aangedaan en terecht reactie
uitgelokt. Op het tweede Vaticaans concilie heeft Mgr. J.E. De Smedt het
klerikalisme samen met het triomfalisme aangeklaagd. Een aantal voorrechten
zijn sindsdien afgeschaft, de titulatuur vereenvoudigd, eretekens verminderd.
Het kleine boekje van pater Congar over een arme en dienende kerk blijft
actueel. Want bij het toekennen van titels en prelaturen allerhande wordt het
opzij geduwd. De positie van de Kerk is in het Westen gewijzigd. Zij kreeg
slagen wegens fouten en misbruiken van haar bedienaren. Ze groeit tot meer
deemoed. In
hun mea culpa bij de pedofiliegevallen schreven de Belgische bisschoppen
op 19 mei 2010 dat deze ook te maken hadden met de manier waarop gezag werd
uitgeoefend. De kerk moet eerlijk naar zichzelf durven kijken en vormen van
gezagsuitoefening willen veranderen die mee aanleiding kunnen geven tot het
misbruik van kinderen. “We hebben geen onaantastbare posities”,
schreef bisschop Jozef De Kesel in september 2010. “Pastorale
verantwoordelijkheid betekent dat men gezag uitoefent. Maar het is niet goed
als gezag zich tegenover niets of niemand moet verantwoorden. Pastoraal mag
niet beleefd worden als een soort vrijbrief om zijn eigen gangen te gaan en
zich door niets of niemand te laten gezeggen. Niemand is onaantastbaar. We
moeten werken aan een klimaat waar we elkaar helpen en steunen, ook door elkaar
te bevragen en te corrigeren” Het evangelie vraagt om te leven in
waarheid. “Het allerbelangrijkste dat ons te doen staat blijft het samen
zoeken naar wat het evangelie voor ons concreet en reëel betekent, ook in onze
eigen levensstaat en roeping. Dat moet onze grote zorg zijn. Ook alle
kerkelijke en pastorale agenda’s moeten daaraan ondergeschikt zijn. Het
betekent een diepe innerlijke bekering, een zuivering van het hart, een grotere
verbondenheid met Christus.” Paulus
was zich daarvan bewust wanneer hij de christenen in Tessalonica aanspoort in
naam van de Heer Jezus te leven zoals het God behaagt en een heilig leven te
leiden (1 Tess. 4,1-8). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.